ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

باهاما برای ترویج پذیرش دلار باهاما، دسترسی به آن را از طریق بانک‌های تجاری تسهیل می‌کند

2024/07/02
17:07
37

خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی باهاما گزارش داد که این کشور برای گسترش استفاده از دلار باهاما، دسترسی به آن را از طریق بانک‌های تجاری تسهیل خواهد کرد.

جناب آقای جان رول، رئیس کل بانک مرکزی باهاما، اعلام کرد که این نهاد در نظر دارد ظرف دو سال آینده، مقررات لازم را وضع نماید و فرآیند آگاهی‌رسانی به بانک‌ها را آغاز کرده است.

آقای رول تاکید کرد: «ما بر این باوریم که تمامی بانک‌های تجاری در نهایت به این حوزه ورود پیدا کرده و ملزم خواهند شد تا امکان دسترسی به دلار باهاما را برای مشتریان خود فراهم آورند.»

بانک مرکزی باهاما بر این عقیده است که این تغییر رویکرد، علی‌رغم نیاز به اصلاحات اساسی در سیستم‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها برای انطباق با الزامات جدید، برای افزایش نرخ پذیرش دلار باهاما و گسترش پرداخت‌های موبایلی حیاتی است.

آقای رول اذعان داشت که با وجود گذشت چند سال از راه‌اندازی دلار باهاما در سال ۲۰۲۰، نرخ پذیرش آن همچنان در سطح پایینی قرار دارد. ایشان بر لزوم تغییر رویکرد از تشویق به الزام برای ارتقای پذیرش این ارز دیجیتال تاکید کردند.

محدودیت پذیرش

خبرگزاری رویترز در کنار این خبر، به آمار پایین پذیرش دلار باهاما اشاره کرد. بر اساس گزارش این خبرگزاری، سهم کل گردش مالی دلار باهاما از کل پول در گردش کشور کمتر از ۱ درصد است.

رویترز با استناد به داده‌های بانک مرکزی گزارش داد که شارژ مجدد کیف پول‌های دیجیتال با دلار باهاما از ۴۹.۸ میلیون دلار در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ به ۱۲ میلیون دلار در هشت ماه قبل از آگوست ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

آقای رول پیش‌تر در مصاحبه‌ای با روزنامه نیو تایمز در ۱۹ ژوئن اذعان کرد که «استقبال گسترده اما با متوسط ارزش تراکنش بسیار پایین» وجود دارد. وی گفت که ۱۲۰ هزار کیف پول موبایلی حاوی دلار باهاما وجود دارد که معادل ۲۰ درصد از حساب‌های بانکی خرد است، اما سهم پرداخت‌های موبایلی با دلار باهاما کمتر از ۱ درصد از کل پرداخت‌های خرد است.

نشانه‌های مثبت کوتاه‌مدت

یک بیانیه مطبوعاتی بانک مرکزی در ماه فوریه، از نشانه‌های مثبت‌تر در کوتاه‌مدت خبر داد. این بیانیه ضمن اشاره به تأثیر پایین‌تر پرداخت‌های انتقال دولتی بر روند کل سال تا آن زمان، بر «رشد فصلی متوسط در فعالیت‌های پرداخت دیجیتال» از جمله دلار باهاما صحه گذاشت.

بانک اعلام کرد که ارزش تراکنش‌های فرد به کسب‌وکار (P2B) و کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) که عمدتاً با دلار باهاما انجام می‌شدند، به ۴.۵ میلیون دلار رسید که نسبت به نوامبر ۲۰۲۲ دو برابر شده است. همچنین تعداد کیف پول‌های شخصی حاوی دلار باهاما در دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به ابتدای سال ۲۰ درصد افزایش یافته و میزان دلار باهاما در گردش نیز با ۶۰.۸ درصد رشد به ۱.۷ میلیون دلار رسیده است.

سیاست‌های اجباری پذیرش دلار باهاما در باهاما می‌تواند زمینه‌ساز رویکردهای مشابه در سایر نقاط جهان شود. رویترز خاطرنشان کرد که بانک مرکزی اروپا نیز در صورت راه‌اندازی یورو دیجیتال، قصد دارد پذیرش و ارائه آن را برای بانک‌های خرده‌فروشی و سایر بانک‌ها الزامی کند.


منبع : Cryptoslate