ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

مقررات MiCA می‌تواند محرک رشد استیبل‌کوین‌های یوروپایه در منطقه یورو باشد

2024/06/11
14:31
58

مطابق گزارش تحقیقاتی موسسه کایکو، انتظار می‌رود مقررات آتی بازارهای دارایی‌های رمزارز اروپا (MiCA) چشم‌انداز بازار استیبل‌کوین‌ها را به نفع استیبل‌کوین‌های با پشتوانه یورو متحول سازد. صرافی بایننس محدودیت‌هایی را برای استیبل‌کوین‌هایی که با استانداردهای جدید MiCA مطابقت ندارند، اعمال کرده است. در همین حال، صرافی کراکن در حال بازنگری سبد استیبل‌کوین‌های خود برای اطمینان از انطباق با معیارهای اتحادیه اروپا می‌باشد که ممکن است منجر به خروج برخی استیبل‌کوین‌ها از دسترس کاربران این صرافی در اتحادیه اروپا شود.

با وجود نرخ پذیرش پایین‌تر دارایی‌های دیجیتال در اروپا نسبت به ایالات متحده و منطقه آسیا و اقیانوس آرام، استیبل‌کوین‌های با پشتوانه یورو از ابتدای سال جاری شاهد افزایش قابل توجهی در حجم معاملات بوده‌اند. این افزایش، بیانگر تقاضای رو به رشد در بازارهای اروپایی است. شایان ذکر است که حجم کل هفتگی استیبل‌کوین‌های معتبر یورویی نظیر تتر (EURT)، استیسیس (EURS) و سیرکل (EURCV) از ماه مارس از مرز ۴۰ میلیون دلار فراتر رفته که نشان‌دهنده دوره‌ای با حجم بالای معاملات پایدار است.

ارز دیجیتال AEUR که در ماه دسامبر توسط بایننس معرفی شد، به سرعت بر بازار استیبل‌کوین‌های یورو تسلط یافته و بیش از نیمی از کل حجم معاملات را به خود اختصاص داده است. با وجود آنکه استیبل‌کوین‌های با پشتوانه دلار همچنان بازیگران اصلی این بازار با میانگین حجم هفتگی خیره‌کننده ۲۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ باقی مانده‌اند، سهم استیبل‌کوین‌های با پشتوانه یورو از کل تراکنش‌ها به ۱.۱ درصد رسیده است که نسبت به تقریباً صفر درصد در سال ۲۰۲۰، جهشی قابل توجه به شمار می‌رود.

در حال حاضر، جفت‌های معاملاتی USDT با یورو به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای معاملاتی تبدیل شده و حتی از حجم معاملات بیت‌کوین با یورو در صرافی‌های بایننس و کراکن نیز پیشی گرفته است. این روند، نقش این پلتفرم‌ها را به عنوان دروازه‌های کلیدی فیات برای معامله‌گران اروپایی برجسته می‌کند.

استیبل‌کوین‌های خاصی که تحت شمول قوانین MiCA قرار نمی‌گیرند، همچنان نامشخص هستند. با این حال، با توجه به چالش‌های نظارتی گذشته تتر (USDT) که بزرگترین استیبل‌کوین جهان است، بازنگری آن توسط صرافی کراکن قابل توجه می‌باشد. با وجود اینکه حجم اصلی معاملات USDT در ساعات کاری بازار آمریکا صورت می‌پذیرد، این ارز دیجیتال همچنان دارایی‌ای حیاتی برای معامله‌گران اروپایی به شمار می‌رود.

اگرچه به احتمال زیاد معاملات برون‌بازاری (OTC) همچنان نقدینگی جفت USDT-EUR را حفظ خواهد کرد، گزارش کایکو حاکی از آن است که روی آوردن به جایگزین‌های تحت نظارت مانند USDC می‌تواند به گزینه ارجح برای بسیاری از معامله‌گران تبدیل شود.


منبع : Cryptobriefing