ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

پیشنهاد بهبود اتریوم با شناسه EIP-7732: پاسخ به نیاز بلاک‌چین برای سرعت بیشتر

2024/07/05
09:16
50

در راستای ارتقای امنیت و کارایی شبکه بلاک‌چین اتریوم، توسعه‌دهندگان این پلتفرم پیشنهاد بهبود جدیدی با عنوان EIP-7732 را معرفی کردند. این پیشنهاد با تفکیک فرآیند اعتبارسنجی بلاک به دو بخش اجماع و اجرا، به دنبال بازنگری اساسی در این فرآیند است.

این اقدام پاسخی است به درخواست ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، برای کاهش زمان تایید تراکنش‌ها و برآورده‌کننده تقاضای روزافزون برای افزایش کارایی در این بلاک‌چین پیشرو.

بوترین پیش‌تر تاکید کرده بود: «یکی از ارکان اصلی برای داشتن یک تجربه کاربری مطلوب در حوزه بلاک‌چین، برخورداری از زمان تایید تراکنش‌های سریع است.»

اتریوم در زمینه سرعت تراکنش نسبت به سایر بلاک‌چین‌ها از عقب‌ماندگی رنج می‌برد. با وجود اینکه به‌روزرسانی اخیر مرج (Merge) موجب بهبود سرعت تایید تراکنش‌ها به محدوده ۵ تا ۲۰ ثانیه شده است، همچنان برخی از بلاک‌چین‌های رقیب از سرعتی تقریبا دو برابر برخوردار هستند.

گزارش ماه می ۲۰۲۴ از پلتفرم CoinGecko، عدم حضور اتریوم در میان ۱۰ بلاک‌چین برتر از حیث سرعت را برجسته می‌کند و در مقابل، سولانا، سویی (Sui) و بایننس اسمارت چین را پیشتازان این عرصه معرفی می‌کند.

مکانیزم عملکرد EIP-7732

در این فرآیند نوین، پیشنهاددهنده اجماع، پیشنهاددهنده اجرا را انتخاب می‌کند. سپس، پیشنهاددهنده اجرا متعهد به ایجاد یک بلاک معتبر می‌شود که شامل جزئیات کلیدی مانند تراکنش‌های مالی یا هش‌های بلاک است.

به منظور اطمینان از ارسال به‌موقع بلاک، تیمی از اعتبارسنج‌ها تحت عنوان «کمیته زمان‌بندی بارِ مفید» (Payload Timeliness Committee - PTC) بر پایبندی پیشنهاددهنده اجرا به تعهد خود نظارت می‌کنند.

در حال حاضر، اعتبارسنج‌ها ملزم به انجام همزمان هر دو وظیفه اجماع و اجرا هستند که می‌تواند موجب کندی عملیات شبکه شود.

EIP-7732 این امکان را برای اعتبارسنج‌ها فراهم می‌آورد تا اولویت را بر اعتبارسنجی اجماع قرار دهند و فرآیند اعتبارسنجی اجرا را به تعویق بیندازند. بدین ترتیب، این پیشنهاد بدون خدشه‌دار کردن امنیت شبکه، به ارتقای کارایی آن منجر می‌شود.

علاوه بر این، پیشنهاد مذکور یک سیستم بدون نیاز به اعتماد برای پرداخت و اعتبارسنجی بلاک معرفی می‌کند. این رویکرد، نیاز به واسطه را از میان برمی‌دارد و شفافیت و قابلیت اطمینان را در فرآیندهای شبکه تضمین می‌کند.


منبع : Cryptonews