ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کره جنوبی اولین قانون رسمی رمزارز خود را به اجرا درآورد

2024/07/19
15:07
32

جمهوری کره جنوبی هم اکنون دارای اولین چارچوب قانونی جامع برای حوزه دارایی‌های دیجیتال است. این مجموعه قوانین که پس از فروپاشی مهیب اکوسیستم‌های Terra-Luna و FTX در سال ۲۰۲۲ با فوریت به تصویب رسید، بر ایجاد سازوکارهای حمایتی برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال تمرکز دارد.

«قانون حمایت از کاربران دارایی‌های مجازی» در تاریخ ۱۸ جولای ۲۰۲۳ به طور رسمی مورد تأیید قرار گرفت و دوره‌ی تنفس یک ساله‌ای برای تدوین دقیق‌تر جزئیات مقررات در نظر گرفته شد.

این قانون الزامات سختگیرانه‌تری را بر صرافی‌های دارایی دیجیتال اعمال می‌کند. بر اساس این مقررات، از این پس عرضه‌کنندگان خدمات در کره جنوبی ملزم هستند حداقل ۸۰ درصد از وجوه رمزارزی کاربران را در حافظه سرد (cold storage) و به صورت کاملاً مجزا از دارایی‌های خود نگهداری نمایند.

صرافی‌ها همچنین موظف‌اند نگهداری وجوه نقدی کاربران را به یک بانک محلی دارای مجوز بسپارند و ذخایر رمزارزی معادل با مبلغ و نوع دارایی‌های سپرده‌گذاری شده توسط مشتریان را حفظ کنند. علاوه بر این، اکنون از تمامی سرویس‌های رمزارزی در کره جنوبی انتظار می‌رود تحت پوشش بیمه کافی قرار گیرند یا برای مقابله با حملات سایبری و بحران‌های نقدینگی، یک صندوق ذخیره تأسیس نمایند.

این قانون فراتر از تأمین امنیت وجوه کاربران عمل کرده و صرافی‌ها را ملزم می‌کند تا سیستم‌های نظارتی لحظه‌ای برای گزارش فعالیت‌های تجاری نامتعارف که بالقوه غیرقانونی هستند راه‌اندازی کنند. شرکت‌هایی که از الزامات جدید پیروی نکنند، با مجازات‌هایی از قبیل جریمه یا تعلیق خدمات از سوی کمیسیون خدمات مالی (FSC) به عنوان بالاترین نهاد تنظیم‌کننده مالی این کشور مواجه خواهند شد.

کمیسیون خدمات مالی (FSC) همچنین به تازگی از یک شبکه نظارتی ۲۴ ساعته با همکاری صرافی‌های محلی رونمایی کرده است که همزمان با اجرای قانون جدید، فعالیت‌های مشکوک در بازار ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهد داد.

دکتر کیم هیونگ-جونگ، رئیس اندیشکده محلی «انجمن فین‌تک کره» در مصاحبه‌ای با The Block اظهار داشت که قانون جدید یک سیستم نظارتی ایجاد کرده است که می‌تواند دروازه‌ای برای راه‌حل‌های بلاک‌چین بومی کره جنوبی جهت توسعه در سطح جهانی باشد. با این حال، وی بر لزوم گسترش این قانون فراتر از چارچوب فعلی تأکید کرد.

دکتر کیم گفت: «کره جنوبی دارای سیاستی است که به طور کامل فرآیند انتشار دارایی‌های مجازی و توزیع آن‌ها را از یکدیگر تفکیک می‌کند. قانون حمایت از کاربران دارایی‌های مجازی، صرفاً بر توزیع این دارایی‌ها نظارت دارد. با این وجود، هنوز هیچ قانونی برای تنظیم فرآیند انتشار دارایی‌های مجازی وجود ندارد.»

رئیس این اندیشکده همچنین خاطرنشان کرد که تنظیم‌کننده‌ها تمهیداتی را برای ترویج رشد صنعت داخلی رمزارز در نظر نگرفته‌اند، امری که باید همراه با مقررات مستحکم اجرایی شود.

قانون دارایی‌های مجازی کره جنوبی در ابتدا به عنوان یک لایحه دو بخشی برنامه‌ریزی شده بود و قانون‌گذاران در حال حاضر در حال مباحثه در مورد موضوعاتی هستند که باید در مقررات تکمیلی گنجانده شوند. تنظیم عرضه‌کنندگان توکن، بازنگری ممنوعیت سرمایه‌گذاری نهادی در رمزارزها و مقررات مربوط به استیبل‌کوین‌ها برخی از موضوعاتی هستند که در حال ارزیابی قرار دارند.

کره جنوبی میزبان یکی از بزرگترین بازارهای رمزارز جهان است. بر اساس داده‌های Kaiko، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، وون کره جنوبی پرکاربردترین واحد فیات برای تجارت رمزارز نسبت به دلار آمریکا بوده است.


منبع : The block