ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

مخالفت یونی سواپ با پیشنهاد جنجالی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

2024/07/10
15:02
38

یونی‌سواپ لبز، شرکت پشتیبان صرافی غیرمتمرکز (DEX) یونی‌سواپ، با نگارش نامه‌ای به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، مخالفت خود را با تلاش‌های این نهاد برای گسترش تعریف «صرافی» رمزارز ابراز داشته است.

بر اساس پیش‌نویس مقررات جدید SEC، صرافی‌های غیرمتمرکز (DeFi) نیز مشمول قوانین اوراق بهادار آمریکا قرار خواهند گرفت. یونی‌سواپ لبز در این نامه ضمن اتخاذ رویکردی حقوقی مستحکم، با استناد به آرای اخیر دیوان عالی آمریکا بر احتمال عدم موفقیت این تلاش‌ها تأکید کرده است.

استناد به آرای اخیر دیوان عالی برای به چالش کشیدن رویکرد SEC

کاترین میناریک، مدیر ارشد حقوقی یونی‌سواپ لبز، در این نامه به حکم اخیر دیوان عالی آمریکا در پرونده‌ی «Loper Bright Enterprises, et al. v. Raimondo» اشاره کرده است. این حکم، اصل «چفرون دفرنس» (Chevron deference) را که پیش‌تر به نهادهای فدرال اجازه می‌داد تا تفاسیر خود از قوانین مبهم را به اجرا بگذارند، رد می‌کند.

خانم میناریک با اشاره به این حکم بیان داشته است که «با توجه به تغییر رویه‌ی دیوان عالی در زمینه‌ی تفسیر قوانین، پیش‌نویس مقررات پیشنهادی SEC که حتی با اعمال اصل چفرون دفرنس دارای نواقصی بود، اکنون با موانع حقوقی جدی‌تری مواجه خواهد شد.»

مخالفت با شمولیت صرافی‌های غیرمتمرکز تحت قوانین اوراق بهادار

در این نامه، یونی‌سواپ لبز صراحتاً اعلام کرده است که با گسترش تعریف «صرافی» رمزارز در قانون بورس اوراق بهادار ۱۹۳۴ آمریکا که صرافی را به عنوان «بازار یا تسهیلاتی برای گردهم آوردن خریداران و فروشندگان اوراق بهادار» تعریف می‌کند، مخالف است.

استدلال یونی‌سواپ لبز این است که ماهیت فعالیت صرافی‌های غیرمتمرکز با مفهوم اوراق بهادار در قانون مذکور همخوانی ندارد. این نامه می‌افزاید که گسترش تعریف صرافی به گونه‌ای که پروتکل‌های غیرمتمرکزی مانند یونی‌سواپ را در برگیرد، فراتر از اختیارات SEC بوده و به احتمال زیاد با چالش‌های حقوقی جدی بر اساس حکم اخیر دیوان عالی آمریکا مواجه خواهد شد.

به گفته‌ی خانم میناریک، اصرار SEC بر اعمال این پیش‌نویس مقررات نه‌تنها می‌تواند منجر به تصویب یک «قانون غیرقابل اجرا» شود، بلکه موجب اتلاف منابع هر دو طرف یعنی کمیسیون و فعالان صنعت رمزارز نیز خواهد شد.

سابقه‌ی رویه‌ی قضایی نامساعد برای SEC

یونی‌سواپ لبز برای تقویت موضع خود، به دو پرونده‌ی حقوقی اخیر یعنی «کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه بایننس هولدینگز» و «کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه کوین‌بیس» نیز اشاره کرده است. دادگاه‌های فدرال در هر دو پرونده‌ی مذکور، با رویکرد SEC در زمینه‌ی اعمال مقررات اوراق بهادار بر کل صنعت رمزارز از طریق اقدامات اجرایی به جای وضع قوانین شفاف و مشخص، ابراز تردید نموده‌اند.

به اعتقاد یونی‌سواپ لبز، آرای این پرونده‌ها نشان‌دهنده‌ی مقاومت قوه‌ی قضائیه در برابر اعمال قوانین سنتی اوراق بهادار بر جنبه‌های غیرمتمرکز بازار رمزارز است. این رویه‌ی قضایی می‌تواند نشانه‌ای از واکنش احتمالی دادگاه‌ها به پیش‌نویس مقررات جدید SEC در خصوص تعریف صرافی رمزارز باشد.

در خاتمه‌ی این نامه، یونی‌سواپ لبز پیشنهاد کرده است که SEC با در نظر گرفتن آرای اخیر دیوان عالی و رویه‌ی قضایی موجود، دوره‌ی جدیدی برای دریافت نظرات فعالان صنعت رمزارز در خصوص این پیش‌نویس مقررات بازگشایی نماید.


منبع : bitcoinist