ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

شرکت Grayscale با انتقال یک میلیارد دلاری اتر، زمینه را برای راه‌اندازی صندوق ETF اتریوم و مینی‌صندوق اتر فراهم می‌کند

2024/07/23
15:14
24

شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال، Grayscale، در حال آماده‌سازی برای تبدیل صندوق چند میلیارد دلاری اتریوم خود (Grayscale Ethereum Trust - ETHE) به دو صندوق قابل معامله در بورس (ETF) با ساختار کارمزدی متفاوت است. این اقدام با جابه‌جایی یک میلیارد دلاری اتر توسط Grayscale همراه شده است.

انتقال اخیر پس از تأیید راه‌اندازی چندین صندوق قابل معامله در بورس مبتنی بر اتریوم توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) صورت می‌گیرد. این صندوق‌ها که از سوی شرکت‌های 21Shares، Bitwise، BlackRock، Fidelity، Franklin Templeton، VanEck و Invesco Galaxy ارائه شده‌اند، پس از هفته‌ها تجدید نظر در اسناد ثبت‌نام خود، از روز سه‌شنبه ۲۳ جولای شروع به معامله خواهند کرد.

تحلیلگران بر این باورند که جابه‌جایی مذکور توسط سرویس ردیابی بلاکچین Whale Alert شناسایی شده است. این سرویس گزارش می‌دهد که یک کیف پول ناشناس، مبلغ ۲۹۲,۲۶۲ واحد اتر، به ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار، را به صرافی Coinbase Institutional منتقل کرده است.

اریک بالچناس، استراتژیست برجسته صندوق‌های قابل معامله در بورس بلومبرگ، حدس می‌زند که Grayscale در حال انتقال وجوه از صندوق اتر خود به مینی‌صندوق اتر جدیدش (Grayscale Ethereum mini-ETF - ETH) است. به احتمال زیاد، این مبلغ می‌تواند سرمایه اولیه برای مینی‌صندوق در نظر گرفته شود. طبق وب‌سایت Grayscale، صندوق اتر این شرکت در حال حاضر ۲.۶ میلیون واحد اتر را تحت مدیریت خود دارد.

جذب سرمایه‌گذاران خرد با مینی‌صندوق اتریوم

Grayscale قصد دارد صندوق اتر خود (ETHE) را که حدود ۱۰ میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کند، با حفظ کارمزد فعلی ۲.۵ درصد، به یک صندوق قابل معامله در بورس تبدیل کند. علاوه بر این، این شرکت مینی‌صندوق اتر (ETH) خود را به گونه‌ای طراحی کرده است که ۱۰ درصد از دارایی‌های اتر صندوق ETHE را به این محصول با کارمزد پایین‌تر اختصاص دهد.

مینی‌صندوق اتر Grayscale (ETH) با هدف جذب سرمایه‌گذاران خرد راه‌اندازی شده است. هر واحد از این مینی‌صندوق، که با صندوق اتر اصلی Grayscale (ETHE) متفاوت است، نسبت به همتای بزرگ‌تر خود، سهم کوچک‌تری از اتر زیربنایی را ارائه می‌دهد. بنابراین، قیمت آن نیز به طور متناسب پایین‌تر خواهد بود و دسترسی سرمایه‌گذاران خرد به بازار اتر را تسهیل می‌کند.

چالش‌های مرتبط با اسناد و مدارک راه‌اندازی صندوق‌های ETF

جیمز سیفارت، تحلیلگر صندوق‌های قابل معامله در بورس بلومبرگ خاطرنشان کرد که صندوق‌های ETHE و ETH متعلق به Grayscale، تنها صندوق‌های حاضر در رقابت برای راه‌اندازی صندوق ETF اتریوم هستند که هنوز اسناد و مدارک رسمی تأیید شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را دریافت نکرده‌اند. او اشاره کرد که فرآیند جداسازی صندوق ETH از صندوق ETHE، پیچیدگی بیشتری نسبت به راه‌اندازی صندوق‌های کاملاً جدید دارد و همین امر می‌تواند نهایی کردن اسناد و مدارک این صندوق‌ها را با دشواری بیشتری همراه کند.

به استثنای صندوق اتر Grayscale، کارمزد پایه تمام صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم که از سوی سایر شرکت‌ها راه‌اندازی شده‌اند، بین ۰.۱۵ تا ۰.۲۵ درصد خواهد بود. همچنین، مینی‌صندوق اتر Grayscale قصد دارد برای شش ماه اول یا تا زمانی که به ۲ میلیارد دلار دارایی خالص برسد (هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد)، از دریافت کارمزد صرف نظر کند. این اقدام می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران به این صندوق جدید کمک کند.


منبع : Cryptonews