ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

رئیس کل بانک مرکزی کامبوجیا معتقد است ارز دیجیتال استفاده از پول رایج را افزایش می‌دهد

2024/05/29
09:54
39

رئیس کل بانک مرکزی کامبوج، چیا سوری، در تاریخ 28 مه اعلام کرد که ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با نام «باکونگ» می‌تواند با تسهیل پرداخت‌های برون‌مرزی مبتنی بر کد QR، استفاده از «ریل»، واحد پول کامبوج را افزایش دهد.

رئیس کل بانک مرکزی کامبوج ادعا می‌کند تراکنش‌های برون‌مرزی می‌توانند استفاده از ریل را تقویت کنند

چیا سوری در مصاحبه‌ای اختصاصی در کنفرانس «آینده آسیا»ی Nikkei در توکیو، به بحث در مورد پویایی نظام پولی کامبوج و چگونگی تکامل آن پرداخت. وی فاش کرد که بیش از 80 درصد از اقتصاد کامبوج همچنان به عنوان بخشی از یک نظام دو-ارزی، به دلار آمریکا وابسته است. با این حال، دولت تلاش می‌کند تا شهروندان برای تراکنش‌های محلی بیشتر از ریل استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی کامبوج گفت که در حالی که دلار آمریکا بر تراکنش‌های فیزیکی تسلط دارد، از پول رایج محلی (ریل) بیشتر در تراکنش‌های دیجیتال استفاده می‌شود.

از زمان راه‌اندازی «باکونگ» در سال 2020، این ارز دیجیتال بانک مرکزی تا سال 2023، در مجموع تسهیل‌گر 70 میلیارد دلار پرداخت دیجیتال بوده است که تقریباً دو برابرِ تولید ناخالص داخلی این کشور است.

تراکنش‌های داخلی «باکونگ» را می‌توان هم با ریل و هم با دلار انجام داد، اما سهم ریل از کل تراکنش‌های سال گذشته 20 میلیارد دلار بود که بیش از دو برابرِ ارزش سال 2022 است.

سوری همچنین خاطرنشان کرد که «تراکنش‌های برون‌مرزی» نقش اساسی در ترویج استفاده از ریل ایفا می‌کنند. کارکرد «باکونگ» به پرداخت‌های مبتنی بر کد QR بین کامبوج، تایلند، لائوس و ویتنام، و همچنین تراکنش‌های مرتبط با «یونیون‌پِی» چین، گسترش یافته است.

این پرداخت‌های برون‌مرزی به‌طور انحصاری از ریل استفاده می‌کنند و شهروندان کامبوج برای انجام تراکنش با کشورهای همسایه باید یک حساب «باکونگ» به ریل داشته باشند. به طور مشابه، گردشگران تایلندی نیز تنها در صورتی می‌توانند در کامبوج تراکنش‌های مبتنی بر کد QR انجام دهند که فروشگاه‌ها ریل را بپذیرند.

«باکونگ» با سایر ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی متفاوت است زیرا هم توسط ریل کامبوج و هم توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این پشتیبانی دوگانه، ثبات و قابلیت استفاده گسترده را در نظام منحصر به فرد دو-ارزی کامبوج فراهم می‌کند و تسهیل‌کننده تراکنش‌ها و یکپارچگی مالی روان‌تر است.

کامبوج تنها کشوری نیست که برای تقویت پول رایج خود به سراغ ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی رفته است. در مارس 2024، بانک مرکزی هنگ‌کنگ یک ارز دیجیتال بانک مرکزی عمده‌فروشی را برای تقویت توکن‌سازی و استحکام مالی این شهر راه‌اندازی کرد.

علاوه بر این، بانک مرکزی کره جنوبی پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را برای آزمایش «وون کره‌ای دیجیتال» (KRW) تا سه ماهه آخر سال 2024 سرعت بخشیده است. این اقدام برای آزمایش قابلیت استفاده و عملکرد سپرده‌گذاری ارز دیجیتال انجام خواهد شد.

بانک مرکزی کامبوج قصد دارد تا تراکنش‌های «باکونگ» را در هند و ژاپن آغاز کند

رئیس کل بانک مرکزی کامبوج از برنامه‌هایی برای راه‌اندازی پرداخت‌های برون‌مرزی با استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی «باکونگ» با هند به زودی در ژوئن 2024 خبر داد و همچنین در حال بررسی همکاری با ژاپن است.

وی گفت: «ما برای همکاری با سایر کشورهایی که با کامبوج رفت‌وآمد قابل توجهی دارند، باز هستیم.»

همکاری بالقوه با کشورهای پیشرفته از نظر فناوری مانند ژاپن می‌تواند تخصص فنی و نوآوری‌هایی را به همراه داشته باشد که عملکرد و جذابیت «باکونگ» را افزایش دهد. این همکاری می‌تواند موجب بهبود کارآمدی، امنیت و تجربه کاربری سیستم پرداخت شود و بدین ترتیب، ریل را برای کاربران داخلی و بین‌المللی جذاب‌تر کند.


منبع : Cryptonews