ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بانک مرکزی اسرائیل آزمایش پرداخت با «شِکِل دیجیتال» را آغاز می‌کند

2024/05/30
09:54
50

بانک مرکزی اسرائیل (بانک مرکزی) در حال سرعت بخشیدن به توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود با نام «شِکِل دیجیتال» است. این بانک در به‌روزرسانی اخیر خود در تاریخ ۲۸ می، از طریق پروژه‌ی آزمایشی «چالش شِکِل دیجیتال» که جزء کلیدی برنامه اقدام آن‌ها برای انتشار احتمالی CBDC به شمار می‌رود، برنامه‌هایی را برای کاربرد پرداخت CBDC خود رونمایی کرد.

بانک مرکزی در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که قصد دارد «چالش شِکِل دیجیتال» را راه‌اندازی کند. این یک آزمایش الهام‌گرفته از پروژه روزالیند است، یک ابتکار مشترک بین بانک تسویه بین‌المللی (BIS) و بانک انگلستان که بر توسعه رابط برنامه‌نویسی (API) ارز دیجیتال تمرکز دارد.

اعلام «چالش شِکِل دیجیتال» اسرائیل با هدف توسعه مشارکتی CBDC

به عنوان بخشی از این چالش، بانک مرکزی اسرائیل یک محیط آزمایشگاهی (sandbox) و لایه API ارائه خواهد کرد و از مشارکت سازمان‌های بخش خصوصی، دولتی و دانشگاهی برای ساخت سیستم‌های پرداخت CBDC در زمان واقعی جهت استفاده عموم دعوت می‌کند.

این برنامه شامل سه مرحله خواهد بود: درخواست‌ها/ارائه‌ها، دسترسی به شبکه جدید برای پروژه‌های منتخب و ارائه نهایی به هیئت داوران.

بانک مرکزی اسرائیل اعلام کرده است که اولویت را بر «کاربردهای پرداخت اصلی و نوآورانه» قرار خواهد داد، خواه این کاربردها شامل بهبود سیستم‌های موجود یا راه‌حل‌های کاملاً جدید، از جمله برای موارد استفاده خاص، باشد.

حمایت معاون اول بانک مرکزی اسرائیل از شِکِل دیجیتال

اندرو عابیر، معاون اول بانک مرکزی اسرائیل، با ابراز حمایت خود از شِکِل دیجیتال، اعلام کرد که CBDC به جای ناشناس بودن، به صورت شفاف توسط بانک مرکزی توسعه خواهد یافت.

عابیر گفت: «موفقیت شِکِل دیجیتال به همکاری بین بانک مرکزی اسرائیل، بخش خصوصی و دولت وابسته است. از طریق این چالش، ما به صنعت مالی از هر دو کشور اسرائیل و خارج از کشور، و همچنین طیف وسیعی از ذینفعان پرداخت، اجازه می‌دهیم تا در تفکر، برنامه‌ریزی و طراحی شِکِل دیجیتال عملاً با ما همکاری کنند.»

عابیر همچنین بر این باور است که رقابت CBDC با بانک‌ها از نظر اقتصادی مثبت تلقی می‌شود و یک شِکِل دیجیتال می‌تواند بانک‌ها را برای ارائه نرخ بهره بالاتر بر سپرده‌ها تشویق کند.

نتایج نظرسنجی عمومی: حمایت مردمی در کنار نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی

بانک مرکزی اسرائیل پس از فعالیت فعال روی یک شِکِل دیجیتال بالقوه از اواخر سال ۲۰۱۷، در مارس ۲۰۲۴ طرح‌هایی را برای راه‌اندازی CBDC با بهره اعلام کرد. در نوامبر ۲۰۲۱، این بانک تحقیقات و تلاش‌های آمادگی خود را برای انتشار احتمالی یک ارز دیجیتال به منظور ایجاد یک سیستم پرداخت کارآمدتر سرعت بخشید.

در سال ۲۰۲۱، بانک مرکزی در مورد تحقیقات ارز دیجیتال خود از مردم نظرسنجی کرد. نتایج این نظرسنجی نشان داد که اکثر مردم از تحقیقات حمایت کردند، اما برخی دیگر نگرانی‌هایی در مورد حریم خصوصی ابراز داشتند.

بانک مرکزی اسرائیل با همکاری بانک مرکزی هنگ‌کنگ و بانک تسویه بین‌المللی (BIS) در پروژه سِلا مشارکت کرد و با موفقیت یک CBDC خرده‌فروشی را آزمایش کرد که دسترسی کاربر، رقابت، امنیت سایبری و مزایای نقدی را متعادل می‌کند.

یارون، یکی از مقامات بانک مرکزی، اطمینان داد که یک شِکِل دیجیتال حداقل همان سطح حفاظت از حریم خصوصی را که پرداخت‌های دیجیتال ارائه می‌دهد، در صورت اجرا، حتی استانداردهای بالاتری را نیز ارائه خواهد کرد.


منبع : Cryptonews