ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

پولشویی با ارزهای دیجیتال در استرالیا: خطری در حال افزایش

2024/07/17
08:45
33

مرکز تحلیل و گزارش تراکنش‌های استرالیا (AUSTRAC) در ارزیابی ملی ریسک پولشویی خود برای سال ۲۰۲۴، هشدار جدی نسبت به افزایش آسیب‌پذیری‌های مرتبط با پولشویی در حوزه ارزهای دیجیتال صادر کرده است.

این ارزیابی، ریسک پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان ابزار انتقال ارزش را در سطح بالا طبقه‌بندی می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که این ریسک در آینده نزدیک روند صعودی داشته باشد. همچنین، ریسک کلی مرتبط با صرافی‌های ارز دیجیتال و توکن‌هایی که به عنوان ابزار ذخیره ارزش استفاده می‌شوند، در سطح متوسط ارزیابی شده است، با این حال، AUSTRAC انتظار افزایش این ریسک در طی سه سال آینده را دارد.

گزارش مذکور علاوه بر ارزهای دیجیتال، به سایر حوزه‌های آسیب‌پذیر در برابر پولشویی از جمله کالاهای لوکس، کازینوها، مشاغل با حجم بالای تراکنش نقدی و ارائه دهندگان غیرمجاز خدمات حواله نیز اشاره می‌کند.

ارزیابی ریسک AUSTRAC اذعان می‌کند که «مقابله با پولشویی به دلیل ارتباط عمیق آن با جرائم سوداگرانه، همچنان یک چالش اساسی در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود و صرفا مختص به استرالیا نیست.» این گزارش تاکید می‌کند که «اگرچه بازیگران عرصه پولشویی در کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشند، ماهیت و ماهیت چالش‌های مرتبط با این جرم در سطح جهانی مشابه است.»

تشدید فشارهای بین‌المللی برای مقابله با سوءاستفاده از دارایی‌های دیجیتال

انتشار ارزیابی ریسک پولشویی توسط AUSTRAC همزمان با افزایش نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص استفاده غیرقانونی از دارایی‌های دیجیتال صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش‌ها، سازمان تروریستی حماس از ابتدای سال ۲۰۱۹ به دنبال جمع‌آوری کمک مالی از طریق ارزهای دیجیتال بوده است.

در همین راستا، برخی از قانونگذاران آمریکایی از جمله سناتور الیزابت وارن، خواستار قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای مقابله با پولشویی در این کشور شده‌اند، به ویژه در رابطه با نگرانی‌های فزاینده در خصوص استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال توسط سازمان‌های تروریستی.

برندن توماس، مدیرعامل AUSTRAC در بیانیه‌ای در تاریخ ۹ جولای گفت: «سوءاستفاده از ارزهای دیجیتال برای پولشویی در حال افزایش است. این موضوع به مجرمین امکان انتقال وجوه به سرعت، ارزان و با تصور ناشناس بودن را می‌دهد.»

بر اساس داده‌های شرکت تحلیل بلاک‌چین Chainalysis، تنها از سال ۲۰۱۹ تاکنون، تقریباً ۱۰۰ میلیارد دلار وجوه حاصل از پولشویی از کیف پول‌های غیرمجاز به سرویس‌های تبدیل ارز دیجیتال ارسال شده است.

گزارش AUSTRAC راهکارهایی از جمله «تحقیقات و پیگرد قانونی مجرمان، ضبط دارایی‌های حاصل از جرم، اصلاحات نظارتی، ظرفیت‌سازی در منطقه، آموزش و مشارکت با فعالان صنعت و تقویت همکاری‌های بین‌المللی» را برای مقابله با چالش‌های جاری پولشویی در استرالیا، تحت رهبری نخست‌وزیر آنتونی آلبانیزی، پیشنهاد می‌کند.

ارزیابی ریسک AUSTRAC در پایان تاکید می‌کند که «استرالیا همچنان متعهد به ایجاد محیطی خصمانه برای بازیگران مجرمی است که از سیستم مالی برای پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر جرایم جدی سوءاستفاده می‌کنند.»


منبع : Cryptonews