ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

ایرن، غول استخراج بیت‌کوین، با هدایت مورگان استنلی به دنیای هوش مصنوعی قدم می‌گذارد

2024/07/23
20:24
26

شرکت IREN، فعال برجسته در حوزه‌ی استخراج بیت‌کوین، علیرغم تردیدهای مطرح‌شده از سوی برخی تحلیلگران، در مراسم روز سرمایه‌گذار و تحلیلگر خود در تاریخ 23 جولای، از ورود قریب‌الوقوع به حوزه‌ی هوش مصنوعی با اجرای یک پروژه‌ی آزمایشی مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی (GPU) خبر داد.

بر اساس ارائه‌ی این شرکت، پروژه‌ی آزمایشی مذکور با هدف ارزیابی قابلیت‌های هوش مصنوعی در یکی از تأسیسات IREN به نام چایلدرس، واقع در پرنس جورج، راه‌اندازی خواهد شد. این اقدام پس از انتصاب مورگان استنلی، غول بانکداری، به عنوان مشاور مالی IREN در تاریخ 16 جولای صورت گرفت. همکاری با مورگان استنلی بر بررسی فرصت‌های کسب درآمد در بازار نوظهور مراکز داده‌ی هوش مصنوعی متمرکز خواهد بود.

تردیدها در خصوص آمادگی IREN برای ورود به حوزه‌ی هوش مصنوعی

اقدام IREN برای ورود به حوزه‌ی هوش مصنوعی، کمتر از دو هفته پس از زیر سوال رفتن توانایی‌های این شرکت توسط موسسه‌ی فروشنده‌ی استقراضی «کالپر ریسرچ» (Culper Research) برای پشتیبانی از رایانه‌های با کارایی بالا (HPC) که برای هوش مصنوعی تولیدکننده (Generative AI) ضروری است، صورت می‌گیرد.

موسسه‌ی کالپر ریسرچ ادعا می‌کند که پروژه‌ی در حال ساخت IREN در چایلدرس فاقد بسیاری از ویژگی‌های حیاتی برای کاربردهای رایانه‌های با کارایی بالا است. این موسسه در گزارش خود بیان می‌کند:

«ادعاهای IREN در خصوص برنامه‌هایش برای رایانه‌های با کارایی بالا اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد و این شرکت ظاهراً تمایلی به انجام اقدامات لازم برای رقابت جدی در این حوزه ندارد. برای درک این موضوع کافی است نگاهی به صورت‌های مالی IREN بیندازیم: این شرکت برای ساخت تاسیسات فعلی خود کمتر از ۱ میلیون دلار برای هر مگاوات هزینه کرده است و به سرمایه‌گذاران می‌گوید که پروژه‌ی چایلدرس را نیز با هزینه‌ای مشابه (کمتر از ۱ میلیون دلار برای هر مگاوات) تکمیل خواهد کرد. این در حالی است که اپراتورهای پیشرو، تحلیلگران و متخصصان همگی تأیید می‌کنند که هزینه‌ی واقعی توسعه‌ی یک مرکز داده‌ی آماده برای رایانه‌های با کارایی بالا حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار برای هر مگاوات است.»

با این حال، متیو سیگل، رئیس تحقیقات دارایی‌های دیجیتال در شرکت VanEck، معتقد است که آخرین اعلامیه‌ی IREN مستقیماً ادعاهای مطرح‌شده در «گزارش کوتاه کالپر» را که بر عدم آمادگی سایت چایلدرس برای هوش مصنوعی/رایانه‌های با کارایی بالا به دلیل فقدان افزونگی برق، خنک‌کننده مایع و فیبر پشتیبان تأکید می‌کرد، رد می‌کند.

پیشروی سایر استخراج‌کنندگان به سمت هوش مصنوعی

در حالی که ابهاماتی در خصوص تلاش‌های IREN برای ورود به حوزه‌ی هوش مصنوعی وجود دارد، سایر بازیگران عرصه‌ی استخراج ارز دیجیتال در حال پیشرفت در مسیر هوش مصنوعی هستند. این شرکت‌ها به دنبال متنوع‌سازی درآمد خود پس از نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین در آوریل که بر درآمد آن‌ها تأثیر منفی گذاشت، می‌باشند.

در ماه‌های گذشته، کور ساینتیفیک، استخراج‌کننده بیت‌کوین، قراردادی ۱۲ ساله با کورویو (CoreWeave)، یک شرکت نوپا با پشتوانه‌ی انویدیا، امضا کرد که بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد. همچنین، هات ۸ اعلام کرد که ۱۵۰ میلیون دلار بدهی از شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی کوتو (Coatu) برای گسترش سبد مراکز داده‌ی هوش مصنوعی خود دریافت کرده است.


منبع : Cryptoslate