ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

رقابت داغ در بازار صندوق‌های قابل معامله اتریوم (ETF) و کاهش هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران

2024/07/10
12:59
34

بازار راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر اتریوم شاهد افزایش قابل توجه تقاضا از سوی شرکت‌های مدیریت سرمایه است. این تکاپوی فزاینده، نویدبخش کاهش هزینه‌های مدیریتی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه می‌باشد.

آخرین تحول در این رقابت، مربوط به به‌روزرسانی درخواست مشترک شرکت‌های سرمایه‌گذاری Invesco و Galaxy  به نهادهای نظارتی ایالات متحده است. این دو شرکت در تاریخ ۹ جولای ۲۰۲۴، هزینه‌های مدیریتی صندوق مشترک خود با نام «Invesco Galaxy Ethereum ETF» (با نماد QETH) را روی ۰.۲۵ درصد تعیین کرده‌اند.

این اقدام، نشانگر تشدید رقابت میان عرضه‌کنندگان صندوق‌های ETF در آستانه راه‌اندازی احتمالی صندوق‌های مبتنی بر اتریوم در اواخر ماه جاری است. با این حال، میزان هزینه‌های در نظر گرفته‌شده توسط Invesco اندکی بالاتر از رقبای آن یعنی VanEck و Franklin Templeton است که به ترتیب ۰.۲۰ درصد و ۰.۱۹ درصد هزینه برای مدیریت صندوق‌های خود پیشنهاد داده‌اند.

کاهش هزینه‌های مدیریتی، نشانه‌ای اولیه از منافع ناشی از رقابت فزاینده میان مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه دارایی‌های دیجیتال است. لازم به ذکر است که هر سه شرکت عرضه‌کننده هزینه‌های بسیار پایین‌تری نسبت به صندوق «Grayscale Ethereum Trust» (با نماد ETHE) دریافت می‌کنند. این صندوق که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، از معدود ابزارهای سرمایه‌گذاری در اتریوم است که در حال حاضر برای سرمایه‌گذاران آمریکایی در دسترس است. Grayscale قصد دارد به‌زودی صندوق ETF جدیدی با نام «Grayscale Ethereum Mini Trust» (با نماد ETH) راه‌اندازی کند، اما هنوز میزان هزینه‌های مدیریتی آن را اعلام نکرده است.

همان‌طور که در مورد صندوق‌های مبتنی بر بیت‌کوین مشاهده شد، رقابت میان مدیران صندوق‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران منجر شود. پس از چراغ سبز نهادهای نظارتی آمریکا برای راه‌اندازی صندوق‌های ETF بیت‌کوین در ژانویه ۲۰۲۴، حدود نیمی از نزدیک به دوازده صندوق موجود در بازار، اقدام به کاهش هزینه‌های مدیریتی خود یا حذف موقت آن‌ها کرده‌اند تا بتوانند سهم بیشتری از جریان سرمایه‌گذاری را جذب کنند.

اگرچه درخواست‌های ثبت‌شده (S-1) تاکنون شامل تاریخ مشخصی برای آغاز معاملات این صندوق‌ها نمی‌شوند، تحلیلگران بازار انتظار دارند که معاملات صندوق‌های ETF مبتنی بر اتریوم بتواند از همین ماه آغاز شود. ثبت درخواست‌های راه‌اندازی این صندوق‌ها، بخشی از موج درخواست‌های مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد ابزارهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس برای دارایی‌های دیجیتال است.

در تحولی دیگر، بورس اختیار معاملات شیکاگو (CBOE) در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۴ درخواست‌هایی را برای لیست کردن صندوق‌های ETF مبتنی بر سولانا (SOL) از شرکت‌های VanEck و 21Shares در پلتفرم معاملاتی خود ثبت کرد. انتظار می‌رود تصمیم نهایی نهادهای نظارتی ایالات متحده در مورد این صندوق‌ها تا حدود مارس ۲۰۲۵ اعلام شود.

با این حال، نکته قابل توجه این است که تاکنون، هیچ‌یک از صندوق‌های پیشنهادی مبتنی بر رمزارز، قابلیت «استیکینگ» (سودآوری از طریق نگهداری ارز دیجیتال) را ارائه نمی‌دهند. مخالفت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) باعث شده است تا چندین شرکت عرضه‌کننده مطرح - از جمله Ark Investments Management و Fidelity Investments - برنامه‌های خود را برای ارائه قابلیت استیکینگ در صندوق‌های پیشنهادی ETF اتریوم کنار بگذارند.


منبع : Cointelegraph