ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بودجه هند بدون اشاره به تغییرات در حوزه مالیات بر ارزهای دیجیتال ارائه شد

2024/07/24
10:10
31

وزیر دارایی هند، خانم نیرمالا سیتارامان در تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۴ بودجه اتحادیه برای سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ را ارائه کرد. این بودجه با وجود تمرکز بر نوآوری و رشد اقتصادی، هیچ گونه تغییری در نرخ مالیات فعلی صنعت ارزهای دیجیتال اعمال نکرده و به طور مستقیم به دارایی های دیجیتال اشاره ای نداشته است.

سکوت بودجه و واکنش جامعه به رژیم مالیاتی فعلی ارزهای دیجیتال

عدم شفافیت در مورد سیاست گذاری آتی ارزهای دیجیتال، منجر به ایجاد تردید و ابهام در میان فعالان و جامعه ارزهای دیجیتال هند شده است. این ابهام، واکنش های متفاوتی را از سوی ذینفعان اکوسیستم ارزهای دیجیتال هند به همراه داشته است.

ارائه بودجه در حالی که بر نه اولویت برای رشد اقتصادی - از جمله کشاورزی، اشتغال و نوآوری - تأکید می کرد، فاقد هرگونه اشاره ای به ارزهای دیجیتال بود. برخی از اعلامیه های کلیدی بودجه، شامل حذف مالیات فرشته (Angel Tax) برای سرمایه گذاران استارت آپ و لغو عوارض تساوی ساز (equalization levy) ۲ درصدی بود.

شخصیت های برجسته در جامعه ارزهای دیجیتال هند، از جمله توسعه دهندگانی مانند ویجی ساران (Vijay Saran)،  به فقدان هرگونه اشاره به ارزهای دیجیتال در بودجه واکنش نشان دادند. ساران در پلتفرم X اعلام کرد که "حتی یک بار هم از ارزهای دیجیتال یاد نشده است."

ساتویک ویسوانات (Sathvik Vishwanath)، مدیرعامل صرافی داخلی Unocoin، تصمیم دولت برای حفظ مالیات بدون تغییر را به عنوان نشانه ای از ممانعت دولت هند در برابر نوآوری جهانی و کاهش علاقه سرمایه گذاران تفسیر کرد.

رژیم مالیاتی فعلی ارزهای دیجیتال در هند، که در سخنرانی بودجه ۲۰۲۲ سیتارامان معرفی شد، شامل مالیات مقطوع ۳۰ درصدی بر سود حاصل از ارزهای دیجیتال و ۱ درصد مالیات کسر شده در مبدا (TDS) بر تراکنش ها است. با این حال، جامعه ارزهای دیجیتال در این کشور خواستار کاهش نرخ مالیات کسر شده در مبدا به ۰.۰۱ درصد هستند.

این ساختار مالیاتی یکی از سختگیرانه ترین قوانین در سطح جهان به شمار می رود و عامل اصلی کاهش قابل توجه حجم معاملات در صرافی های داخلی شناخته می شود.

بر اساس گزارش مؤسسه ملی مطالعات و تحقیقات حقوقی (NASLAR)، از زمان اجرای این اقدامات مالیاتی، حجم معاملات در صرافی های هند ۹۷ درصد و تعداد کاربران فعال ۸۱ درصد کاهش یافته است.

این تحقیق همچنین نشان می دهد که به دلیل کاهش فعالیت در صرافی های پیشرو هند، خزانه ملی تقریباً ۵۹ میلیارد روپیه هند (۷۰۰ میلیون دلار) درآمد مالیاتی را از دست داده است.

موضع بانک مرکزی هند (RBI) در قبال ارزهای دیجیتال و تأثیر مقررات

دولت هند با اشاره به وجود شکاف مقررات جهانی در حوزه ارزهای دیجیتال، همچنان به هشدار در مورد خطرات تجارت ارزهای دیجیتال در هند ادامه داده است.

وزیر دارایی، خانم سیتارامان، گفته است که اگر یک کشور قوانین ارزهای دیجیتال را اجرا کند و کشورهای دیگر چنین نکنند، ممکن است راه گریزی برای فعالیت های غیرقانونی وجود داشته باشد.

رویکرد محتاطانه بانک مرکزی هند (RBI) نسبت به ارزهای دیجیتال بر سیاست های دولت تأثیر گذاشته است. این رویکرد محتاطانه با دستورالعمل بانک مرکزی هند در سال ۲۰۱۸ مبنی بر ممنوعیت تسهیل تراکنش های ارز دیجیتال توسط بانک ها نشان داده شد، اقدامی که بعداً توسط دیوان عالی هند در سال ۲۰۲۰ لغو گردید.

اجرای اقدامات مالیاتی سختگیرانه همچنین بر رشد پذیرش ارزهای دیجیتال در هند تأثیر گذاشته است.

تحقیقی که توسط مرکز Esya، یک شرکت فناوری مستقر در دهلی، انجام شده است، پیامدهای ناخواسته‌ی قوانین سختگیرانه‌ی مالیات بر ارزهای دیجیتال در هند را مورد بررسی قرار داده است. یافته‌های این مطالعه نشان‌دهنده‌ی خروج سرمایه از این کشور است. بر اساس این گزارش، از زمان اجرای این قوانین، سرمایه‌گذاران هندی تقریباً ۳.۸۵۲ میلیارد دلار (۳۲۰۰۰ کرور روپیه) دارایی دیجیتال را به صرافی‌های خارجی منتقل کرده‌اند.

تحلیل مرکز Esya حاکی از آن است که این اقدامات سختگیرانه ممکن است نتیجه‌ی عکس داشته باشد. از یک سو، این قوانین می‌توانند منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی دولت هند شوند. از سوی دیگر، با خروج سرمایه از کشور، ردیابی تراکنش‌های ارز دیجیتال پیچیده‌تر شده و امکان شناسایی و کنترل فعالیت‌های غیرقانونی بالقوه را با مشکل مواجه می‌کند.

بر اساس این تحلیل، نیاز به بازنگری و اصلاح سیاست‌های مالیاتی در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی از پیشنهادات مطرح‌شده، همسو کردن نرخ مالیات کسر شده در مبدا (TDS) بر ارزهای دیجیتال با نرخ ۰.۱ درصدی مالیات بر معاملات اوراق بهادار است.

با وجود این توصیه‌های کارشناسی، بانک مرکزی هند (RBI) همچنان با هشدار در مورد ماهیت سفته‌بازی دارایی‌های دیجیتال، ارزهای دیجیتال خصوصی را به عنوان یک ریسک بالقوه برای ثبات کلان اقتصادی تلقی می‌کند.

در مقابل، دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار هند (SEBI) نسبت به ارزهای دیجیتال متفاوت است. در ۱۶ مه، SEBI پیشنهاد همکاری برای نظارت بر تجارت ارزهای دیجیتال در هند را ارائه داد. این رویکرد در تضاد با درخواست بانک مرکزی برای ممنوعیت استیبل کوین (ارز دیجیتال با پشتوانه دارایی) قرار دارد.

این اختلاف نظر میان نهادهای نظارتی برجسته‌ی هند، ابهامات و تردیدهایی را در مورد چشم‌انداز مقررات ارزهای دیجیتال در این کشور ایجاد کرده است. برای ایجاد یک محیط نظارتی شفاف و کارآمد، همکاری و هماهنگی بین بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار هند ضروری به نظر می‌رسد.


منبع : Cryptonews