ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

آخرین تحولات در مورد صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر ارزهای دیجیتال (ETF)

2024/07/11
12:15
30

بازار ارزهای دیجیتال شاهد تحولات مثبتی در زمینه‌ی پذیرش از سوی نهادهای مالی سنتی است. این تحولات با نزدیک شدن به راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر اتریوم (Ethereum ETF) در ایالات متحده و بررسی سایر دارایی‌های دیجیتال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پررنگ‌تر می‌شود.

صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر اتریوم در آستانه‌ی عرضه

کاهش موانع در روند ثبت اسناد S-1، که حاوی جزئیات کلیدی در مورد محصولات مالی جدید است، نویدبخش عرضه‌ی قریب‌الوقوع صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر اتریوم می‌باشد. کاترین داولینگ، مدیر ارشد تطبیق‌پذیری در شرکت بیت‌وایز، با اشاره به این موضوع، از نزدیک شدن زمان راه‌اندازی این صندوق‌ها ابراز خوش‌بینی کرده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ماه می چندین درخواست برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامعه‌ی مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال (Spot ETF) را تایید کرد. با این حال، شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی صندوق‌های مبتنی بر اتریوم همچنان در انتظار نهایی شدن ثبت اسناد S-1 خود هستند. گرچه گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، پیش‌بینی کرده است که این صندوق‌ها در طول تابستان راه‌اندازی شوند، ابهاماتی در خصوص زمان‌بندی دقیق وجود دارد.

پیش‌بینی افزایش تقاضا برای اتریوم

مت هوگان، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری بیت‌وایز، بر این باور است که صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر اتریوم می‌توانند در 18 ماه اول معاملات، تا 15 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشند. این رقم با عملکرد صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر بیت‌کوین در ماه‌های ابتدایی عرضه‌ی آنها قابل مقایسه است.

با توجه به ماهیت متفاوت اتریوم نسبت به بیت‌کوین، کارشناسان انتظار دارند جلب نظر سرمایه‌گذاران به این صندوق‌ها نیازمند رویکردی ظریف‌تر باشد. در حال حاضر، خوش‌بینی‌هایی نسبت به علاقه‌ی سرمایه‌گذاران خرد و نهادی به این محصولات جدید وجود دارد.

برخی تحلیلگران بازار، همچون شرکت سنگاپوری QCP Capital، پیش‌بینی می‌کنند که با راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر اتریوم، شاهد افزایش قابل توجهی در قیمت این ارز دیجیتال باشیم. این افزایش بالقوه می‌تواند اتریوم را به بالاترین ارزش تاریخی خود برساند.

بررسی سایر دارایی‌های دیجیتال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

علاوه بر پیشرفت‌ها در زمینه‌ی صندوق‌های مبتنی بر اتریوم، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا آمادگی خود را برای بحث درباره‌ی محصولاتی فراتر از بیت‌کوین و اتریوم نشان داده است. این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز عرضه‌ی صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر دیگر ارزهای دیجیتال در آینده باشد.

سرنوشت نامشخص صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر سولانا

وضعیت راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله‌ی مبتنی بر سولانا (Solana ETF) با ابهام مواجه شده است و تصمیم نهایی در این خصوص تا اواسط مارس ۲۰۲۵ به تعویق افتاده است. این تأخیر ناشی از لزوم بررسی و تصویب قوانین جدید توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) می‌باشد.

در هشتم جولای، بورس اختیار معاملات شیکاگو (CBOE) به منظور لیست کردن صندوق‌های قابل معامله‌ی پیشنهادی از سوی شرکت‌های VanEck و ۲۱Shares، دو درخواست با فرم ۱۹b-۴ به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه کرد.

طبق مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، این نهاد نظارتی دارای مهلت ۲۴۰ روزه برای اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص صندوق‌های سولانا می‌باشد. این بازه زمانی به کمیسیون مذکور فرصت می‌دهد تا تغییرات قانونی لازم را برای امکان لیست شدن این محصولات توسط CBOE اعمال نماید.

با وجود پیشرفت در روند بررسی و ثبت درخواست‌های مربوط به صندوق‌های سولانا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ به عنوان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده‌ی سرنوشت نهایی این صندوق‌ها مطرح شده است. این انتخابات پیش از موعد تصمیم‌گیری در خصوص صندوق‌های سولانا برگزار می‌شود.

تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را عاملی کلیدی در پذیرش یا رد این صندوق‌ها می‌دانند. برخی کارشناسان بر این باورند که پیروزی مجدد جو بایدن می‌تواند موانع بیشتری بر سر راه تأیید صندوق‌های سولانا ایجاد کند. در مقابل، روی کار آمدن دونالد ترامپ ممکن است زمینه‌ساز رویکردی آسان‌گیرانه‌تر از سوی نهادهای نظارتی در قبال ارزهای دیجیتال شود و به این ترتیب، احتمال پذیرش صندوق‌های سولانا را افزایش دهد.

تا زمان برگزاری انتخابات و اعلام نظر نهایی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در اواسط مارس ۲۰۲۵، ابهامات زیادی در خصوص سرنوشت صندوق‌های سولانا وجود دارد.


منبع : Cryptonews