ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان: فروش احتمالی دارایی‌های بیت‌کوینی طلبکاران Mt. Gox بر رمزارزها در کوتاه‌مدت اثرگذار خواهد بود

2024/06/27
15:23
55

صرافی تعطیل‌شده‌ی Mt. Gox، از ماه آینده توزیع بازپرداخت بیت‌کوین به طلبکاران را آغاز می‌کند. تحلیلگران جی‌پی‌مورگان به رهبری نیکولاس پانیگیرتزوگللو پیش‌بینی می‌کنند که این طلبکاران اقدام به فروش بخشی از دارایی‌های بیت‌کوینی خود کنند. این امر در ابتدا با اعمال فشار بر بازار همراه خواهد بود اما به طور بالقوه، از ماه آگوست به بعد شاهد روند بهبود خواهیم بود.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه‌ی تحلیلگران جی‌پی‌مورگان، به احتمال زیاد طلبکاران سرویس Earn صرافی جمینی پیش‌تر اقدام به نقد کردن بخشی از دارایی‌های رمزارزی دریافتی خود کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: «در خصوص طلبکاران Mt. Gox نیز با ریسک نزولی مشابهی در ماه جولای مواجه هستیم.»

ماه گذشته، طلبکاران سرویس Earn صرافی جمینی، موفق به دریافت ۲.۱۸ میلیارد دلار از دارایی‌های دیجیتال خود به صورت عین (همان دارایی اولیه) شدند. این رقم شامل ۹۷ درصد از کل دارایی در تاریخ ۲۹ می و ۳ درصد باقیمانده در تاریخ ۲۰ ژوئن بود. تحلیلگران جی‌پی‌مورگان با اشاره به افت قیمت رمزارزها از تاریخ ۲۹ می، عنوان کردند: «این فرضیه منطقی به نظر می‌رسد که برخی از طلبکاران جمینی، که عمدتاً مشتریان خرد محسوب می‌شوند، با توجه به افزایش بیش از سه برابری قیمت بیت‌کوین از زمان تعلیق این دارایی‌های دیجیتال در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲، در هفته‌های اخیر حداقل بخشی از سود خود را برداشت کرده‌اند.»

کاهش ناچیز شاخص موقعیت آتی بیت‌کوین جی‌پی‌مورگان بر اساس قراردادهای آتی CME، این فرضیه را تقویت می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که فروشندگان اصلی دارایی‌های رمزارزی در هفته‌های اخیر عمدتاً مشتریان خرد بوده‌اند و نه سرمایه‌گذاران نهادی.

طلبکاران Mt. Gox قرار است از جولای تا اکتبر، ۱۴۲ هزار بیت‌کوین به ارزش تقریبی ۹ میلیارد دلار (با احتساب قیمت فعلی) دریافت کنند. با وجود ضرب‌الاجل اکتبر، تحلیلگران جی‌پی‌مورگان بر این باورند که بیشتر بازپرداخت‌ها در ماه جولای انجام خواهد شد. تحلیلگران در این رابطه اظهار داشتند: «فرض بر این است که بیشتر تسویه حساب‌ها توسط طلبکاران Mt. Gox در ماه جولای صورت پذیرد. این امر می‌تواند مسیری را ایجاد کند که قیمت رمزارزها در ماه جولای تحت فشار بیشتری قرار گیرند، اما از آگوست به بعد روند بهبودی را آغاز کنند.»

بازپرداخت‌های FTX بر بازار رمزارز تاثیرگذار خواهد بود

انتظار می‌رود طلبکاران صرافی ورشکسته‌ی FTX نیز در ماه‌های آینده بازپرداخت خود را دریافت کنند. اما این بازپرداخت‌ها برخلاف طلبکاران جمینی و Mt. Gox، به صورت نقدی و نه عینی خواهد بود.

تحلیلگران جی‌پی‌مورگان برآورد کرده‌اند که بازپرداخت‌های نقدی FTX احتمالا رقمی بین ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار باشد. به گفته‌ی آنها، انتظار می‌رود این بازپرداخت‌ها به زودی پس از تأیید نهایی طرح انحلال این صرافی در تاریخ ۷ اکتبر انجام شود. تحلیلگران بر این باورند که بازپرداخت‌های FTX می‌تواند از بازارهای رمزارز حمایت کند، زیرا به احتمال زیاد طلبکاران حوزه‌ی رمزارز وجوه خود را دوباره در دارایی‌های رمزارزی سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

تحلیلگران در پایان گزارش خود خاطرنشان کردند: «در حالی که بازپرداخت‌های عینی ریسک نقدشوندگی را به دلیل تمایل برخی طلبکاران به کسب سود ایجاد می‌کند، بازپرداخت‌های نقدی یک جریان مثبت برای بازار به همراه خواهد داشت، چرا که اکثر طلبکاران حوزه‌ی رمزارز ممکن است وجوه نقدی خود را دوباره در این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. چالش اصلی بازارهای رمزارز شکاف احتمالی سه ماهه بین نقدشوندگی دارایی‌های طلبکاران Mt. Gox در جولای و سرمایه‌گذاری مجدد طلبکاران FTX در اکتبر/نوامبر است.»


منبع : The block