ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

رگولاتورهای جهانی بانکداری، چارچوبی برای افشای دارایی‌های رمزارز توسط بانک‌ها تصویب کردند

2024/07/04
18:52
36

کمیته نظارت بانکی بازل (BCBS)، متشکل از تعدادی از رگولاتورهای بانکی مهم جهان، چارچوبی را برای افشای دارایی‌های رمزارز توسط بانک‌ها از ابتدای ژانویه ۲۰۲۶ به تصویب رساند.

بر اساس بیانیه رسمی کمیته، چارچوب نهایی افشا شامل «مجموعه‌ای استاندارد از جداول و قالب‌های عمومی برای پوشش مواجهات رمزارزی بانک‌ها» است.

کمیته بر این باور است که افشای دارایی‌های رمزارز توسط بانک‌ها به «بهبود دسترسی به اطلاعات و حمایت از انضباط بازار» کمک خواهد کرد.

«این چارچوب اواخر ماه جاری منتشر خواهد شد و تاریخ اجرای آن اول ژانویه ۲۰۲۶ است.»

کمیته بازل در ابتدا تاریخ ژانویه ۲۰۲۵ را برای الزام افشاگری‌های رمزارزی تعیین کرده بود، اما این مهلت را به یک سال دیگر تمدید کرد.

علاوه بر این، کمیته بازل همچنین پیامدهای احتیاطی (پرودنشال) سپرده‌های توکنایز شده و استیبل‌کوین‌ها بر سرمایه را مورد بحث قرار داد. با توجه به تحولات جاری بازار، خطرات ناشی از چنین محصولاتی «به طور کلی تحت پوشش چارچوب بازل قرار می‌گیرد».

افشای دارایی‌های رمزارز

در ماه ژانویه، انجمن مستقل بانکداران آمریکا (ICBA) اشاره کرد که کنترل برخی از دارایی‌های رمزارز به طور فزاینده‌ای به صرافی‌ها واگذار شده است. این صرافی‌ها یا در تأمین نقدینگی برای محصولات رمزارزی تخصص دارند و یا ذی‌نفع دارایی رمزارز خاصی هستند.

ICBA سپس اعلام کرد که از کار کمیته بازل برای ایجاد چارچوبی برای افشای دارایی‌های رمزارز حمایت می‌کند.

«[این چارچوب] به طور جامع عناصر کلیدی مورد نیاز برای افشای کامل مواجهات رمزارزی بانک را پوشش می‌دهد و توضیح می‌دهد که چگونه چنین مواجهه‌ای بر صورت‌های مالی سازمان تأثیر می‌گذارد.»

اقدام رگولاتورهای بانکی جهانی در زمانی صورت می‌گیرد که دارایی‌های رمزارز هنوز به طور گسترده وارد سیستم بانکی نشده‌اند. کمیته بازل در اکتبر گذشته اعلام کرد که بانک‌ها باید «اطلاعات کمی در مورد مواجهات رمزارزی» و الزامات نقدینگی را افشا کنند.

این بدان معناست که بانک‌ها باید با تمرکز بر فعالیت‌های تجاری خود، از جمله دارایی‌های تملیکی مستقیم، معاملات در حساب‌های مشتری، سرمایه‌گذاری در صرافی‌ها و هرگونه قرارداد رمزارزی صادره توسط بانک، افشاگری کنند.


منبع : Cryptonews