ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

انتقاد مایکل سیلور از فروش بیت کوین توسط دولت آلمان

2024/07/20
18:13
37

دولت آلمان در اقدامی که انتقادات گسترده ای را به دنبال داشته، اقدام به فروش تقریباً ۳ میلیارد دلار بیت کوین از ۱۹ ژوئن تا ۱۲ ژوئیه نمود. این فروش ۴۹۸۵۸ واحد بیت کوین را به مبلغ تقریبی ۲.۶ میلیارد یورو (۲.۹ میلیارد دلار) شامل می شود.

اگرچه فروش با عنوان اقدامی "فوری" در ارتباط با پرونده کیفری در حال انجام توجیه شد، اما سیاستمداران و مدیران تجاری ابراز نارضایتی و مخالفت شدید خود را با این نقدینگی گسترده اعلام کرده اند.

دولت آلمان ادعا کرد که فروش به گونه ای انجام شده است تا از بازار حمایت کند، اما در طول دوره مذکور، ارزش بیت کوین بیش از ۲۲ درصد، از ۶۵۶۹۵ دلار به ۵۳۷۱۷ دلار کاهش یافت. این امر تردیدهای جدی را در مورد تأثیر واقعی چنین فروش حجیمی بر بازار، به ویژه با توجه به کاهش اخیر قیمت آن، ایجاد کرده است.

یکی از صریح ترین مخالفان این تصمیم، مایکل سیلور، رئیس هیئت مدیره شرکت میکرواستراتژی و طرفدار شناخته شده بیت کوین است. وی با انتشار پستی به زبان آلمانی در شبکه های اجتماعی، انزجار خود را ابراز کرد و گفت: "تا زمانی که بیت کوین تمام نشود، این یک فوریت نیست." این گفته تمسخر آمیز تا حدودی بیانگر اعتقاد راسخ وی به پتانسیل بیت کوین است و تلویحاً می کند که تمام شدن این ارز دیجیتال خود به خود یک فوریت محسوب می شود.

تعهد سیلور به بیت کوین مشهود است. وی در سال ۲۰۲۰ به شرکت میکرواستراتژی دستور داد تا به طور مداوم روی بیت کوین سرمایه گذاری کند. این شرکت با وجود داشتن سود تحقق نیافته ۶.۲ میلیارد دلاری، ۸.۳ میلیارد دلار برای خرید بیت کوین هزینه کرده است. سیلور بر این باور است که استراتژی های مالی مدرن باید بیت کوین را به عنوان دارایی باارزش تلقی و آن را در خود جای دهند.

یوانا کوتار، قانونگذار آلمانی، نیز با سیلور در انتقاد از دولت همراه است. کوتار فروش بیت کوین را در زمانی که غول های مالی وال استریت و سایر مؤسسات مالی در حال پذیرش این ارز دیجیتال هستند، اقدامی بیهوده دانسته و از تصمیم دولت برای فروش دارایی های خود ابراز تاسف کرده است.

اقدام آلمان در فروش گسترده بیت کوین در مقایسه با رویکرد کشورهایی مانند السالوادور، انتقادات بیشتری را به همراه داشته است. السالوادور در سال ۲۰۲۱ بیت کوین را به عنوان یک ارز قانونی به رسمیت شناخت و هم اکنون مالک ۵۵۰۸ واحد بیت کوین به ارزش حدود ۳۰۰ میلیون دلار است. این کشور آمریکای مرکزی با رویکردی پیشرو، بیت کوین را به عنوان یک شکل عادی از پول در نظر می گیرد و مقرراتی را برای ایجاد بانک های سرمایه گذاری خصوصی از سایر دارایی های دیجیتال نیز وضع می کند.

قوانین السالوادور نشان دهنده تمایل فزاینده برخی کشورها به پذیرش بیت کوین به عنوان ابزاری باارزش برای اقتصادهای ملی خود است. این در حالی است که تصمیم آلمان کاملاً در تضاد با این رویکرد قرار دارد. فروش گسترده بیت کوین توسط آلمان، بحث در مورد تأثیر ارزهای دیجیتال بر اقتصادهای ملی را بیش از پیش داغ کرده است.


منبع : bitcoinist