ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بانک مرکزی تایوان: رویکرد محتاطانه در قبال عرضه رمزارز ملی

2024/07/07
16:55
40

بانک مرکزی جمهوری چین (تایوان) در حال بررسی نوآورانه‌ای برای ارتقای کارایی مناقصات دولتی از طریق به‌کارگیری «توکن‌های با کاربری خاص» است. این توکن‌ها با بهره‌مندی از «قراردادهای هوشمند» برای مدیریت پیشنهادات و ضمانت‌های عملکرد، قادر به تسهیل و تسریع فرایند مناقصه خواهند بود.

رئیس کل بانک مرکزی تایوان، جناب آقای یانگ چین لانگ، ضمن تأکید بر ماهیت غیررقابتی توسعه «رمزارز ملی» (CBDC)، رویکرد بانک مرکزی را بر «پیشرفت مستمر» به جای شتاب‌زدگی استوار دانست.

آقای یانگ با اشاره به تجربیات ناموفق برخی کشورها در دستیابی به نتایج مطلوب با راه‌اندازی یا آزمایش CBDC، خاطر نشان کرد که اولویت، دستیابی به یک راه‌حل کارآمد و مؤثر است.

برنامه‌های تایوان برای دلار دیجیتال

جناب آقای یانگ در گزارشی که پیش از ارائه به کمیته مالی یوآن در تاریخ ۱۰ ژوئن منتشر شد، برنامه‌های بانک مرکزی برای انتشار «دلار دیجیتال جدید تایوان» را تشریح کرد.

وی اعلام کرد که بانک مرکزی در حال اجرای طرح‌های آزمایشی در سه حوزه مجزا به منظور ارتقای کارایی و نوآوری در نظام پرداخت داخلی است. اگرچه جدول زمانی مشخصی برای عرضه CBDC تعیین نشده است، تلاش‌ها برای بهبود کارآمدی پردازش و توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین همچنان ادامه دارد.

از جمله دستاوردهای قابل توجه این برنامه‌ها می‌توان به توسعه «پلتفرم نمونه اولیه CBDC» برای پرداخت‌های خرده‌فروشی اشاره کرد. به گفته آقای یانگ، این پلتفرم از قابلیت پشتیبانی عملیات جریان نقدی «کوپن‌های دیجیتال» برخوردار بوده و سرعت پردازش تراکنش‌ها را تا ۲۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، بانک مرکزی تایوان در حال بررسی مفهومی برای راه‌اندازی یک «CBDC عمده‌فروشی» است. این ابتکار با ادغام CBDC و «توکن‌های سپرده بانکی» بستری را برای تسهیل تسویه دارایی‌های توکن‌شده در نظام مالی آینده فراهم خواهد آورد.

بهره‌مندی از فناوری توکن‌سازی

بانک مرکزی تایوان قصد دارد با استفاده از فناوری توکن‌سازی، وجوه بانک مرکزی و وجوه بانک‌های تجاری را به صورت دیجیتال متحول سازد و از پذیرش گسترده «توکن‌های دارایی» پشتیبانی نماید. برای نیل به این هدف، بانک مرکزی با همکاری بانک‌های مشارکت‌کننده، در حال توسعه یک «پلتفرم مشترک توکن‌سازی» و انجام پروژه‌های اثبات مفهوم (POC) است.

بر اساس گزارش‌ها، این پلتفرم در سه سناریو مورد آزمایش قرار خواهد گرفت: «انتقال بین بانکی توکن‌های سپرده بانکی»، «تحویل همزمان توکن‌های دارایی و پول دیجیتال با کاربری خاص».

آقای یانگ با تأکید مجدد بر رویکرد محتاطانه بانک مرکزی، خاطر نشان کرد که هدف نهایی، عرضه یک CBDC کارآمد و همسو با سیاست‌های دولت دیجیتال است تا بتواند نیازهای پرداخت دیجیتال عموم را به شکلی مؤثر برآورده سازد و منافع قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

کمیسیون نظارت مالی تایوان نیز در ماه مارس اعلام کرد که پیش‌نویس جدیدی از «مقررات دارایی‌های دیجیتال» را در سپتامبر ۲۰۲۴ ارائه خواهد کرد. این مقررات با هدف ایجاد چارچوبی کارآمدتر برای بازار دارایی‌های دیجیتال و تضمین امنیت سرمایه‌گذاران تدوین خواهد شد.


منبع : Cointelegraph