ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال Bitzlato به دلیل تسهیل پولشویی محکوم شد

2024/07/20
18:17
35

دادگاه فدرال آمریکا، آناتولی لگکودیموف، بنیانگذار صرافی ارز دیجیتال Bitzlato را به دلیل اداره یک کسب و کار غیرمجاز انتقال پول و تسهیل پولشویی مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی، مجازات کرد. لگکودیموف که پیش‌تر 18 ماه را در بازداشت گذرانده بود، با حکم قاضی اریک ویتالیانو، دوران محکومیت خود را به همان مدت سپری شده تقلیل داد.

لگکودیموف در سال 2023 به جرم اداره صرافی‌ای که به مخفی‌سازی بیش از 700 میلیون دلار حاصل از قمار و معاملات مواد مخدر غیرقانونی در وب تاریک روسیه کمک می‌کرد، گناه خود را پذیرفت.

ابراز پشیمانی لگکودیموف و شرایط سخت زندان

قاضی ویتالیانو ضمن صدور حکم، شرایط نامناسب بازداشتگاه متروپلیتن بروکلین (MDC) را که لگکودیموف در آن‌جا زندانی بود، مورد تایید قرار داد. جالب توجه است که سم بنکمن-فرید، بنیانگذار صرافی FTX نیز پیش از محکومیت به اتهامات کلاهبرداری، دوره‌ای را در همین بازداشتگاه گذرانده بود.

به‌عنوان بخشی از توافق با دادستانی، لگکودیموف از ادعای خود نسبت به 23 میلیون دلار دارایی دیجیتال که توسط مقامات فرانسوی در جریان عملیات جهانی تعطیلی Bitzlato در ژانویه 2023 توقیف شده بود، صرف نظر کرد.

اتهامات علیه لگکودیموف و Bitzlato

دادستان‌ها لگکودیموف را متهم کردند که امکان تبادل ارز دیجیتال از طریق بازار سیاه روسی دارک وب، Hydra Market، را تسهیل کرده است. همچنین، او متهم به کوتاهی در اجرای اقدامات لازم برای نظارت بر کاربران و فعالیت‌های غیرقانونی در این صرافی بود.

اسناد دادگاه حاوی پیام‌های کاربران Bitzlato بود که به طور مکرر برای انجام تراکنش در Hydra Market درخواست کمک می‌کردند و به صراحت به معامله با هویت‌های جعلی اعتراف می‌کردند. اسناد دیگری نیز وجود داشت که نشان می‌داد لگکودیموف در سال 2019 از فعالیت‌های مجرمانه برخی کاربران آگاه بوده است.

تشدید اقدامات علیه جرایم مرتبط با ارز دیجیتال

دستگیری لگکودیموف بخشی از یک تلاش هماهنگ بین‌المللی برای تعطیلی صرافی Bitzlato بود که با مشارکت ایالات متحده، اسپانیا، پرتغال، قبرس و آژانس اتحادیه اروپا برای همکاری در اجرای قانون (یوروپل) صورت گرفت.

یوروپل گزارش داد که تقریباً 46 درصد از دارایی‌های پردازش شده توسط Bitzlato، به ارزش 1.09 میلیارد دلار در آن زمان، به فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط بود. این گزارش همچنین حاکی از ارتباط اکثر تراکنش‌های مشکوک با نهادهای تحریم‌شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) و مواردی از کلاهبرداری سایبری، پولشویی، باج‌افزار و مواد سوءاستفاده از کودکان بود.

محکومیت لگکودیموف بخشی از ابتکار گسترده‌تر وزارت دادگستری آمریکا برای مبارزه با استفاده مجرمانه از ارز دیجیتال و بازیابی درآمد حاصل از چنین جرایمی از طریق تیم ملی اجرای ارز دیجیتال است. این پرونده نشان‌دهنده افزایش نظارت بر صنعت ارز دیجیتال و تلاش برای ایجاد محیطی امن‌تر در این حوزه مالی نوظهور است.


منبع : Cryptopotato