ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

تایوان آزمایش CBDC از طریق سیستم «کوپن دیجیتال» را تا پایان سال جاری کلید می‌زند.

2024/07/10
14:58
33

بانک مرکزی تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال جاری، آزمایش نمونه اولیه‌ی ارز دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency - CBDC) را با استفاده از زیرساخت سیستم «کوپن دیجیتال» وزارت امور دیجیتال این کشور آغاز نماید.

این نمونه اولیه CBDC بر خلاف رویه معمول، از فناوری بلاک‌چین یا قراردادهای هوشمند بهره نمی‌برد. در عوض، قرار است با ادغام در پلتفرم کوپن دیجیتال دولتی که توسط وزارت امور دیجیتال تایوان راه‌اندازی خواهد شد، به مرحله‌ی اجرا درآید. پیش‌تر، دولت تایوان برای تحریک تقاضا در اقتصاد کشور، اقدام به توزیع کوپن‌های دیجیتالی به عنوان بسته‌های تشویقی کرده بود.

چين‌لانگ يانگ، رئیس کل بانک مرکزی تایوان، در جریان جلسه‌ای در مجلس این کشور توضیح داد که در آینده، سازمان‌های دولتی قادر خواهند بود تا مستقیماً از طریق این سیستم اقدام به صدور کوپن‌های دیجیتال نمایند. وزارت امور دیجیتال مسئولیت نظارت بر توزیع این کوپن‌ها را بر عهده خواهد داشت. در عین حال، بانک مرکزی مدیریت عملیات پرداخت و تسویه حساب نهایی را پس از استفاده‌ی کاربران از کوپن‌های دیجیتال موجود در کیف پول‌هایشان، عهده‌دار خواهد بود.

اگرچه به گفته‌ی آقای يانگ، جدول زمانی مشخصی برای اجرای آزمایشی یا انتشار نهایی CBDC تعیین نشده است، یکی دیگر از مقامات بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی از سوی نمایندگان مجلس، اعلام کرد که آزمایش نمونه اولیه‌ی CBDC برای سیستم کوپن دیجیتال ممکن است در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده آغاز شود.

روزنامه‌ی محلی United Daily News به نقل از منابع آگاه صنعت، گزارش داد که بر اساس برنامه‌های فعلی، سیستم کوپن دیجیتال ممکن است در ماه آگوست وارد فاز آزمایشی شده و در ماه اکتبر به طور کامل عملیاتی شود. یکی از این منابع اشاره کرد که سیستم کوپن دیجیتال را می‌توان به عنوان «پیش‌زمینه‌ای» برای آزمایش‌های CBDC در نظر گرفت، چرا که مسیر انتشار CBDC نیز به احتمال زیاد مشابه با فرآیند عرضه‌ی کوپن‌های دیجیتال خواهد بود.

بررسی لایحه ویژه برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال

در همین راستا، جین-لونگ پنگ، رئیس کمیسیون نظارت مالی تایوان، در جلسه‌ی روز چهارشنبه اعلام کرد که این نهاد تنظیم‌کننده در حال بررسی طرحی برای تدوین یک قانون خاص به منظور قانون‌گذاری حوزه‌ی دارایی‌های رمزنگاری است. این لایحه قرار است در ژوئن ۲۰۲۵ به قوه‌ی مجریه تایوان (یوان اجرایی) ارائه شود.

صنعت ارزهای دیجیتال در تایوان تا حد زیادی بدون چارچوب‌های قانونی مشخص فعالیت می‌کند. با این حال، کمیسیون نظارت مالی از ارائه‌دهندگان خدمات رمزارز خواسته است تا با قوانین ضد پولشویی مطابقت داشته باشند. ماه گذشته، فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال در تایوان به طور رسمی یک انجمن صنفی برای تدوین قوانین خودتنظیمی تحت رهنمودهای دولت تأسیس کردند.

علاوه بر این، وزارت دادگستری در ماه مه پیشنهاد اصلاحاتی را در قوانین موجود مبارزه با پولشویی ارائه کرد. بر اساس این اصلاحات، شرکت‌های داخلی و خارجی حوزه‌ی ارز دیجیتال که قصد فعالیت در تایوان را دارند، ملزم به ثبت‌نام برای انطباق با قوانین مبارزه با پولشویی خواهند بود. عدم رعایت این الزام می‌تواند منجر به مجازات حبس تا دو سال شود.


منبع : The block