ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

رسوایی سیلورگیت: تسویه حساب با SEC به دنبال اظهارات نادرست درباره اقدامات مبارزه با پولشویی

2024/07/02
16:31
38

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه شرکت سیلورگیت کپیتال اقامه دعوی نموده است. این دعوی حقوقی به تراکنش‌های بانکی با صرافی رمزارز FTX و اظهارات نادرست بانک مذبور در خصوص رویه‌های ضد پولشویی (AML) خطاب به عموم مردم اشاره دارد.

بر اساس شکوائیه‌ای که روز دوشنبه توسط SEC تنظیم شد، علیه این بانک که پیشرو در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال بود و سال گذشته منحل گردید، به دلیل نقض قوانین، اعلام جرم صورت گرفت. علاوه بر بانک، نام مدیرعامل آلن لین، رئیس سابق عملیات کاتلین فراهار و مدیر سابق امور مالی آنتونی مارتینو نیز در این پرونده ذکر شده است.

اتهام SEC بر این  استوار است که برنامه‌های سیلورگیت برای انطباق با قانون رازداری بانکی و مبارزه با پولشویی (AML) دارای نواقص جدی بوده است. به‌طور خاص، این بانک اقدامات کنترلی مناسبی را برای نظارت بر شبکه‌ی تبادل سیلورگیت (SEN) که به مشتریان امکان انتقال وجوه را می‌داد، برقرار نکرده بود.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در این‌باره اظهار داشت: «با وجود انتقال تقریباً یک تریلیون دلار وجه در تراکنش‌های بانکی انجام‌شده روی شبکه‌ی تبادل سیلورگیت، این بانک نتوانسته است به طور مؤثر یا خودکار فعالیت‌های مشکوک را رصد کند. همچنین این بانک در شناسایی تقریباً ۹ میلیارد دلار انتقال مشکوک توسط FTX و نهادهای مرتبط با آن، ناکام ماند.»

بر اساس اعلامیه‌ی کمیسیون، بانک سیلورگیت، لین و فراهار بدون پذیرش یا رد اتهامات این نهاد، با SEC به توافق رسیدند؛ در حالی که مارتینو تسویه را نپذیرفت. بانک سیلورگیت موافقت کرد مبلغ ۵۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند و لین و فراهار نیز به ترتیب ۱ میلیون دلار و ۲۵۰ هزار دلار جریمه و منع دائمی از فعالیت‌های مرتبط را پذیرفتند.

در همین راستا، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) همچنین اعلام کرد که هیئت مدیره فدرال رزرو و وزارت حفاظت مالی و نوآوری ایالت کالیفرنیا نیز پرونده‌های مرتبط با اتهامات علیه این بانک را حل و فصل کرده‌اند.

گوربیر گروال، مدیر بخش اجرایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، در بیانیه‌ای گفت: «بانک سیلورگیت به جای شفاف‌سازی برای سرمایه‌گذاران در خصوص نواقص جدی در برنامه‌های انطباقی خود، پس از فروپاشی FTX که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان بانکی این بانک بود، با اظهارات نادرست به گمراه‌سازی سرمایه‌گذاران در مورد صحت این برنامه‌ها ادامه داد. در حقیقت، به دلیل همین نواقص، ادعا می‌شود که سیلورگیت نتوانسته تقریباً ۹ میلیارد دلار انتقال مشکوک بین FTX و نهادهای مرتبط با آن را شناسایی کند.»

شایان ذکر است در اواخر سال ۲۰۲۲، صرافی FTX اعلام ورشکستگی کرد که منجر به خروج گسترده‌ی سپرده‌های مشتریان از بانک سیلورگیت شد. این بانک پس از اعلام «احتمال کمبود سرمایه» در یک پرونده‌ی نظارتی و «ارزیابی مجدد مدل کسب‌وکار» خود، در نهایت با فروپاشی مواجه گردید. سهام این بانک به سرعت سقوط کرد و شرکت‌هایی مانند کوین‌بیس، سیرکل، پکسوس و جمینی نیز روابط خود را با آن قطع کردند.

شبکه‌ی تبادل سیلورگیت (SEN) و صرافی FTX: کانون اتهامات نقض قوانین مبارزه با پولشویی

شبکه‌ی تبادل سیلورگیت (SEN)

در سال ۲۰۱۷، بانک سیلورگیت اقدام به راه‌اندازی شبکه‌ی تبادل سیلورگیت (SEN) نمود. این شبکه‌ی اختصاصی، به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران حوزه‌ی ارزهای دیجیتال امکان انتقال دلار آمریکا بین بازیگران عمده‌ی بازار معاملات رمزارز را فراهم می‌کرد.

با این حال، مدیرعامل وقت، آلن لین، و رئیس سابق عملیات، کاتلین فراهار، متعاقباً متوجه «نواقص جدی» در برنامه‌های انطباق با قانون رازداری بانکی و مبارزه با پولشویی (BSA/AML) این بانک شدند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) طی شکایت خود علیه این بانک، خاطرنشان کرد که شبکه‌ی تبادل سیلورگیت (SEN) در بازه‌ی زمانی ۱۵ ماهه از آوریل ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۲ تحت «نظارت خودکار» قرار نگرفته است.

این در حالی است که بانک سیلورگیت در بیانیه‌ی فرم ۱۰-کی سال ۲۰۲۱ ادعا کرده بود که «رویه‌های پیشرفته‌ای» برای نظارت بر مشتریان در اختیار دارد. اما کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) این ادعا را رد کرده و اعلام نموده است که چنین رویه‌هایی در بانک مذکور وجود نداشته است.

کمیسیون در این‌باره اظهار داشت: «با توجه به عدم اعمال «نظارت خودکار بر فعالیت مشکوک» بر تراکنش‌های شبکه‌ی تبادل سیلورگیت (SEN) برای دوره‌ی حداقل ۱۵ ماه پیش از تنظیم گزارش دوره‌ای ۱۰-کی، عملاً بانک سیلورگیت «نظارت مستمر بر فعالیت‌های مشتریان» را به درستی انجام نداده است. همچنین این بانک از «قوانین نظارت سیستمی» متناسب با فعالیت‌های ارزهای دیجیتال برای «غربالگری و نظارت کافی بر مشتریان مرتبط با ابتکار ارز دیجیتال جهت انطباق آن‌ها با قوانین مبارزه با پولشویی» استفاده نکرده است.»

این بیانیه نشان‌دهنده‌ی کاستی‌های جدی در فرآیندهای تطبیق‌پذیری بانک سیلورگیت با قوانین مبارزه با پولشویی است.

صرافی FTX

بر اساس شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، صرافی رمزارز FTX که اکنون ورشکسته شده است، حساب‌هایی در بانک سیلورگیت داشته و برخی از نهادهای مرتبط با آن در حدود ۹ میلیارد دلار انتقال مشکوک انجام داده‌اند.

کمیسیون همچنین ادعا کرده است که بانک سیلورگیت در تلاش برای مهار گمانه‌زنی‌ها در مورد استفاده‌ی صرافی FTX از حساب خود در این بانک برای اقدامات مجرمانه بوده است.

علاوه بر این، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) خاطرنشان کرده است که آلن لین (مدیرعامل) و بانک سیلورگیت اطلاعات نادرستی را در اختیار گروهی از سناتورهای آمریکایی قرار داده‌اند که در دسامبر ۲۰۲۲ نامه‌ای برای این بانک ارسال کرده بودند. سناتورهای الیزابت وارن (دموکرات - ماساچوست)، جان کندی (جمهوری‌خواه - لوئیزیانا) و راجر مارشال (جمهوری‌خواه - کانزاس) از این بانک در مورد ارتباط آن با FTX سؤال کرده بودند.

کمیسیون در این‌باره افزود: «اطلاعاتی که در پاسخ به نامه‌ی کنگره به سناتورها ارائه شد، نادرست یا گمراه‌کننده بود، زیرا در آن زمان، آلن لین می‌دانست یا باید می‌دانست که شبکه‌ی تبادل سیلورگیت (SEN) حداقل برای ۱۵ ماه تحت نظارت خودکار قرار نگرفته است و به طور خاص در مورد FTX، کارکنان بخش BSA به‌موقع متوجه میلیاردها دلار انتقال مشکوک نشده‌اند.»

این اظهارات نادرست می‌تواند تبعات حقوقی جدی برای مدیرعامل سابق و خود بانک در پی داشته باشد.

 


منبع : The block