ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

انتشار اولین اوراق قرضه دیجیتال توسط بانک دولتی ایتالیا روی بلاک‌چین پالیگان

2024/07/19
15:04
33

بانک دولتی ایتالیا، کاسا دِپوزيتی ای پرستیتی (Cassa Depositi e Prestiti SpA) به همراه اینتسا سن‌پائولو (Intesa Sanpaolo)، بزرگترین گروه بانکداری این کشور، در یک اقدام پیشگامانه، موفق به انتشار نخستین اوراق قرضه دیجیتال بر بستر بلاک‌چین پالیگان (MATIC) شدند.

این اوراق قرضه به ارزش ۲۵ میلیون یورو با دوره‌ی چهارساله منتشر شده و نرخ بهره‌ی ثابت آن در سررسید سالانه ۳.۶۳۳ درصد می‌باشد.

انتشار این اوراق، بخشی از یک طرح آزمایشی گسترده‌تر بانک مرکزی اروپا (ECB) است که با هدف بررسی روش‌های جایگزین برای تسویه وجوه با ارزهای رایج به صورت عمده بر بستر بلاک‌چین شکل گرفته است.

گفتنی‌ست پرداخت این اوراق با استفاده از وجوه بانک مرکزی و از طریق راه‌حل «TIPS Hash Link» بانک ایتالیا انجام پذیرفته است. این راه‌حل امکان برقراری ارتباط یکپارچه بین بلاک‌چین‌ها و سیستم‌های پرداخت سنتی را فراهم می‌آورد.

فابیو ماسولی، مدیر بخش اداری و مالی سی‌دی‌پی، ضمن ابراز خرسندی از این دستاورد، اعلام کرد: «این تراکنش گام مهمی برای سی‌دی‌پی در مسیر نوآوری در بازار سرمایه تلقی می‌شود. پذیرش پیشگامانه‌ی فناوری بلاک‌چین برای انتشار اوراق قرضه، زمینه‌ی ارتقاء کارآمدی و شفافیت در این حوزه را فراهم خواهد ساخت.»

این پروژه با ایجاد یک الگوی فناورانه‌ی جدید برای انتشار اوراق قرضه دیجیتال، مطابق با چارچوب قانونی و مقرراتی نوین عمل می‌کند.

توکنیزه‌کردن ابزارهای مالی سنتی: روندی رو به رشد

موسسات مالی و مدیران دارایی در سطح بین‌المللی با جدیت فزاینده‌ای به دنبال توکنیزه‌کردن ابزارهای مالی سنتی مانند اوراق قرضه، اعتبارات و وجوه هستند. این رویکرد نوآورانه با هدف دستیابی به مزایای عملیاتی نظیر کاهش هزینه‌ها، تسریع فرآیند تسویه و ارتقاء شفافیت در تراکنش‌ها دنبال می‌گردد.

به‌عنوان نمونه‌ای از این روند، شرکت بلک‌راک، به‌عنوان بزرگترین مدیر دارایی جهان، با راه‌اندازی صندوق نقدینگی دیجیتال در ماه مارس، گام‌هایی را در راستای توکنیزه‌کردن دارایی‌های خود برداشته است.

نیکولو باردوسچیا، رئیس بخش معاملات و سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال در اینتسا سن‌پائولو، بر این باور است که بلاک‌چین‌های عمومی «فناوری قدرتمندی» برای بانک‌ها جهت انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ایمن‌تر به شمار می‌روند.

آقای باردوسچیا ضمن اشاره به کارآمدی و خودکارسازی ناشی از توکنیزه‌کردن در بازارهای مالی گفت: «این تغییر فناورانه نه تنها اوراق قرضه بلکه تمامی طبقات دارایی را در سال‌های آینده تحت تاثیر قرار خواهد داد.»


منبع : Cryptonews