ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

توافق ۱۲.۷ میلیارد دلاری FTX برای حل و فصل پرونده با کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC)

2024/07/17
08:41
41

صرافی رمزارز FTX که اکنون اعلام ورشکستگی کرده است، با کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) به توافق بر سر پرداخت ۱۲.۷ میلیارد دلار برای مختومه کردن پرونده حقوقی رسید. این توافق مشروط به تأیید قاضی دادگاه ایالت دلاویر می‌باشد.

اسناد دادگاهی ثبت شده در تاریخ ۱۲ جولای در دادگاه ورشکستگی منطقه دلاویر آمریکا، حاکی از مذاکرات چند ماهه طرفین برای دستیابی به این توافق است.

در این اسناد آمده است: «این توافق پیشنهادی، جزء لاینفک و باارزشی از برنامه فصل ۱۱ بازسازی بدهی‌های FTX محسوب می‌شود. توافق مذکور، به دعاوی و اختلافات جاری با یکی از بزرگترین طلبکاران FTX خاتمه داده، از اتلاف وقت و هزینه ناشی از پیگیری‌های حقوقی بعدی جلوگیری می‌کند و ریسک کاهش قابل توجه دارایی‌های قابل توزیع بین طلبکاران را کاهش می‌دهد.»

CFTC  در سال ۲۰۲۲ علیه این صرافی، مدیرعامل سابق آن، سم بنکمن-فرید، و شرکت وابسته‌ی Alameda شکایتی مبنی بر کلاهبرداری تنظیم کرد. طبق ادعای این کمیسیون، اقدامات مذکور منجر به ضرر ۸ میلیارد دلاری مشتریان شده است.  بر اساس توافق پیشنهادی، CFTC  در ابتدا خواستار دریافت ۵۲.۲ میلیارد دلار شده بود.

با توجه به مفاد این توافق، CFTC تا زمانی که FTX  با برنامه‌ی بازسازی بدهی خود مطابقت داشته باشد، هیچ پولی دریافت نخواهد کرد. در نتیجه، FTX  با رعایت محدودیت موجودی وجوه، تا سقف ۱۲.۷ میلیارد دلار به طلبکاران خود پرداخت خواهد نمود.

آقای اندی دیتدریچ، شریک ارشد در شرکت حقوقی سالیوان و کرامول و وکیل سرپرست طلبکاران FTX  در بیانیه‌ای ایمیلی اعلام کرد: «این توافق با ماهیت خاص، به CFTC اجازه می‌دهد تا با صرف‌نظر از دریافت سهم خود از دارایی‌های FTX، بتواند فراتر از حد معمول پرونده‌های فصل ۱۱، میزان بازپرداخت به مشتریان و وام‌دهندگان رمزارز را افزایش دهد.»

جزئیات توافقنامه‌ی نهایی شامل دو بخش مجزا است: ۸.۷ میلیارد دلار استرداد و ۴ میلیارد دلار رد مال.  طبق این اسناد، «دریافت ۴ میلیارد دلار رد مال، منوط به تسویه کامل مطالبات سایر طلبکاران می‌باشد.»

FTX در اسناد دادگاه، CFTC را به عنوان «بزرگترین طلبکار واحد» در پرونده‌های فصل ۱۱ ورشکستگی معرفی کرده است.

آن‌ها همچنین در این اسناد اشاره کرده‌اند که «با توجه به سوابق رفتاری، اعترافات جرم و محکومیت‌های کیفری مدیران داخلی FTX، طلبکاران با پتانسیل مسئولیت بسیار قابل توجهی در قبال CFTC مواجه هستند.»

جلسه‌ی استماع نهایی در مورد این توافقنامه‌ی صلح در تاریخ ۶ آگوست برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است FTX در اواخر سال ۲۰۲۲ اعلام ورشکستگی نمود. طلبکاران در ماه مه از برنامه‌ی بازسازی خود رونمایی کردند که بر اساس آن، قصد دارند حداقل ۱۱۸ درصد از کل مطالبات تأیید شده را به ۹۸ درصد از طلبکاران خود بازپرداخت کنند. همچنین طبق این برنامه، طلبکاران با مطالبات تأیید شده‌ی کمتر از ۵۰ هزار دلار، پس از تأیید دادگاه، واجد شرایط دریافت ۱۱۸ درصد جبران خسارت خواهند بود. با این حال، برخی از طلبکاران، از جمله نمایندگان بزرگترین گروه طلبکاران FTX، با این برنامه مخالفت کرده و خواستار پرداخت دارایی‌ها به صورت رمزارز به جای ارزش دلاری زمان اعلام ورشکستگی صرافی شده‌اند. آراء نهایی در خصوص این برنامه تا تاریخ ۱۶ آگوست اعلام می‌گردد.

لازم به ذکر است، سم بنکمن-فرید، مدیرعامل سابق FTX نیز در نوامبر ۲۰۲۳ به اتهام هفت مورد جرم از جمله دو مورد کلاهبرداری و توطئه برای کلاهبرداری از طریق انتقال الکترونیکی پول مجرم شناخته شد و به تقریباً ۲۵ سال زندان محکوم گردید.


منبع : The block