ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

توقف عرضه دستیار هوش مصنوعی متا در اروپا به دلیل چالش‌های قانونی

2024/06/15
19:21
45

شرکت Meta ، عرضه و آموزش دستیار هوش مصنوعی خود را در اروپا به حالت تعلیق درآورده است. این تصمیم در پی درخواست کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) اتخاذ شده است.

کمیسیون مذکور بر اساس بیانیه ای در تاریخ 10 ژوئن، از Meta خواسته است تا آموزش مدل زبان بزرگ (LLM) را که شامل محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران بالغ در فیسبوک و اینستاگرام می شود، به تعویق بیاندازد.

کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند، به عنوان نهاد اصلی نظارت بر حریم خصوصی Meta در اتحادیه اروپا، این درخواست را به نمایندگی از سایر سازمان‌های مشابه در اروپا (DPAs) صادر کرده است.

سخنگوی Meta در این خصوص اعلام کرد: «این تصمیم به معنای عدم امکان عرضه دستیار هوش مصنوعی ما در اروپا در حال حاضر است.»

متا ضمن ابراز تأسف از این درخواست، آن را «مانعی بر سر راه رقابت و نوآوری در حوزه هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا» خواند. این شرکت همچنین بر اطمینان خود از انطباق فعالیت‌هایش با قوانین و مقررات اروپا تاکید کرد.

کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند از این توقف استقبال کرد. این کمیسیون ضمن ابراز خرسندی از این تصمیم، بر تداوم همکاری با Meta پس از «تعاملات گسترده» پیشین تاکید نمود.

سازمان غیرانتفاعی اروپایی حامی حریم خصوصی NOYB اعلام کرد که شکایت‌های این سازمان به همراه سایر نهادها مانند شورای مصرف‌کنندگان نروژ و برخی از سازمان‌های حفاظت از داده‌ها (DPAs) منجر به درخواست توقف فعالیت‌های Meta از سوی کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند شده است.

توسعه این چالش طی ماه‌های گذشته

Meta در 14 ژوئن اعلام کرد که از ماه مارس، نهادهای حفاظت از داده‌های اروپا را از فعالیت‌های خود مطلع کرده است.

با این حال، این چالش پس از آن شکل گرفت که متا در 22 مه با ارسال بیش از دو میلیارد نوتیفیکیشن درون برنامه‌ای و ایمیل، کاربران را از فعالیت‌های آموزش هوش مصنوعی خود مطلع کرد.

سازمان NOYB در تاریخ 6 ژوئن شکایت‌هایی را به 11 نهاد حفاظت از داده‌ها (DPC) ارسال کرد.

در 10 ژوئن، Meta با تایید مشورت با کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) اعلام کرد که برای اطمینان از انطباق آموزش هوش مصنوعی خود با قوانین و مقررات مربوطه، بازخورد آن‌ها را لحاظ کرده است.

متا اشاره کرد که گوگل و OpenAI نیز از داده‌های کاربران برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این شرکت انتظار دارد با اتکا به مبنای قانونی «منافع مشروع» که مورد استناد سایر بازیگران حوزه هوش مصنوعی نیز قرار گرفته است، با قوانین مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) مطابقت داشته باشد.


منبع : Cryptoslate