ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

همکاری OpenAI با آزمایشگاه سازنده بمب اتم، اما برای زیست‌علوم

2024/07/11
13:08
36

OpenAI در حال همکاری با آزمایشگاه ملی لوس آلاموس (LANL) است که مسئول ساخت اولین سلاح هسته‌ای جهان بود. این همکاری به منظور استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش‌های زیست‌علوم صورت می‌گیرد.

در بیانیه‌ای در 9 جولای، OpenAI اعلام کرد که با بخش زیست‌علوم این آزمایشگاه همکاری می‌کند تا بررسی کند چگونه مدل‌های هوش مصنوعی مانند GPT-4o می‌توانند به دانشمندان در انجام وظایف در آزمایشگاه‌های فیزیکی کمک کنند. این شامل ارزیابی‌های ایمنی زیستی برای GPT-4o و سیستم‌های صوتی بلادرنگ آن است که هنوز منتشر نشده‌اند.

آزمایشگاه لوس آلاموس در سال 1943 تأسیس شد و هدف اصلی آن طراحی و ساخت اولین بمب اتمی بود. برای نزدیک به 50 سال، این آزمایشگاه عمدتاً بر پژوهش‌های نظامی متمرکز بود، اما پس از پایان جنگ سرد در سال 1991 به پژوهش‌ها و توسعه‌های غیرنظامی روی آورد. امروزه، بخش زیست‌علوم LANL در زمینه‌های مختلفی از جمله توسعه واکسن، بیوتکنولوژی پایدار، تأثیر تغییرات آب و هوایی بر ظهور بیماری‌ها و تشخیص تهدیدات زیستی فعالیت می‌کند.

مدل GPT-4o آخرین مدل زبان بزرگ چندرسانه‌ای از OpenAI است که به کاربران امکان گفتگو با چت‌بات در زمان واقعی با استفاده از صدا، تصویر و متن را می‌دهد. وظایف این همکاری شامل تبدیل سلولی، کشت سلولی و جداسازی سلولی است.

OpenAI اظهار داشت که این همکاری بر دو بعد اصلی از کارهای قبلی آن در زیست‌علوم بنا می‌شود، از جمله ادغام تکنیک‌های آزمایشگاه مرطوب و استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی در انجام وظایف پیچیده‌تر مانند طیف‌سنجی جرمی. همچنین، این شرکت اعلام کرد که تمرکز آن بر روی راه‌های جدید استفاده از هوش مصنوعی در محیط آزمایشگاهی خواهد بود.

این همکاری جدید در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله مایکروسافت و اپل به دلیل نگرانی‌های نظارتی، فاصله خود را از این استارتاپ هوش مصنوعی افزایش می‌دهند. مایکروسافت در 10 جولای نامه‌ای به OpenAI ارسال کرد و از خروج خود از هیئت مدیره این شرکت خبر داد، یک سال پس از سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری در این استارتاپ. در ماه ژوئن، مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که OpenAI ممکن است به دلیل همکاری با مایکروسافت تحت تحقیقات ضد انحصاری قرار گیرد.


منبع : Cointelegraph