ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

روی آوردن شرکت‌های کالای روسی به استیبل‌کوین‌ها در معاملات با طرف‌های چینی

2024/05/29
09:43
37

شرکت‌های روسی فعال در تجارت کالاهای اساسی، در پی چالش‌های ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی و سخت‌گیری‌های بیشتر در حوزه تطابق‌پذیری برای انجام تراکنش‌های مالی با طرف‌های چینی خود، به راه‌حل‌های نوآورانه‌ای روی آورده‌اند.

طبق گزارش اخیر بلومبرگ، این شرکت‌ها در حال استفاده از استیبل‌کوین‌ها، نوعی ارز دیجیتال با پشتوانه دارایی، برای تسهیل تراکنش‌های برون‌مرزی با مشتریان و تامین‌کنندگان چینی خود هستند. این رویکرد، امکان تسویه حساب سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر را نسبت به روش‌های سنتی فراهم می‌کند.

این گزارش حاکی از آن است که مدیران ارشد دو تولیدکننده بزرگ فلزات که تحت تحریم قرار ندارند، استفاده از استیبل‌کوین‌ها را برای انجام تراکنش‌ها تایید کرده‌اند. برخی از تسویه حساب‌ها از طریق هنگ کنگ انجام می‌شود که راه‌حلی برای دور زدن موانع موجود در دریافت وجه بابت کالاهای صادراتی و خرید تجهیزات و مواد اولیه به شمار می‌رود.

بکارگیری فناوری بلاک‌چین و استیبل‌کوین‌ها توسط شرکت‌های روسی، تاثیرات بلندمدت محدودیت‌های بین‌المللی اعمال‌شده در واکنش به درگیری در اوکراین را برجسته می‌کند. این امر حتی در چین، که به بازاری کلیدی برای صادرات کالاهای اساسی روسیه تبدیل شده است، صادق است. با وجود عدم اعمال تحریم‌های مستقیم از سوی چین، تهدید تحریم‌های ثانویه از جانب وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، تراکنش‌های مالی را با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه نموده است.

مزایای قابل توجه استیبل‌کوین‌ها در مقایسه با روش‌های سنتی، از جمله سرعت بالاتر تراکنش‌ها و هزینه‌های پایین‌تر، موجب جذابیت این راه‌حل برای شرکت‌های روسی شده است. همانطور که ایوان کوزلوف، کارشناس ارزهای دیجیتال و یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه‌های رزلوف، اشاره می‌کند: «با استفاده از استیبل‌کوین‌ها، انتقال وجوه تنها 5 تا 15 ثانیه طول می‌کشد و هزینه‌ای معادل چند سنت دارد. این امر، به ویژه برای شرکت‌هایی که از قبل دارای ذخایر استیبل‌کوین هستند، کارآمدی قابل توجهی را به همراه دارد.»

 

با توجه به کندی تراکنش‌ها در روش‌های جایگزین و ریسک مسدود شدن حساب‌های بانکی در خارج از کشور، استیبل‌کوین‌ها به گزینه‌ای بسیار جذاب برای شرکت‌های روسی تبدیل شده‌اند. پیش‌تر، برخی از این شرکت‌ها علی‌رغم تلاش برای باز کردن حساب‌های متعدد در کشورهای مختلف، با مسدود شدن پیاپی آن‌ها مواجه شده بودند.

افزایش استفاده از استیبل‌کوین‌ها در کشورهای تحت تحریم

بهره مندی از رمزارزها برای انجام تراکنش‌های مالی، منحصر به شرکت‌های روسی نیست. کشورهای تحت تحریم، همچون ونزوئلا، به طور فزاینده‌ای برای انجام معاملات بین‌المللی، با تخفیف‌های قابل توجه، به تتر، نوعی استیبل‌کوین، روی آورده‌اند. این تراکنش‌ها اغلب با تسهیل واسطه‌های مستقر در دبی انجام می‌پذیرد.

نقش فزاینده‌ی رمزارزها در تسویه حساب‌های بین‌المللی، همچنین نشانگر تغییر رویکرد بانک مرکزی روسیه است. در گذشته، بانک مرکزی روسیه ممنوعیت کلی بر روی همه انواع رمزارز را مد نظر قرار داده بود.

با این حال، الیویرا نابیولینا، رئیس کل بانک مرکزی، از آزمایش استفاده از پرداخت‌های مبتنی بر رمزارز در معاملات بین‌المللی حمایت کرده است. بانک مرکزی روسیه به مؤسسات مالی اعطاکننده‌ی تسهیلات یادآوری کرده است که پرداخت‌های رمزارزی صرفاً برای انتقالات برون‌مرزی مجاز بوده و نباید تبلیغ گردند.

این بانک همچنین در حال بررسی تدوین قوانینی به منظور ایجاد یک چارچوب قانونی برای استفاده از استیبل‌کوین‌ها در معاملات بین‌المللی است. علاوه بر این، در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجهی در فعالیت‌های مرتبط با رمزارز در میان شهروندان روس بوده‌ایم که این امر به گسترش خدمات بانکی مرتبط با رمزارز در این کشور منجر شده است.

گزارش اخیر سازمان ملل متحد بر محبوبیت تتر در میان فعالیت‌های کلاهبرداری سایبری و پولشویی در جنوب شرقی آسیا تأکید می‌کند.

شرکت تتر این ادعاها را رد کرده و بر همکاری خود با مراجع قضایی و قابلیت ردیابی توکن‌های خود تأکید ورزیده است. تتر در پاسخ به گزارش سازمان ملل متحد اعلام کرد همکاری این شرکت با نهادهای بین‌المللی مجری قانون، از جمله وزارت دادگستری، اداره تحقیقات فدرال و سرویس مخفی ایالات متحده، قابلیت‌های نظارتی بی‌سابقه‌ای را به ارمغان آورده است که فراتر از سیستم‌های بانکداری سنتی عمل می‌کند.


منبع : Cryptonews