ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

شبکه اصلی OP با پیاده‌سازی «اثبات تقصیر» گام بلندی در راستای تمرکززدایی رول‌آپ برمی‌دارد

2024/06/11
14:38
54

آزمایشگاه‌های OP، توسعه‌دهنده شبکه اصلی OP، با راه‌اندازی قابلیت «اثبات تقصیر(fault proofs)» بر روی این بلاک‌چین لایه ۲، پروژه را از لحاظ تمرکززدایی به یک رول‌آپ «مرحله ۱» ارتقا داده است. سیستم اثبات تقصیر این امکان را برای کاربران فراهم می‌سازد تا بدون نیاز به اعتماد به طرف‌های ثالث، اتریوم و توکن‌های ERC-20 را از شبکه اصلی OP برداشت نمایند. این سیستم همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا صحت تراکنش‌های خروج (برداشت) را به چالش کشیده و در صورت لزوم، آن‌ها را رد کنند. اثبات تقصیر به عنوان یک مکانیزم کلیدی در شبکه‌های لایه ۲ اتریوم عمل کرده و به کاربران این اجازه را می‌دهد تا تراکنش‌های بالقوه مخرب یا نادرست را مورد تردید قرار دهند.

همکاری مشترک برای ارتقاء امنیت

پیش از تصویب نهایی این پروتکل از طریق ساختارهای حکومتی Optimism، پیاده‌سازی اثبات تقصیر با حمایت تیم‌های توسعه هسته‌ای متعدد در اکوسیستم Optimism (یا سوپرچین) از جمله آزمایشگاه‌های OP، Base و Sunnyside Labs همراه بود که نشان‌دهنده یک تلاش مشترک برای ارتقاء امنیت و قابلیت اطمینان شبکه است.

استک OP و قابلیت همکاری زنجیره‌ای

آزمایشگاه‌های OP توسعه‌دهنده شبکه اصلی OP همچنین یک پلتفرم نرم‌افزاری تحت عنوان «استک OP» را ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان امکان راه‌اندازی بلاک‌چین‌های لایه ۲ خودشان را می‌دهد. صرافی ارز دیجیتال غول‌پیکر، کوین‌بیس، از استک OP برای توسعه بلاک‌چین اختصاصی خود به نام Base بهره برده است. در حالی که اثبات تقصیر هم اکنون در شبکه اصلی OP عملیاتی شده است، سایر زنجیره‌های تحت استک OP نیز برای برخورداری از این قابلیت به‌روزرسانی خواهند شد که این روند با Base، Metal، Mode و Zora آغاز می‌شود.

نقش نظارتی شورای امنیت در دوره گذار

با وجود مشارکت باز در سیستم اثبات تقصیر، شورای امنیت Optimism همچنان می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک استقرار ایمن و مسئول، در صورت خرابی‌های احتمالی سیستم دخالت کرده و آن را به حالت مجوزدار بازگرداند. این حفاظت‌های اضافی به شورای امنیت اجازه می‌دهد تا به طور مؤثر با اشکالات سیستم مقابله کند، از جمله توانایی بازنشانی برداشت‌ها در صورت لزوم. شبکه اصلی OP دارای یک نقشه راه برای دستیابی به یک «مرحله ۲» کاملاً بدون مجوز و غیرمتمرکز است که صرفاً از طریق قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود.

رقابت در عرصه رول‌آپ‌ها

بسیاری از بلاک‌چین‌های مبتنی بر رول‌آپ خوش‌بینانه هنوز شبکه‌های خود را با ادغام اثبات تقصیر و ارتقاء غیرمتمرکز قراردادها، به طور کامل غیرمتمرکز نکرده‌اند. با این حال، نزدیک‌ترین رقیب Optimism، یعنی Arbitrum، هم‌اکنون قابلیت اثبات تقصیر را ارائه می‌دهد.

گذشته و حال شبکه اصلی OP

پیش از این، شبکه اصلی OP فاقد اثبات تقصیر بود و کاربران مجبور بودند به اپراتورهای شبکه برای ارسال ریشه‌های حالت دقیق به شبکه اصلی اتریوم اعتماد کنند. شبکه اصلی OP و سایر زنجیره‌های اکوسیستم Optimism از رول‌آپ‌های خوش‌بینانه به عنوان راه‌حلی برای مقیاس‌پذیری استفاده می‌کنند و تراکنش‌های اتریوم را برای پردازش ارزان‌تر به صورت خارج از زنجیره تجمیع می‌کنند.


منبع : The block