ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

همکاری موديز با پروژه گاردين برای تحلیل ریسک توکنایزاسیون

2024/07/18
09:47
33

مؤسسه بزرگ اعتبارسنجی جهانی، مودیز، روز چهارشنبه از همکاری خود با پروژه گاردین، یک ابتکار مشترک بخش دولتی و خصوصی در سنگاپور برای بررسی و بهبود کارایی بازار دارایی‌های توکن‌شده، خبر داد.

این همکاری بر تحلیل ریسک دارایی‌های توکن‌شده در پروژه گاردین که از سال ۲۰۲۲ آغاز به کار کرده است، متمرکز خواهد بود. مودیز به طور خاص بر محصولات با درآمد ثابت، از جمله استیبل‌کوین‌ها، سپرده‌های توکن‌شده، صندوق‌های خرد شده و سایر اوراق بهادار مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال تمرکز خواهد کرد.

راجیو بامرا، رئیس بخش استراتژی اقتصاد دیجیتال در مودیز، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «توکنایزاسیون، هسته اصلی ادغام دارایی‌های فیزیکی و دنیای دیجیتال است و ماهیت مالکیت دارایی و چارچوب‌های تراکنش‌های مالی سنتی را بازتعریف می‌کند. با استفاده از زیرساخت‌های فناوری پیشرفته و قابلیت همکاری بهینه، توکنایزاسیون پتانسیل ایجاد رشد قابل توجهی در بازار دارایی‌ها را دارد.»

توکنایزاسیون، فرآیند تبدیل دارایی‌های دنیای واقعی به توکن‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین، بخش رو به رشدی است که توجه برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی جهان را به خود جلب کرده است. این شرکت‌ها توکنایزاسیون را روشی برای افزایش شفافیت، کارآمدی و دسترسی به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف می‌دانند.

بر اساس گزارش ۱۵ ژانویه مودیز، ارزش صندوق‌های توکن‌شده در طول سال ۲۰۲۳، تحت تاثیر افزایش توکنایزه‌سازی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا، از ۱۰۰ میلیون دلار به حدود ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. این رقم امروزه به بیش از ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد. شرکت‌هایی مانند بلک‌راک، فرانکلین تمپلتون و یوبی‌اس مدیریت دارایی، صندوق‌های توکن‌شده را بر روی بلاک‌چین‌های عمومی مستقر کرده‌اند.

بامرا گفت که نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای از قابلیت‌ها و زیرساخت‌های قوی پشتِ این محصولات مبتنی بر بلاک‌چین آگاه می‌شوند و این حوزه به احتمال زیاد با سرعت بیشتری توسعه خواهد یافت.

بامرا با اشاره به بخش‌های مختلفی از هنر و کالاها گرفته تا املاک و مستغلات و مالکیت فکری، افزود: «این پیشرفت‌ها دسترسی به دارایی‌هایی که به طور سنتی نقدشوندگی کمی دارند را تسهیل می‌کنند، شفافیت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهند و فرصت‌های جدیدی برای مالکیت جزئی و مشارکت در بازار جهانی ارائه می‌دهند.»

پروژه گاردین یک پروژه چند ساله است که سیاست‌گذاران سراسر جهان، از جمله FCA انگلستان، FINMA سوئیس و FSA ژاپن، و همچنین مؤسسات مالی بزرگ مانند دویچه بانک، سیتی‌گروپ و آپولو را درگیر می‌کند. این پروژه در حال اجرای برنامه‌های آزمایشی در بخش‌های با درآمد ثابت، مدیریت ثروت و ارزهای خارجی است.

در بیانیه مودیز آمده است: «ارزیابی ریسک مستقل مودیز با هدف ارتقای شفافیت بازار، کاهش ریسک‌های سیستمی و تسهیل رشد صنعت توکنایزاسیون انجام می‌شود.» بامرا خاطرنشان کرد: «ظهور ریسک‌های دیجیتال، اهمیت اقدامات قوی امنیت سایبری و چارچوب‌های نظارتی برای حفظ یکپارچگی و انعطاف‌پذیری دارایی‌های توکن‌شده را برجسته می‌کند.»

تحلیلگران این شرکت پیش‌تر گفته بودند که توسعه بازارهای ثانویه مبتنی بر بلاک‌چین برای تشویق پذیرش دارایی‌های دنیای واقعی حیاتی خواهد بود.


منبع : The block