ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

یک دهه انقلاب بلاکچین: دهمین سالگرد اتریوم

2024/07/22
23:08
26

جاستین دریک، پژوهشگر بنیاد اتریوم، بر مسیر ده ساله اتریوم از عرضه اولیه سکه (ICO) تا کسب اعتبار نهادی، با ظهور صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اتر به عنوان نشانه‌ای از ورود به مرحله‌ای جدید، تأکید کرد.

اتریوم طی یک دهه گذشته چشم‌انداز بلاکچین را متحول کرده است. این پلتفرم از عرضه اولیه سکه خود تا تبدیل شدن به دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، با اجرای ارتقاء‌های مهمی مانند انتقال به اثبات سهام (PoS) و راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲، همچنان در حال تکامل است. اتریوم علی‌رغم ظهور چندین رقیب در طول سال‌ها، جایگاه خود را به عنوان رکن اصلی وب ۳ تثبیت کرده است.

مروری بر یک دهه سفر اتریوم

در بازنگری بنیان‌های اتریوم، جاستین دریک اشاره کرد که عرضه اولیه سکه این پلتفرم در ۲۲ جولای ۲۰۱۴ با قیمتی معادل ۲۰۰۰ اتریوم به ازای هر واحد فروش به ازای هر بیت کوین در محیطی کاملاً غیرمتمرکز و به دور از نفوذ سرمایه جسورانه یا دوره‌های واگذاری آغاز شد.

این نرخ تنها برای ۱۴ روز اول اعمال می‌شد. پس از آن، قیمت به تدریج کاهش یافت و با هر روز متوالی، اتریوم کمتری به ازای هر واحد عرضه می‌شد. تا پایان دوره فروش در ۲ سپتامبر ۲۰۱۴، نرخ به ۱۳۳۷.۰۷۷ اتریوم به ازای هر واحد کاهش یافته بود.

با نگاهی به امروز، پویایی ارزش به طور چشمگیری تغییر کرده است. در حال حاضر، ۱ بیت کوین کمتر از ۲۰ اتریوم خریداری می‌کند. دریک اشاره کرد که تعداد کمی از دارایی‌ها با عملکرد بیت کوین در طول دهه گذشته برابری کرده‌اند و حتی تعداد کمتری از آن با ضریب ۱۰۰ از آن پیشی گرفته‌اند.

اتریوم به جزء جدایی‌ناپذیر اکوسیستم بلاکچین تبدیل شده است. از زمان معرفی EIP-1559، تاکنون ۴.۳ میلیون اتریوم برای کارمزد Gas سوزانده شده است و انتظار می‌رود با معرفی تراکنش‌های blob تعداد بیشتری سوزانده شوند.

علاوه بر این، مکانیسم اثبات سهام اتریوم اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار امنیت اقتصادی را فراهم می‌کند که ده برابر بیشتر از بیت کوین است. این پلتفرم از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و سهام‌گذاری مجدد پشتیبانی می‌کند و به طرز چشمگیری پهنای باند اقتصادی اینترنت ارزش را بهبود می‌بخشد.

آغاز سفر نهادی اتریوم

به گفته دریک، همه نگاه‌ها به صندوق قابل معامله در بورس اتر (ETF) دوخته شده است که نشان‌دهنده‌ی به رسمیت شناخته شدن روزافزون اتریوم به عنوان یک کالای دیجیتال و آغاز ورود این ارز دیجیتال به بازارهای نهادی است.

همانطور که هفته گذشته اعلام شد، بورس گزینه‌های هیئت مدیره شیکاگو (CBOE) در انتظار تأیید نهایی مقررات، پنج صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اتر را در ۲۳ جولای عرضه خواهد کرد. این رویداد پس از چراغ سبز کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در ۲۳ مه که مجوز فهرست شدن چندین صندوق قابل معامله در بورس اتر را صادر کرد، صورت می‌پذیرد.

پنج صندوق قابل معامله در بورس اتریوم که قرار است راه‌اندازی شوند عبارتند از: 21Shares Core Ethereum ETF، Fidelity Ethereum Fund، Invesco Galaxy Ethereum ETF، VanEck Ethereum ETF و Franklin Ethereum ETF.


منبع : Cryptopotato