ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

ورود صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اتریوم به بازارهای ایالات متحده

2024/07/23
20:01
28

بازارهای مالی ایالات متحده شاهد تحولی قابل توجه هستند، چرا که نخستین صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر اتریوم آغاز به فعالیت کرده‌اند.

این راه‌اندازی که با تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) صورت گرفته، برای سرمایه‌گذاران امکان مشارکت مستقیم در دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان را فراهم می‌آورد.

جی جیکوبز، رئیس بخش صندوق‌های قابل معامله در بورس موضوعی و فعال بلک‌راک، بر اهمیت و کاربرد گسترده اتریوم تاکید کرد. وی اظهار داشت: «اتریوم را می‌توان به عنوان یک پلتفرم جهانی برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به واسطه در نظر گرفت.»

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با اعطای مجوز نهایی در روز دوشنبه بعدازظهر، چراغ سبز را برای آغاز معاملات این صندوق‌ها نشان داد. این پیشرفت، تنها با فاصله‌ای کمتر از سه ماه پس از راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین در ژانویه صورت می‌گیرد.

هشت ناشر اقدام به عرضه صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم با ساختارهای کارمزد رقابتی کرده‌اند:

Grayscale Ethereum Mini Trust (NYSE: ETH): 0.15%

Franklin Ethereum ETF (CBOE: EZET): 0.19%

VanEck Ethereum ETF (CBOE: ETHV): 0.20%

Bitwise Ethereum ETF (NYSE: ETHW): 0.20%

21Shares Core Ethereum ETF (CBOE: CETH): 0.21%

Fidelity Ethereum Fund (CBOE: FETH): 0.25%

iShare Ethereum Trust (NASDAQ: ETHA): 0.25%

Invesco Galaxy Ethereum ETF (CBOE: QETH): 0.25%

لازم به ذکر است که صندوق اتریوم موجود Grayscale (NYSE: ETHE) با کارمزد  2.5%به فعالیت خود ادامه خواهد داد. شایان ذکر است که از میان این صندوق‌های جدید، شش مورد از کوین‌بیس به عنوان ضامن استفاده می‌کنند، در حالی که VanEck جمینی را انتخاب کرده است و فیدلیتی خود شخصا اقدام به نگهداری اتریوم خود خواهد کرد.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که میزان ورودی صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم نسبت به همتایان بیت‌کوین‌شان محتاطانه‌تر باشد. سیتی‌گروپ تخمین زده است که در شش ماه اول معاملات، بین 4.7 تا 5.4 میلیارد دلار ورودی وجود داشته باشد. نیت گراچی، رئیس The ETF Store، پیشنهاد می‌کند که تقاضا برای صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم ممکن است به حدود یک‌سوم آن چیزی برسد که با صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین مشاهده شد.

این صندوق‌ها برای هر دو نوع سرمایه‌گذار، یعنی نهادی و خرده‌فروش، قابل دسترس هستند. قابل توجه است که اکثر این صندوق‌ها از کوین‌بیس به عنوان ضامن خود استفاده می‌کنند و راه‌حل‌های مختلفی برای نگهداری دارایی‌های خود در نظر گرفته‌اند. پلتفرم‌های معاملاتی و کارمزدهای مربوطه آنها نیز متفاوت است.

در مقایسه با صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین، انتظار می‌رود که صندوق‌های اتریوم در ابتدای فعالیت خود با ورودی‌های کمتری مواجه شوند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حداکثر یک میلیارد دلار ورودی خالص ماهانه در نیمه اول سال وجود داشته باشد. با وجود بازار کوچک‌تر اتریوم نسبت به بیت‌کوین، معرفی این صندوق‌ها مسیر جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند.


منبع : Cryptobriefing