ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

نقشه راه کمیسیون حقوقی بریتانیا برای شناسایی وضعیت قانونی سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز

2024/07/12
19:26
32

سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) در حال افزایش محبوبیت هستند و برای اهداف والای صنعتی استفاده می‌شوند. کمیسیون حقوقی بریتانیا با انتشار یک مقاله، به بررسی پتانسیل شناسایی حقوقی DAOs در این کشور پرداخته است.

DAOs جوامع مبتنی بر بلاک‌چین هستند که برای یک هدف مشترک ایجاد می‌شوند، مانند سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها یا خرید اسنادی تاریخی مانند قانون اساسی. ناظران بازار این سازمان‌ها را به عنوان آینده حاکمیت شرکتی می‌بینند.

توصیه‌های کلیدی

در مقاله منتشر شده در ۱۱ ژوئیه، کمیسیون توضیح داد که چگونه قوانین فعلی می‌توانند به DAOs اعمال شوند و چندین توصیه ارائه داد که از نوآوری آن‌ها در بریتانیا حمایت می‌کند.

کمیسیون تشخیص داد که در حال حاضر نیازی به ایجاد یک نهاد حقوقی خاص برای DAOs در انگلستان و ولز وجود ندارد. این موضع به دلیل نبود پارامترهای واضحی برای تعریف ساختار و عملیات DAOs گرفته شده است.

تز اصلی مقاله در این است که "هیچ توافقی بر سر اینکه DAO چیست، چگونه باید ساختاربندی شود، یا یک نهاد خاص برای DAO چه شکلی باید داشته باشد، وجود ندارد."

پروفسور سارا گرین، کمیسیونر حقوق تجاری و عمومی، بیان کرد که تعریف و هماهنگی DAOs با فرم‌های قانونی موجود دشوار است زیرا حتی در مورد اینکه چه چیزی می‌تواند به درستی DAO نامیده شود، اختلاف نظر وجود دارد.

علاوه بر این، مقاله به مشکلات احتمالی تطبیق قوانین موجود با فناوری‌های جدید اشاره کرد و هشدار داد که چنین تلاش‌هایی ممکن است نوآوری را محدود کند به جای اینکه از آن حمایت کند.

"همچنین خطر این وجود دارد که تلاش برای انطباق با یک پیشرفت تکنولوژیکی خاص، قوانین اختصاصی و ناگهانی فناوری ممکن است دینامیک نوآوری را که قصد تسهیل آن را دارد، مختل کند."

با این حال، کمیسیون توصیه کرد که قانون شرکت‌ها ۲۰۰۶ بازبینی شود تا اصلاحات لازم شناسایی شود. هدف از این بازبینی تسهیل استفاده بیشتر از فناوری DAO در سطوح مناسب حاکمیت است. به طور مشابه، قوانین مربوط به سایر سازمان‌های تجاری مانند مشارکت‌های محدود نیز باید با همین هدف بازبینی شوند.

کمیسیون حقوقی همچنین پیشنهاد کرد که مطالعات بیشتری برای ارزیابی مفید بودن انجمن‌های غیرانتفاعی با مسئولیت محدود مانند DAOs برای سازمان‌های انگلستان و ولز انجام شود. به طور خاص، قانونی مشابه در وایومینگ DAOs مبتنی بر بلاک‌چین را به عنوان نهادهای قانونی به رسمیت می‌شناسد.

مقاله اشاره می‌کند که استفاده از کد در حاکمیت شرکتی در حال حاضر در قوانین بریتانیا ممکن است، اما اصلاحات خاصی ممکن است نیاز باشد.

"قوانین انگلستان و ولز در حال حاضر گزینه‌های متنوعی برای ساختاربندی فراهم می‌کند که می‌تواند استفاده بیشتر از کد برای حاکمیت و فعالیت‌های دیگر را در بر گیرد (احتمالاً با برخی اصلاحات قانونی هدفمند)."

علاوه بر این،  در این مقاله از دولت خواسته شد که مقررات ضد پول‌شویی را بازبینی کند تا مشخص شود که آیا فناوری دفتر کل توزیع شده می‌تواند به همان اهداف سیاستی دست یابد.

در حالی که نتیجه‌گیری شد که یک نهاد خاص برای DAOs در قوانین بریتانیا توصیه نمی‌شود، اما تأکید شد که اطمینان حاصل شود که ساختارهای شرکتی قانونی موجود بتوانند فناوری‌های جدید (مانند DAOs) که به همان اهداف عملکردی دست می‌یابند، به طور کامل تطبیق دهند، یک پروژه ارزشمند برای آینده خواهد بود.

تحکیم ماهیت DAO و تعریف آن احتمالاً بسیاری از نگرانی‌های مطرح شده توسط کمیسیون را برطرف خواهد کرد.


منبع : Cryptoslate