ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

شرکت Fileverse رقیب غیرمتمرکز خود برای گوگل داکز را معرفی می‌کند

2024/07/15
23:18
34

شرکت Fileverse، استارت‌آپ پیشرو در حوزه‌ی وب ۳، با هدف جایگزینی مجموعه محصولات گوگل، از برنامه‌ی جدید خود برای اشتراک‌گذاری اسناد مشارکتی با نام ddocs رونمایی کرد. این پلتفرم، ضمن ارائه‌ی تقریبا تمامی قابلیت‌های محبوب Google Docs، بر حریم خصوصی کاربر تمرکز داشته و مجموعه‌ای از ویژگی‌های مبتنی بر وب ۳ را نیز ارائه می‌دهد.

آندریاس تسامادوس، بنیانگذار Fileverse، در مصاحبه‌ای ویدیویی اظهار داشت: «راه‌اندازی چنین محصولی مدت‌ها در دستور کار ما قرار داشت.» Fileverse در سال ۲۰۲۲ با پشتوانه‌ی چندین دور تامین مالی از پلتفرم جمع‌سپاری غیرمتمرکز Gitcoin آغاز به فعالیت کرد. این گروه همچنین موفق به جذب ۱.۵ میلیون دلار در دور پیش‌بذری از شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه Factor و دیگر سرمایه‌گذاران از جمله بالاجی سرینیواسان، ارائه‌دهنده کیف پول Safe و Gnosis Chain، بلاکچینی که ddocs بر بستر آن توسعه یافته است، گردید.

تیم Fileverse با معرفی ddocs به عنوان رقیبی جدی برای Google Docs، بر سهولت انتقال کاربران به نرم‌افزار جدید تاکید کرده است. همانطور که کاربران برای ایجاد اسناد جدید در Google Docs عبارت docs.new را در نوار جستجوی URL مرورگر خود وارد می‌کردند، اکنون با تایپ کردن ddocs.new می‌توانند به جایگزین غیرمتمرکز این پلتفرم دسترسی پیدا کنند.

استفاده از ddocs مستلزم تعامل با زیرساخت وب ۳ نیست. با این حال، کاربران می‌توانند با امضای کیف پول چند امضایی در پلتفرم قرارداد هوشمند Gnosis Safe، حسابی ایجاد کنند. این اقدام به کاربران امکان می‌دهد تا نسخه‌ی هش‌شده‌ی سند را روی بلاکچین ذخیره کرده و کنترل دسترسی به فایل را در اختیار داشته باشند.

تسامادوس با اشاره به سیستم فایل غیرمتمرکز InterPlanetary File System (IPFS) که شباهت‌هایی به بیت‌تورنت دارد و توسط Protocol Labs توسعه یافته است، توضیح داد: «این سیستم به عنوان ثبت‌کننده‌ی محتوایی که ذخیره می‌کنید، عمل می‌کند. با انتشار یک سند در IPFS، یک هش دریافت می‌کنید که نشان‌دهنده‌ی اطلاعات موجود در آن سند است. صرف‌نظر از هر اتفاقی، شما همواره لیستی از اسناد خود را دارید که خارج از بلاکچین در یک شبکه‌ی همتا به همتا وجود دارند.»

قرارداد هوشمند Fileverse همچنین دارای مجوزهای دسترسی است که کنترل ویرایش و مشاهده‌ی اسناد را بر عهdeutig می‌سازد. علاوه بر این، می‌توان قابلیت «بازیابی اجتماعی» را نیز رمزگذاری کرد. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا در صورت از دست دادن دسترسی به حساب کاربری خود، به پنج نفر دیگر بخشی از کد بازیابی را اختصاص دهند.

تسامادوس با اشاره به عمدی بودن پنهان ماندن آمار کاربران فعال ddocs گفت: «در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد تعداد افرادی که از ddocs استفاده می‌کنند، نداریم.» این تیم با الهام از کلیپ‌بورد مایکروسافت آفیس، یک «جادوگر» راه‌اندازی کرده است تا به کاربران در ایجاد حساب کاربری قرارداد هوشمند و تشویق به استفاده از ویژگی‌های وب ۳ بدون نیاز به افشای اطلاعات شخصی، کمک کند.

ddocs تنها محصول جدید در مجموعه برنامه‌های جایگزین مبتنی بر وب از تیم Fileverse است. این مجموعه شامل Fileverse Portal شبیه به نوتین و سرویس اشتراک‌گذاری فایل Fileverse Solo نیز می‌شود.

تسامادوس در پایان گفت: «باید بگویم به چیزی که ساخته‌ایم افتخار می‌کنیم. می‌دانستیم که این فقط نسخه‌ی ۰.۱ است و فقط می‌خواستیم آن را منتشر کنیم تا ببینیم آیا مردم واقعاً چنین ابزاری را می‌خواهند یا خیر. فکر می‌کنم برای بسیاری، این یک تحول مثبت و رو به جلو است.»


منبع : The block