ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

خروج قابل توجه سرمایه از صندوق ETF اتریوم گری اسکیل در اولین روز معاملات

2024/07/24
09:58
27

صندوق قابل معامله در بورس اتریوم گری اسکیل (ETHE) که به تازگی تبدیل به یک ETF شده است، در اولین روز معاملات خود شاهد خروج قابل توجه سرمایه به ارزش ۴۸۴ میلیون دلار بود. این رویداد، هزینه بالای صندوق گری اسکیل نسبت به کارمزدهای پایین تر رقبای جدید را برجسته می سازد.

بر اساس داده های Farside، در اولین روز معاملات ETHE، حجم معاملات سهام این صندوق به ۴۵۸ میلیون دلار رسید. با این حال، خروج سرمایه فعلی نشان دهنده فعالیت فروش گسترده سرمایه گذاران است. اریک بالچناس، تحلیلگر ETF بلومبرگ، تخمین می زند که خروج سرمایه صورت گرفته، حدود ۵ درصد از کل ارزش خالص دارایی های صندوق را تشکیل می دهد.

آقای بالچناس در این رابطه اظهار داشت: "با توجه به حجم قابل توجه خروج سرمایه، مشخص نیست که آیا شرکت های تازه وارد به این بازار بتوانند با ورودی های خود، این خروج را جبران کنند. شاید بهتر باشد این روند به سرعت طی شود، زیرا تداوم آن می تواند برای بازار مضر باشد."

پیش از این، گری اسکیل به عنوان بازیگری قدرتمند در حوزه سرمایه گذاری اتریوم شناخته می شد. صندوق اعتماد اتریوم این شرکت، با دارایی بالغ بر ۹ میلیارد دلار تا جولای ۲۰۲۴، گزینه ای پیشرو برای سرمایه گذاری تنظیم شده در اتریوم به شمار می رفت.

با ورود بازیگران جدید به بازار، به نظر می رسد سرمایه گذاران در حال روی آوردن به محصولات جدید هستند. یکی از دلایل اصلی این روی گردانی، هزینه بالای صندوق ETF اتریوم گری اسکیل در مقایسه با سایر صندوق ها است.

مشابه تجربه با صندوق بیت کوین گری اسکیل، خروج سرمایه از صندوق ETHE نیز رویدادی تا حدودی قابل پیش بینی بود. ETHE با نرخ هزینه سالانه (expense ratio) معادل ۲.۵ درصد، گران ترین صندوق قابل معامله در بورس مستقر در ایالات متحده است که به طور مستقیم روی اتریوم سرمایه گذاری می کند.

در مقابل، صندوق مینی اتریوم گری اسکیل (ETH)، محصول جدید این شرکت، یکی از کم هزینه ترین صندوق های مبتنی بر اتریوم در بازار ایالات متحده به شمار می رود. هزینه مدیریت این صندوق تنها ۰.۱۵ درصد از خالص ارزش دارایی های آن است.

علاوه بر این، کارمزد ۰.۱۵ درصدی برای ۶ ماه اول معاملات یا تا سقف ۲ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت، معاف می شود. این استراتژی رقابتی از سوی گری اسکیل، با هدف جذب سرمایه گذاران و جلوگیری از خروج قابل توجه سرمایه از صندوق ETHE صورت گرفته است.

اسکات جانسون، شریک ون بورن کپیتال، با اشاره به این استراتژی اظهار داشت: "این اقدام، فشار زیادی را بر بلک راک و سایر رقبا وارد می کند تا از همان ابتدا، بازاریابی و تبلیغ قدرتمندی برای محصولات خود داشته باشند."

گفتنی است صندوق ETH گری اسکیل در اولین روز عرضه خود، موفق به جذب بیش از ۱۵ میلیون دلار ورودی خالص سرمایه شد. در همین حال، بر اساس داده های Farside، حداقل پنج صندوق قابل معامله در بورس اتریوم دیگر نیز در اولین روز معاملات خود، شاهد ورود خالص سرمایه بوده اند.

از این میان، صندوق ETHW بیت وایز با جذب ۲۰۴ میلیون دلار ورودی خالص سرمایه، در صدر قرار دارد. همچنین، صندوق FETH متعلق به فیدلیتی با ۷۱.۳ میلیون دلار و EZET متعلق به فرنکلین تمپلتون با ۱۳.۲ میلیون دلار به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند. صندوق های CETH متعلق به ۲۱Shares و ETHV متعلق به ونک نیز به ترتیب موفق به جذب ۷.۵ میلیون دلار و ۷.۶ میلیون دلار ورودی خالص سرمایه شده اند.


منبع : Cryptobriefing