ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بانک مرکزی پرو با Viettel Peru برای پیشبرد ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) همکاری می‌کند

2024/07/24
10:21
25

بانک مرکزی ذخایر پرو (Banco Central de Reserva del Perú) در ۱۷ جولای با شرکت Viettel Peru برای راه‌اندازی یک پروژه آزمایشی یک‌ساله به منظور بررسی و پیاده‌سازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency - CBDC) همکاری خود را آغاز کرد.

Viettel Peru S.A.C. به عنوان اولین مشارکت‌کننده در این طرح انتخاب شده است. هدف نهایی این پروژه، ادغام ارز دیجیتال بانک مرکزی در نظام مالی کشور و نوسازی زیرساخت‌های مالی پرو می‌باشد.

آغاز فاز آزمایشی CBDC در پرو

این پروژه آزمایشی با مشارکت فعال ذینفعان مختلف بخش مالی کشور اجرا خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که طراحی و عملکرد سیستم CBDC با الزامات و استانداردهای بانک مرکزی ذخایر پرو مطابقت کامل داشته باشد. این رویکرد مشارکتی با هدف افزایش پذیرش و استفاده‌پذیری ارز دیجیتال بانک مرکزی در میان آحاد جامعه و رفع موانع احتمالی برای ورود به این سیستم جدید مالی در نظر گرفته شده است.

بر اساس بیانیه رسمی بانک مرکزی ذخایر پرو با شماره «بخشنامه شماره ۰۱۱۱-۲۰۲۴-BCRP»، پس از انجام فرآیند گزینش دقیق، «مصوبه شماره ۰۰۰۹-۲۰۲۴-BCRP» صادر گردید که طی آن، شرکت Viettel Perú S.A.C. به عنوان «مشارکت‌کننده در اولین برنامه آزمایشی پول دیجیتال» انتخاب شد.

گزارش سال ۲۰۲۳ بانک مرکزی ذخایر پرو در مورد ارز دیجیتال

بانک مرکزی ذخایر پرو در مارس ۲۰۲۳ گزارشی جامع در خصوص بررسی و امکان‌سنجی پذیرش و استقرار ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر کرد. این گزارش ارز دیجیتال بانک مرکزی را به عنوان یک «بدهی دیجیتال» بانک مرکزی تعریف می‌کند که قابلیت استفاده به عنوان پول را برای عموم مردم فراهم می‌آورد.

گزارش مذکور ضمن اشاره به لزوم تکمیل ابزارهای پرداخت موجود، عنوان می‌دارد که «یک CBDC می‌تواند مکمل مجموعه ابزارهای پرداخت موجود، از جمله اسکناس و مسکوکات منتشر شده توسط بانک مرکزی ذخایر پرو باشد.»

پرو در مسیر گذار از یک اقتصاد مبتنی بر پول نقد به یک اقتصاد دیجیتال با چالش‌های عمده‌ای مواجه است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به پایین بودن سطح شمولیت مالی (مشارکت در نظام مالی رسمی) و هزینه‌های بالای خدمات پرداخت اشاره کرد.

گزارش بانک مرکزی ذخایر پرو تاکید می‌کند که «رسیدگی به این چالش‌ها برای دستیابی به اهداف سیاستی، مانند افزایش استفاده از پرداخت‌های دیجیتال در میان جمعیت بدون بانک و ایجاد اعتماد بیشتر به سیستم‌های پرداخت، ضروری است.»

بانک مرکزی ذخایر پرو برای مقابله با این چالش‌ها، سه گزینه راهبردی را در نظر گرفته است:

  • حفظ وضعیت موجود
  • بهبود دسترسی و قابلیت همکاری بین سیستم‌های پرداخت موجود
  • معرفی و پیاده‌سازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

گزارش نهایی بانک مرکزی ذخایر پرو نتیجه‌گیری می‌کند که «گزینه اول (حفظ وضعیت موجود) امکان‌پذیر نیست، در حالی که گزینه‌های دوم و سوم استراتژی‌های سیاستی تکمیلی را تشکیل می‌دهند.»

علاوه بر این، در این گزارش تاکید شده است که انتظار می‌رود معرفی و به‌کارگیری یک ارز دیجیتال بانک مرکزی با ویژگی‌هایی مانند «پرداخت‌های آنی و نهایی»، «دسترسی همگانی برای آحاد جامعه» و «قابلیت استفاده در موارد متعدد»، چشم‌انداز پرداخت‌های دیجیتال در کشور پرو را به طور چشمگیری بهبود بخشد.


منبع : Cryptonews