ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بیت‌فارمز با «قرص سمی» در برابر تلاش تصاحب خصمانه ریوت پلتفرمز مقابله می‌کند

2024/06/10
18:52
53

بیت‌فارمز، شرکت بزرگ فعال در حوزه استخراج بیت‌کوین، برای مقابله با تلاش احتمالی تصاحب از سوی رقیب خود، ریوت پلتفرمز، به ابزاری دفاعی به نام «طرح حقوق صاحبان سهام» (shareholder rights plan)  متوسل شده است. این طرح که به طور عامیانه «قرص سمی» (poison pill) نامیده می‌شود، اقدامی پیشگیرانه جهت حفظ استقلال شرکت در برابر خریدهای خصمانه به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس این طرح، «چنانچه نهادی پس از ۲۰ ژوئن و تا ۱۰ سپتامبر، بیش از ۱۵ درصد از سهام بیت‌فارمز را خریداری نماید، این شرکت اقدام به انتشار سهام جدید خواهد کرد که منجر به کاهش درصد مالکیت آن نهاد (buyer) می‌شود. این آستانه پس از ۱۰ سپتامبر در صورت مواجه شدن با تلاش خاص برای تصاحب، به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.»

هیئت مدیره بیت‌فارمز با تأیید این طرح، اعلام کرد: «این اقدام با هدف حفظ یکپارچگی فرآیند بررسی گزینه‌های استراتژیک که پیش‌تر اعلام شده بود، صورت گرفته است و منافع بلندمدت سهامداران را تأمین می‌کند.»

طرح حقوق صاحبان سهام، ابزاری دفاعی است که شرکت‌ها برای مقابله با تلاش‌های ناخواسته جهت تصاحب به کار می‌گیرند. هدف از اجرای این طرح، کاهش جذابیت شرکت برای خریدار و یا رقیق‌سازی سهام خریدار در صورت نهایی شدن روند تصاحب است.

پیش‌تر در ماه آوریل، بیت‌فارمز پیشنهاد خرید نزدیک به ۱ میلیارد دلاری از سوی ریوت پلتفرمز را رد کرده بود. ریوت قصد داشت سهام باقی‌مانده بیت‌فارمز را با احتساب حق تقدم ۲۴ درصدی نسبت به میانگین وزنی یک ماهه به ازای هر سهم، خریداری نماید. با این حال، بیت‌فارمز این پیشنهاد را به دلیل ارزش‌گذاری پایین‌تر از حد واقعی، رد کرد.

در اقدامی قابل توجه، ریوت موفق شد با خرید ۹.۲۵ درصد از سهام بیت‌فارمز در تاریخ ۲۸ می، به بزرگترین سهامدار این شرکت تبدیل شود. این رقم با خرید ۱.۵ میلیون سهم دیگر در تاریخ ۵ ژوئن به حدود ۱۲ درصد افزایش یافت. شواهد حاکی از آن است که ریوت همچنان در تلاش است تا با برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده با سهامداران بیت‌فارمز، مدیران مستقل جدیدی را به هیئت مدیره این شرکت اضافه نماید.

همچنین اخیرا ، بیت‌فارمز مدیرعامل سابق خود، جفری مورفی را به دلیل طرح شکایت ۲۷ میلیون دلاری علیه شرکت، در ماه می از سمت خود برکنار کرد. اتهامات مورفی علیه بیت‌فارمز شامل نقض قرارداد، اخراج غیرقانونی و وارد کردن خسارت‌های سنگین و تنبیهی بود.

کاهش درآمد استخراج بیت‌فارمز پس از هاوینگ

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین گزارش‌های تولید ماه می خود را منتشر کرده‌اند که اولین ماه کامل پس از آخرین رویداد هاوینگ (halving) بیت‌کوین به شمار می‌رود.

کاهش درآمد ناشی از هاوینگ، برخی از شرکت‌های فعال در حوزه استخراج را بر آن داشته است تا از طریق توافق‌های استراتژیک و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های خود، اقدامات جبرانی انجام دهند.

بیت‌فارمز در ماه می، درآمدی معادل ۱۵۶ بیت‌کوین را گزارش کرده است که نشان‌دهنده کاهش ۴۲ درصدی نسبت به ماه قبل و کاهش ۶۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته است. کل بیت‌کوین‌های نگهداری‌شده بیت‌فارمز در خزانه به ۸۵۰ عدد رسیده است که بر اساس قیمت ۶۷۳۰۰ دلاری بیت‌کوین در تاریخ ۳۱ می، ارزش آن بالغ بر ۵۷.۲ میلیون دلار می‌باشد.


منبع : The block