ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

شبکه بلاکچین TON پذیرای شبکه لایه دوم جدیدی مبتنی بر فناوری پالیگان خواهد بود

2024/07/10
12:40
41

اکوسیستم بلاکچین TON، که با پیام‌رسان محبوب تلگرام مرتبط است، قرار است یک راه‌حل جدید لایه دوم را بر بستر فناوری پالیگان پیاده‌سازی کند.

پروژه‌ای تحت عنوان زنجیره برنامه‌های کاربردی TON (TAC) در حال توسعه یک شبکه لایه دوم برای اکوسیستم TON است. این پروژه با حمایت پلتفرم Open، به‌عنوان یک سرمایه‌گذار کلیدی در حوزه TON، از دانش فنی شرکت پالیگان، توسعه‌دهنده پیشرو لایه دوم مبتنی بر اتریوم، بهره خواهد برد. این خبر در کنفرانس جامعه اتریوم (EthCC) در بروکسل، بلژیک اعلام گردید.

سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) یکی از ویژگی‌های کلیدی پروژه TAC به شمار می‌رود. EVM مشابه سیستم‌عامل بلاکچین اتریوم عمل می‌کند. این سازگاری، امکان انتقال آسان برنامه‌های کاربردی توسعه‌یافته بر اساس استاندارد فراگیر اتریوم به شبکه لایه دوم جدید TAC در اکوسیستم TON را فراهم می‌آورد.

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده برای CoinDesk، هدف از TAC «تسهیل راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر EVM در اکوسیستم TON» و همچنین «ایجاد بستر برای توسعه‌دهندگان اتریوم جهت خلق برنامه‌های جدید برای کاربران تلگرام» است.

انتظار می‌رود با ورود این پروژه، توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز مالی (DeFi)، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین و راهکارهای غیرمتمرکز هویت در اکوسیستم TON سرعت گیرد.

شبکه لایه دوم جدید از کیت توسعه زنجیره (CDK) پالیگان استفاده خواهد کرد. این ابزار به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا بر پایه فناوری اثبات دانش صفر پالیگان، بلاکچین‌های لایه دوم اختصاصی خود را ایجاد نمایند. افزون بر این، از AggLayer پالیگان، به‌عنوان لایه‌ای برای قابلیت همکاری جهت رفع مشکل تکه‌تکه شدن بلاکچین، بهره خواهد برد.

پاول آلتوخوف، بنیانگذار TAC، در بیانیه‌ای کتبی به CoinDesk اعلام کرد: «سازگاری با EVM، دسترسی روان به نقدینگی از زنجیره‌های EVM از طریق AggLayer، پشتیبانی جامع در زمینه استقرار و تخصص پالیگان در حوزه EVM، ما را به انتخاب این اکوسیستم برای توسعه TAC سوق داد. جامعه پرنشاط پیرامون پالیگان نیز عامل مؤثری در تصمیم‌گیری ما بود.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که طی سال گذشته، سایر شرکت‌های بزرگ بلاکچین نیز به‌دنبال راه‌اندازی شبکه‌های لایه دوم اختصاصی خود بوده‌اند، هرچند اکثر این راه‌حل‌ها بر بستر اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند.

صرافی ارزهای دیجیتال کوین‌بیس با راه‌اندازی بلاکچین Base خود با بهره‌گیری از OP Stack شرکت Optimism بر روی اتریوم در ماه آگوست، پیشگام این روند به شمار می‌رود. از آن زمان، پروتکل‌هایی مانند Celo و Worldcoin برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی rollup‌های لایه دوم با OP Stack بر روی اتریوم به اشتراک گذاشته‌اند. همچنین، صرافی ارز دیجیتال OKX در ماه آوریل از راه‌حل لایه دوم اتریوم با نام X Layer رونمایی کرد که بر پایه CDK پالیگان بنا شده است.


منبع : Coindesk