ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

دادستان کل نیویورک علیه تبلیغ‌کنندگان دو طرح‌ هرمی رمزارز شکایت کرد

2024/06/07
18:16
61

دادستانی کل ایالت نیویورک، لتیتیا جیمز، اقدام به پیگرد قانونی علیه دو شرکت و تبلیغ کنندگان آنها به اتهام کلاهبرداری گسترده از طریق طرح‌های هرمی رمزارز کرده است. این کلاهبرداری که با سوء استفاده از اعتماد سرمایه گذاران با تبار هائیتی انجام شده، خسارتی بالغ بر یک میلیارد دلار برجای گذاشته است.

بر اساس شکایت ثبت شده در روز پنجشنبه، دادستان کل ادعا می کند که متهمین، سینتیا پتیون و همسرش ادی پتیون، به همراه همدستانشان، با تبلیغ این طرح‌های هرمی، هزاران سرمایه گذار در سراسر جهان، از جمله حداقل 11000 نفر در نیویورک را فریب داده اند.

اولین مورد از این کلاهبرداری، طرح ادعایی سرمایه گذاری در استخراج رمزارز با نام AWS Mining بوده است که با وعده سود تضمینی 200 درصدی، در آوریل 2019 فرو ریخته است. این کلاهبرداری با یک طرح بزرگتر به نام NovaTech که ادعای یک پلتفرم معاملات رمزارز و ارز خارجی را داشت، دنبال شد. طبق پرونده، سرمایه گذاران از آگوست 2019 تا آوریل 2023 بیش از یک میلیارد دلار رمزارز را در NovaTech سرمایه گذاری کرده اند، اما تنها 26 میلیون دلار در این پلتفرم معامله شده است.

دادستانی کل، هر دو طرح را به عنوان یک طرح هرمی معرفی کرده است، جایی که تبلیغ کنندگان با جذب افراد جدید به این پلتفرم ها، رمزارز به دست می آوردند. NovaTech همچنین به عنوان یک طرح پونزی توصیف شده است، جایی که به سرمایه گذاران سود حاصل از معاملات رمزارز وعده داده می شد، اما در واقع با دارایی های رمزارز سرمایه گذاران دیگر پرداخت می شد.

شکایت مذکور ادعا می کند که متهمین با سوء استفاده از اعتماد و احساسات مذهبی سرمایه گذاران با تبار هائیتی، آنها را هدف قرار داده اند. آنها این طرح ها را به زبان کِرئول به سرمایه گذاران تبلیغ می کردند و ادعا می کردند که این طرح ها، راهی برای «آزادی مالی» به افرادی است که کمترین توان مالی را دارند.

طبق این شکایت، متهمین در ژوئن 2022 به طور مخفیانه خانه خود در فلوریدا را فروخته و به پاناما فرار کرده اند. همچنین ادعا می شود که آنها ده ها میلیون دلار رمزارز را از NovaTech خارج کرده اند. این طرح کلاهبرداری اندکی پس از آن شروع به فروپاشی کرد.

در پرونده ای جداگانه، دادستان ایالات متحده برای ناحیه جنوبی نیویورک، دامیان ویلیامز، و جیمز اسمیت، معاون مدیر دفتر نیویورک اداره تحقیقات فدرال، از علنی شدن کیفرخواستی علیه محمدامین عچا، محمد ریاض ولید و داوود حسن خبر دادند.

اتهامات مربوط به یک طرح فریبکارانه برای فروش توکن های غیرقابل تعویض (NFT) از مجموعه Evolved Apes مبتنی بر اتریوم در یک «راگ‌پول» (rugpull) در سال 2021 به ارزش بیش از 2 میلیون دلار در آن زمان است. «راگ‌پول» اصطلاحی است که در آن توسعه دهندگان یک پروژه دیجیتال را تبلیغ می کنند، وجوهی را از خریداران جمع آوری می کنند، سپس پروژه را رها کرده و وجوه را برای خود نگه می دارند.

دادستان کل ویلیامز در بیانیه ای گفت: «آنطور که ادعا می شود، متهمین با وعده های دروغ درباره توسعه یک بازی ویدیویی، طرحی برای افزایش قیمت آثار هنری دیجیتال اجرا کردند. آنها وجوه سرمایه گذاران را برداشتند، هرگز بازی را توسعه ندادند و درآمد را برای خودشان نگه داشتند. ممکن است هنر دیجیتال جدید باشد، اما قوانین قدیمی همچنان اعمال می شود: دادن وعده های دروغ برای پول غیرقانونی است. کلاهبرداری با NFT یک بازی نیست و عاملان آن پاسخگو خواهند شد.»

جیمز اسمیت، معاون مدیر اداره تحقیقات فدرال، در این باره افزود: «رها کردن مشتریان بدون برآورده کردن وعده‌ها نه تنها نشان‌دهنده‌ی صداقت پایین کسب‌وکار است، بلکه اعتماد ضمنی‌ای را که خریداران هنگام خرید یک محصول، چه در یک فروشگاه سنتی و چه به صورت دیجیتال روی بلاکچین، به فروشنده می‌کنند، نقض می‌کند. اداره تحقیقات فدرال مصمم است تا افرادی را که با انگیزه کسب سود سریع، اقدام به اجرای طرح‌های کلاهبرداری می‌کنند، تحت پیگرد قانونی قرار دهد.»


منبع : The block