ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

همبنیان پکسفول به دلیل نقض قوانین مبارزه با پولشویی محکوم شد

2024/07/09
16:47
36

آرتور شابک, مدیر ارشد فنی سابق و یکی از بنیانگذاران شرکت پکسفول، روز دوشنبه در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا به کوتاهی عمدی در اجرای برنامه موثر علیه پولشویی (AML) در پلتفرم معاملات رمزارز همتا به همتای این شرکت (Paxful) اقرار کرد.

این بیانیه حاکی از آن است که آقای شابک از جولای ۲۰۱۵ تا ژوئن ۲۰۱۹، علی‌رغم الزامات قانونی، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات ناکافی در خصوص احراز هویت مشتریان (KYC) نموده و به اشتباه به کاربران اعلام کرده است که این پلتفرم نیازی به چنین اطلاعاتی ندارد.

پکسفول، پلتفرم معاملات ارز دیجیتال همتا به همتای این شرکت، به کاربران امکان تجارت ارزهای دیجیتال با اقلام مختلفی همچون ارزهای فیات یا کارت‌های هدیه را فراهم می‌کرد.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، آقای شابک همچنین آگاهانه اقدام به ارائه سیاست‌های جعلی مبارزه با پولشویی به اشخاص ثالث نموده و از وظیفه قانونی خود در گزارش فعالیت‌های مشکوک، سر باز زده است.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه اعلام کرد که سهل‌انگاری آقای شابک در اجرای برنامه‌های مبارزه با پولشویی، منجر به تبدیل شدن پلتفرم پکسفول به محلی برای فعالیت‌های مجرمانه از جمله پولشویی، نقض تحریم‌ها، کلاهبرداری و فریب‌های عاطفی (romance scam) شده است.

آقای شابک که با مجازات حداکثر پنج سال زندان مواجه است، قرار است در تاریخ ۴ نوامبر برای تعیین حکم نهایی به دادگاه احضار شود. این بیانیه همچنین می‌افزاید که این شهروند ۳۶ ساله اهل استونی از عضویت در هیئت مدیره شرکت پکسفول نیز استعفا خواهد داد.

شایان ذکر است، اسناد دادگاه وزارت دادگستری آمریکا در ماه مارس علیه آقای شابک اشاره می‌کند که وی با همکاری فرد دیگری که به عنوان مدیرعامل شرکت پکسفول شناخته می‌شود، برای عدم اجرای برنامه‌های مبارزه با پولشویی تبانی کرده است، با این حال نام این فرد در بیانیه اخیر ذکر نشده است.

آقای شابک تا فوریه ۲۰۲۲ سمت مدیر ارشد عملیات پکسفول را برعهده داشت. این پلتفرم در آوریل سال گذشته، در بحبوحه اختلاف حقوقی آقای شابک و مدیرعامل، ری یوسف، بر سر کنترل شرکت، برای مدت کوتاهی تعطیل شد.


منبع : The block