ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

تعلیق فعالیت‌ Worldcoin در اسپانیا تا پایان سال جاری میلادی

2024/06/05
11:57
45

پروژه Worldcoin که با هدف ایجاد سیستمی برای اثبات انسان بودن افراد فعالیت می‌کند، بنا بر بیانیه منتشر شده، تا پایان سال جاری میلادی در اسپانیا به حالت تعلیق درمی‌آید. این تعلیق تا زمان تکمیل فرآیند حسابرسی توسط نهاد آلمانی مسئول نظارت بر فعالیت این پروژه در چارچوب «مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا» (GDPR) ادامه خواهد داشت.

«ابزار برای بشریت» (Tools for Humanity)، یکی از حامیان اصلی پروژه Worldcoin، به صورت داوطلبانه پیشنهاد تمدید توقف فعالیت‌های «گویWorldcoin orb » در اسپانیا را ارائه داده است. این گوی ابزاری برای اسکن عنبیه چشم کاربران و ثبت اطلاعات بیومتریک آن‌ها به منظور ایجاد یک شناسه جهانی (World ID) است.

سم آلمن، مدیرعامل OpenAI، از بنیانگذاران «ابزار برای بشریت» به شمار می‌رود. این سازمان معتقد است با توجه به نفوذ روزافزون هوش مصنوعی، ایجاد هویت‌های دیجیتالی برای تمایز انسان‌ها از عوامل آنلاین هدایت‌شده توسط هوش مصنوعی (ربات‌ها) امری حیاتی است.

دغدغه‌های مربوط به حفاظت از داده‌های شخصی، منجر به زیر نظر قرار گرفتن پروژه Worldcoin توسط مقامات دولتی متعدد شده است.

آژانس حفاظت از داده‌های اسپانیا (AEPD) پیش‌تر در ماه مارس، دستور توقف فعالیت‌های Worldcoin در این کشور را صادر کرده بود. این آژانس روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و موضع خود در رابطه با ادامه تعلیق فعالیت‌های Worldcoin را تشریح نمود.

طبق اعلام AEPD، «ابزار برای بشریت» تعهدی الزام‌آور از نظر قانونی مبنی بر عدم از سرگیری فعالیت خود در اسپانیا تا پایان سال جاری را ارائه داده است. این تعهد مشروط به اتخاذ تصمیم نهایی توسط «اداره کل حفاظت از داده‌های ایالت بایرن» (BayLDA) آلمان در رابطه با پردازش داده‌های انجام‌شده توسط این شرکت نیز می‌باشد.

BayLDA مرجع اصلی حفاظت از داده‌های ایالت بایرن آلمان است و وفق با GDPR، بر فعالیت پروژه Worldcoin نظارت دارد.

تلاش برای رفع نگرانی‌ها

«ابزار برای بشریت» در بیانیه خود اعلام کرد که این شرکت بیش از یک سال است که با BayLDA همکاری می‌کند. همچنین در ماه‌های اخیر، برای اطمینان بخشیدن به طرفداران حریم خصوصی داده‌ها، اقداماتی را جهت تاکید بر جدیت Worldcoin در حفاظت از داده‌های بیومتریک افراد به اجرا درآورده است.

این اقدامات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • راه‌اندازی ابتکار «حفظ شخصی» (Personal Custody) در ماه مارس که مانع ثبت‌نام‌های جدید از درخواست برای ذخیره و رمزنگاری داده‌های بیومتریک آن‌ها می‌شود.
  • امکان درخواست حذف «کد عنبیه» عددی برای کاربرانی که قبلاً ثبت‌نام کرده‌اند.
  • اعمال محدودیت سنی برای جلوگیری از ثبت‌نام افراد زیر ۱۸ سال.

توماس اسکات، مدیر ارشد حقوقی «ابزار برای بشریت» در بیانیه‌ای گفت: « نتایج یک نظرسنجی اخیر از کاربران شناسه جهانی (World ID) در اسپانیا دلگرم‌کننده است.  بیش از ۸۰ درصد از ۲۱۰۰۰ پاسخ‌دهنده بر اهمیت فناوری‌هایی مانند شناسه جهانی برای تمایز بین ربات‌ها و انسان‌ها در فضای آنلاین تاکید کردند و تقریباً ۹۰ درصد از آن‌ها از بازگشت این پروژه به اسپانیا حمایت می‌کنند. با وجود این، ما به صورت داوطلبانه پیشنهاد تمدید توقف فعالیت‌های گوی Worldcoin در این کشور را ارائه دادیم.»


منبع : The block