ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

استارک‌ور برای اولین بار اثبات دانش صفر را روی شبکه آزمایشی بیت‌کوین تأیید کرد

2024/07/18
09:23
33

شرکت توسعه‌دهنده بلاکچینی استارک‌ور ادعا می‌کند که با استفاده از تأییدکننده استارک (STARK) جدید خود، برای اولین بار موفق به تأیید اثبات دانش صفر بر روی شبکه آزمایشی Signet بیت‌کوین شده است.

هدف اولیه از این مفهوم اثبات برای آزمایش تأییدکننده، تأیید یک مسئله‌ی ریاضی بوده‌است - به طور خاص، سی و دومین عدد در توالی مجذورهای فیبوناچی. این شرکت در بیانیه‌ای که با وب‌سایت «بلاک» به اشتراک گذاشته است، اعلام کرد که گام بعدی، تعمیم این طراحی و فعال کردن آن برای انجام محاسبات عمومی با دامنه‌ی گسترده‌تر است.

الی بن-ساسون، مدیرعامل استارک‌ور، که در آخرین دور سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است، گفت: «ما اعلام کرده بودیم که می‌خواهیم بیت‌کوین را مقیاس‌پذیر کنیم و قدرت بلاک‌چین را برای متحول کردن جهان آزاد کنیم. این همان کاری است که ما انجام می‌دهیم. این اولین قدم ما برای نشان دادنِ قابلیت‌های بیت‌کوین با فناوری اثبات دانش صفر است.»

استارک‌ور، که هسته‌ی اصلی شبکه‌ی لایه ۲ اتریوم استارک‌نت به شمار می‌رود، پس از اعلام برنامه‌های خود در ماه ژوئن مبنی بر به‌کارگیریِ مقیاس‌پذیری اثبات دانش صفر (ZK) در کنار اتریوم برای بیت‌کوین، اکنون به این پیشرفت دست یافته است. این امکان‌پذیری با ارائه پیشنهاد فنی‌ای به نام OP_CAT که چارچوب لازم برای اجرای مقیاس‌پذیری استارک بر روی بیت‌کوین را فراهم می‌کند، صورت گرفته است.

تیم استارک‌ور در آن زمان توضیح داد که هیچ بلاکچین اضافه‌ای ایجاد نخواهد شد. بلکه طرح آن‌ها از همان شبکه‌ی استارک‌نت با همان حاکمیت و توکنومیکس استفاده می‌کند و بدون نیاز به فورک، از مقیاس‌پذیری بیت‌کوین پشتیبانی می‌کند. بن-ساسون ماه گذشته گفت که هر اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) می‌تواند انتخاب کند که در کدام بلاکچین مستقر شود، روی هر دو بلاکچین یا فقط روی یکی از آن‌ها.

این شرکت توضیح داد که تأییدکننده‌ی استارک جدید استارک‌ور که با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری L2 Iterative ساخته شده است، از OP_CAT استفاده می‌کند و این امر، امکان توسعه‌ی لایه‌های ۲ مبتنی بر اثبات دانش صفر را روی شبکه‌ی بیت‌کوین فراهم می‌آورد. این راه‌حل برای کمک به مقیاس‌پذیری سریع‌تر بیت‌کوین طراحی شده است.

وی‌کنگ چن، از L2 Iterative، گفت: «این یک تلاش فوق‌العاده بود و زمان زیادی را به خود اختصاص داد. ما کار را از هیچ شروع کردیم. هیچ اطلاعاتی در مورد اثبات‌های دانش صفر در بیت‌کوین وجود ندارد. هیچ اطلاعاتی در مورد عملیات ریاضی مرتبط با آن در دسترس نبود. ما مجبور شدیم کل فرآیند را از ابتدا بسازیم که در نهایت منجر به پیاده‌سازی تأییدکننده‌ی استارک شد.»

OP_CAT چیست؟

پیشنهاد OP_CAT یک راه‌حل فنی مبتنی بر توافق است که با استفاده از امکانات پیشرفته‌ی اسکریپت‌نویسی، قابلیت قرارداد هوشمند را به شبکه‌ی بیت‌کوین معرفی می‌کند. این قابلیت طیف وسیعی از کاربردهای نوآورانه را برای بیت‌کوین به ارمغان می‌آورد، از جمله:

  • گاوصندوق‌های امن: امکان انجام تراکنش‌های قابل برگشت را فراهم می‌سازند و انعطاف‌پذیری بیشتری را در مدیریت دارایی‌ها بر بستر بلاک‌چین بیت‌کوین ایجاد می‌کنند.
  • پرداخت‌های خودکار دوره‌ای و حفظ حریم خصوصی: امکان راه‌اندازی سیستم‌های پرداخت زمان‌بندی‌شده و با حفظ حریم خصوصی را تسهیل می‌بخشد و کاربردهای جدیدی را در حوزه تجارت الکترونیک و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) رقم می‌زند.
  • انتقال وجه با قفل زمانی: این قابلیت سناریوهای متنوعی را از جمله انتقال ارثیه‌ی دیجیتال و پرداخت‌های قسطی در بستر بلاک‌چین بیت‌کوین ممکن می‌سازد.
  • ابزارهای مالی پیچیده: با پیاده‌سازی OP_CAT، ابزارهای مالی پیچیده‌ای مانند حساب‌های امانی (escrow) و اوراق قرضه بر بستر بلاک‌چین بیت‌کوین قابل اجرا خواهند شد.

نکته‌ی جالب توجه این است که OP_CAT در ابتدا به عنوان یکی از اولین کدهای عملیاتی در بیت‌کوین گنجانده شده بود. با این حال، خالق ناشناس بیت‌کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، به دلیل نگرانی‌هایی درباره‌ی پتانسیل ایجاد اسکریپت‌هایی با آسیب‌پذیری‌های امنیتی، در سال ۲۰۱۰ این کد را به همراه چند کد دیگر غیرفعال کرد.

اجرای OP_CAT روی شبکه‌ی اصلی بیت‌کوین (Mainnet) همچنان در میان جامعه‌ی این ارز دیجیتال محل بحث است. پذیرش این پیشنهاد به عنوان یک «(Soft Fork)» نیازمند اجماع جامعه بر ملاحظات فنی، امنیتی و اقتصادی مرتبط با این راه‌حل است. با این وجود، در حال حاضر امکان آزمایش و توسعه‌ی کاربردهای مبتنی بر OP_CAT روی شبکه‌ی آزمایشی بیت‌کوین (Testnet) وجود دارد.

شرکت استارک‌ور، توسعه‌دهنده‌ی مطرح بلاک‌چین، به دلیل «مزایای آشکار OP_CAT برای جامعه‌ی بیت‌کوین و کل اکوسیستم بلاک‌چین» از تصویب و اجرای این پیشنهاد به طور علنی حمایت می‌کند.


منبع : The block