ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

سیرکل، پیشگام در کسب مجوز نظارتی MiCA برای صدور استیبل‌کوین

2024/07/02
16:20
37

شرکت سیرکل با اعلام دریافت مجوز موسسه پول الکترونیکی از فرانسه، به عنوان اولین صادرکننده جهانی استیبل‌کوین تحت چارچوب قانونی بازار دارایی‌های رمزنگاری اتحادیه اروپا (MiCA) شناخته شد.

این مجوز که توسط نهاد نظارتی مالی فرانسه، Autorité de Contrôle Prudentiel et de Résolution (ACPR) صادر شده است، به سیرکل امکان عرضه فوری استیبل‌کوین‌های USDC (دلار آمریکا دیجیتال) و یورو کوین (EURC) در سراسر اتحادیه اروپا تحت لوای قوانین جدید را می‌دهد.

جرمی الیر، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار سیرکل، این رویداد را نقطه عطفی برای این شرکت توصیف کرد و گفت:

«کسب مجوز MiCA گامی کلیدی برای سیرکل در راستای توسعه زیرساخت‌های قدرتمند و تحت نظارت برای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. این دستاورد ما را به ادغام یکپارچه ارزهای دیجیتال در سیستم‌های مالی سنتی نزدیک‌تر می‌کند.»

استیبل‌کوین‌ها، نوعی ارز دیجیتال با پشتوانه دارایی‌های باثبات مانند دلار آمریکا هستند که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد از نوسانات شدید رایج در سایر ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین اجتناب کنند. همچنین، استیبل‌کوین‌ها قابلیت انتقال سریع وجوه به و از سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری را بدون نیاز به ارز فیات در حساب‌های بانکی فراهم می‌کنند.

قانون‌گذاری MiCA اولین چارچوب حقوقی جامع اتحادیه اروپا برای نظارت بر فعالیت‌های حوزه رمزنگاری است. این چارچوب شامل مقررات ویژه‌ای برای حمایت از سرمایه‌گذاران و پیشگیری از دستکاری بازار می‌شود.

سایر مفاد MiCA که مربوط به ارائه دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری است، تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ لازم‌الاجرا خواهد شد. شرکت‌ها تا جولای ۲۰۲۶ فرصت دارند تا انطباق کامل خود را با این مقررات تضمین کنند.

قابل ذکر است که قوانین استیبل‌کوین MiCA که هفته گذشته نهایی شدند، حجم تراکنش روزانه استیبل‌کوین‌های غیر یورویی را با حداکثر ۱ میلیون تراکنش یا ۲۰۰ میلیون یورو (۲۱۵.۲ میلیون دلار) محدود می‌کنند.

با کسب مجوز جدید به عنوان یک موسسه پول الکترونیکی ثبت شده در فرانسه، سیرکل اکنون می‌تواند خدمات استیبل‌کوین خود را در سراسر اتحادیه اروپا ارائه دهد. قابلیت «گذرنامه‌ای» MiCA به شرکت‌های رمزنگاری که در یک کشور اتحادیه اروپا ثبت شده‌اند، اجازه می‌دهد تا در سایر کشورهای عضو فعالیت کنند و بدین ترتیب از دسترسی گسترده‌تری به بازار بهره‌مند شوند.

شرکت سیرکل که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و به واسطه استیبل‌کوین USDC خود به شهرت رسیده است، طی سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و USDC به دومین استیبل‌کوین بزرگ جهان تبدیل شده است.

بر اساس داده‌های CryptoSlate، در حال حاضر ۳۲.۴ میلیارد دلار توکن USDC در گردش وجود دارد که تنها پس از تتر (USDT) با ۱۱۲.۷ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار می‌گیرد.


منبع : Cryptoslate