ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کاهش سودآوری ماینرهای بیت‌کوین در پی افت قیمت بیت‌کوین

2024/07/07
16:44
39

بازار ارزهای دیجیتال شاهد فاز بحرانی «تسلیم» استخراج‌کنندگان بیت‌کوین است، چرا که درآمد آن‌ها در بحبوحه فروش گسترده در بازار رمزارز با کاهش جدی مواجه شده است.

شرکت تحلیل داده‌های بازار، کریپتوکوانت، در گزارش اخیر خود بر روی پلتفرم X  فاش کرد که معیارهای سنجش تسلیم استخراج‌گران به سطوح مشاهده‌شده در کف قیمتی اواخر سال ۲۰۲۲، پس از سقوط صرافی FTX، نزدیک می‌شود. این امر می‌تواند نشان‌دهنده کف قیمتی احتمالی جدید برای بیت‌کوین باشد.

تسلیم استخراج‌کننده زمانی روی می‌دهد که آن‌ها به دلیل حفظ عملیات، کسب بازده یا پوشش ریسک دارایی‌های بیت‌کوین خود، مجبور به کاهش فعالیت یا فروش بخشی از ذخایر و بیت‌کوین‌های استخراج‌شده شوند.

تحلیلگران کریپتوکوانت در ماه گذشته چندین نشانه از تسلیم استخراج‌کنندگان را شناسایی کرده‌اند که همزمان با کاهش ۱۳ درصدی قیمت بیت‌کوین، از ۶۸۷۹۱ دلار به ۵۹۶۰۳ دلار، رخ داده است.

کاهش هش‌ریت بیت‌کوین

یکی از شاخص‌های کلیدی تسلیم استخراج‌کنندگان، کاهش هش‌ریت شبکه بیت‌کوین است. هش‌ریت، کل قدرت محاسباتی تأمین امنیت شبکه را نشان می‌دهد.

هش‌ریت بیت‌کوین با افت قابل توجه ۷.۷ درصدی، از بالاترین رکورد خود در ۲۷ آوریل، به پایین‌ترین سطح چهار ماهه یعنی ۵۷۶ اگزاهش بر ثانیه رسیده است.

این کاهش شباهت‌هایی به شرایط پس از سقوط FTX در دسامبر ۲۰۲۲ دارد و می‌تواند نشان‌دهنده کف احتمالی بازار باشد.

لازم به ذکر است که افت اخیر ۷.۷ درصدی هش‌ریت، قابل قیاس با کاهشی است که در اواخر سال ۲۰۲۲ شاهد آن بودیم. در آن دوره، قیمت بیت‌کوین به ۱۵۵۰۰ دلار سقوط کرد اما متعاقباً در ۱۵ ماه بعد، جهشی قابل توجه بیش از ۳۰۰ درصد را تجربه کرد.

چالش‌های استخراج‌کنندگان پس از هاوینگ

گزارش کریپتوکوانت همچنین بر چالش‌های پیش روی استخراج‌کنندگان از زمان نصف شدن پاداش استخراج (هاوینگ) تأکید می‌کند. همانطور که شاخص پایداری سود و زیان استخراج‌کننده نشان می‌دهد، درآمد آن‌ها در طول این دوره به میزان قابل توجهی کمتر از حد انتظار بوده است.

درآمد روزانه استخراج‌کنندگان از زمان هاوینگ که در آن زمان، هر دو مؤلفه پاداش بلاک پایه بیت‌کوین و کارمزد تراکنش‌ها در سطح بالاتری قرار داشتند، ۶۳ درصد کاهش یافته است.

کل درآمد روزانه از ۷۹ میلیون دلار در ۶ مارس به ۲۹ میلیون دلار در حال حاضر تنزل پیدا کرده است.

علاوه بر این، درآمد حاصل از کارمزد تراکنش‌ها اکنون تنها ۳.۲ درصد از کل درآمد روزانه را تشکیل می‌دهد که پایین‌ترین سهم از ۸ آوریل به شمار می‌رود.

در نتیجه، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین برای کسب سود اضافی مجبور به استفاده از ذخایر خود شده‌اند.

داده‌های کریپتوکوانت نشان‌دهنده افزایش قابل توجه در خروج روزانه استخراج‌کنندگان است که به بالاترین حجم از ۲۱ مه رسیده است. این امر می‌تواند حاکی از فروش احتمالی ذخایر بیت‌کوین توسط استخراج‌کنندگان باشد.

کاهش قیمت بیت‌کوین در بحبوحه فروش گسترده

فروش‌های اخیر توسط استخراج‌کنندگان، در کنار فروش توسط نهنگ‌های بیت‌کوین (دارندگان حجم بالای بیت‌کوین) و دولت‌های ملی، به کاهش اخیر قیمت بیت‌کوین کمک کرده است.

در ۵ ژوئیه، بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح چهار ماهه یعنی ۵۳۴۹۹ دلار سقوط کرد.

این کاهش همچنین بر سودآوری استخراج‌کنندگان تأثیر گذاشته است، که با «قیمت هش» سنجیده می‌شود. قیمت هش، نشان‌دهنده سودآوری استخراج‌کننده به ازای هر واحد قدرت محاسباتی است.

در حال حاضر، متوسط درآمد استخراج به ازای هر هش ۰.۰۴۹ دلار به ازای هر اگزاهش بر ثانیه است که اندکی بالاتر از پایین‌ترین سطح تاریخی ۰.۰۴۵ دلار ثبت‌شده در ۱ مه است.


منبع : Cryptonews