ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

سناي ايالات متحده خواستار بررسی کاربردهای بلاکچین در حوزه امنیت ملی

2024/07/10
13:53
33

کمیته نیروهای مسلح سنای ایالات متحده در تاریخ ۹ جولای طی دستوری به ژنرال بازنشسته لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، خواستار بررسی و سنجش قابلیت‌های بالقوه‌ی فناوری بلاکچین برای ارتقاء مدیریت زنجیره تأمین و سایر کارکردهای مرتبط با امنیت ملی در وزارت دفاع آمریکا (دِپارتمان دفاع) گردید.

این دستورالعمل در قالب گزارش کمیته‌ی لایحه مجوز دفاع ملی (NDAA) برای سال مالی ۲۰۲۵ ارائه شده است. گزارش مذکور، مجوزهای خاصی را برای برنامه‌های ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی و همچنین برنامه‌های کلان وزارت دفاع ترسیم می‌کند.

شناسایی پتانسیل بلاکچین توسط نهادهای قانون‌گذاری آمریکا

به باور کمیته‌ی نیروهای مسلح سنا، فناوری بلاکچین می‌تواند تأثیر بسزایی در ارتقاء یکپارچگی رمزنگاری زنجیره‌های تأمین بخش دفاعی، افزایش دقت داده‌ها و کاهش مخاطرات ناشی از دستکاری یا تخریب داده‌ها توسط بازیگران هم‌تراز با ایالات متحده داشته باشد.

این کمیته، وزارت دفاع را ملزم کرده است تا موارد استفاده‌ی متنوع فناوری بلاکچین را در راستای تحقق اهداف امنیت ملی و برقراری سامانه‌ای امن، شفاف و قابل‌حسابرسی برای مدیریت داده‌های زنجیره تأمین، مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.

چنانچه در گزارش کمیته ذکر شده است، این فرآیند آزمایشی می‌بایست شامل برنامه‌های پایلوت و تلاش‌های تحقیقاتی جامع باشد که کاربردهای این فناوری را در حوزه‌های راهبردی امنیت ملی همچون مدیریت زنجیره تأمین، امنیت سایبری زیرساخت‌های حیاتی و قابلیت حسابرسی تدارکات، مورد سنجش قرار دهد.

علاوه بر این، این تحقیقات باید به ارزیابی مزایا و ریسک‌های به‌کارگیری بلاکچین در ردیابی و مدیریت زنجیره تأمین، بررسی وضعیت فعلی پذیرش این فناوری در ایالات متحده و کشورهایی نظیر چین و روسیه بپردازد. همچنین، ارائه سنجش امکان‌سنجی و برآورد هزینه‌ی اجرای این راه‌حل‌ها، از دیگر الزامات این تحقیقات است.

کمیته‌ی مذکور با تعیین ضرب‌الاجل ۱ آوریل ۲۰۲۵، خواستار دریافت گزارشی از وزیر دفاع در خصوص حوزه‌های انتخاب‌شده برای انجام آزمایشات مرتبط با کاربردهای بلاکچین در امنیت ملی شده است.

این دستورالعمل در شرایطی صادر می‌شود که شاهد افزایش حمایت سیاستمداران آمریکایی، به ویژه جمهوری‌خواهان، از پذیرش و به‌کارگیری ارزهای دیجیتال هستیم.

در همین راستا، کمیته ملی جمهوری‌خواهان در تاریخ ۸ جولای پیش‌نویس یک پلتفرم سیاسی را با هدف حمایت از ارزهای دیجیتال تدوین کرد. این پلتفرم بر دفاع از حق استخراج بیت‌کوین، تضمین حق شهروندان آمریکایی برای نگهداری شخصی دارایی‌های دیجیتال و امکان انجام تراکنش‌های بدون نظارت و کنترل دولت تأکید می‌کند.

افزایش حمایت جهانی از ارزهای دیجیتال و فناوری امنیت بلاکچین

فناوری بلاکچین علاوه بر ایفای نقشی مهم در بخش مالی (همانطور که در راه‌اندازی زیرساخت بلاکچین چین برای تسهیل تراکنش‌های امن فرامرزی مشاهده شد)، در کاربردهای دیگری همچون پایگاه‌های داده‌ی توزیع‌شده (غیرمتمرکز) برای ارتقاء شفافیت و امنیت نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است.

کشورهای سراسر جهان در حال حاضر بلاکچین را به عنوان ابزاری حیاتی برای جلوگیری از جعل اسناد و مدارک و همچنین ایمن‌سازی داده‌های حساس در نظر می‌گیرند. رویکرد آلمان به بلاکچین، نمونه‌ای از این دست است و این کشور بر کاربردهای آن در حوزه سلامت تمرکز دارد.

وزارت فدرال بهداشت آلمان از طریق برگزاری کارگاه‌ها و اجرای پروژه‌های آزمایشی، پتانسیل بلاکچین را در مواردی مانند نسخه‌ی الکترونیکی امن داروها و خدمات رضایت‌نامه‌ی غیرمتمرکز بیمار مورد بررسی قرار داده است.

دولت کره جنوبی قصد دارد به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای حمایت از فناوری بلاکچین، یک برنامه‌ی حمایتی به ارزش ۱۴.۵ میلیون دلار راه‌اندازی کند.

نیجریه نیز دیگر کشوری است که در این مسیر پیشگام بوده و اخیراً از برنامه‌های خود برای توسعه‌ی یک فناوری بلاکچین بومی تحت عنوان «نیجریه» با نظارت آژانس ملی توسعه‌ی فناوری اطلاعات (NITDA) رونمایی کرده است.

این ابتکار NITDA پس از تصویب سیاست ملی بلاکچین نیجریه در سال ۲۰۲۳ صورت گرفت که چارچوبی قانونی را برای پذیرش گسترده این فناوری فراهم می‌کند. این اقدام، همسو با تلاش‌های کلان‌تر نیجریه برای استفاده از فناوری بلاکچین در راستای امنیت ملی و توانمندسازی اقتصادی است و بر روی زیرساخت‌های پیشین مانند ارز دیجیتال eNaira بنا شده است.


منبع : Cryptonews