ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

افزایش قابل توجه ارزش سهام شرکت‌های ماینر بیت‌کوین در دو هفته گذشته

2024/07/24
10:31
25

بازار سهام در دو هفته اخیر شاهد جهش چشمگیری در ارزش سهام شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی استخراج رمزارز بوده است و اکثر این شرکت‌ها رشد دو رقمی را تجربه کرده‌اند.

شرکت Marathon Digital (با نماد MARA) در راس این افزایش قرار دارد. ارزش سهام این شرکت با جهشی خیره‌کننده‌ی ۳۷ درصد، از ۵.۵۱ میلیارد دلار در تاریخ ۸ جولای به ۷.۵۶ میلیارد دلار در پایان همان هفته رسید. با وجود اصلاح جزئی به ۶.۹۹ میلیارد دلار در هفته‌ی بعد، Marathon Digital همچنان در بازه‌ی ۱۱ روزه منتهی به ۱۹ جولای، موفق به ثبت رشدی ۲۷ درصدی شده است.

شرکت Riot Platforms (با نماد RIOT) نیز الگویی مشابه را دنبال کرده است. ارزش سهام این شرکت در هفته‌ی دوم جولای با افزایش ۳۲ درصدی از ۲.۷۸ میلیارد دلار به ۳.۶۷ میلیارد دلار رسید و نهایتا در انتهای هفته‌ی گذشته با ارزش سهام ۳.۱۶ میلیارد دلار معامله شد. Hut 8 Mining (با نماد HUT) نیز شاهد رشدی قابل توجه اما با شیب ملایم‌تر بوده است. ارزش سهام این شرکت طی دو هفته‌ی گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته و از ۱.۵۸ میلیارد دلار به ۱.۷۶ میلیارد دلار رسیده است.

بازیکنان کوچک‌تر این صنعت نیز از این جهش بهره‌مند شده‌اند. ارزش سهام شرکت BIT Digital (با نماد BTBT) که دو هفته پیش ۴۵۶ میلیون دلار بود، با رشدی نسبی به ۵۰۸ میلیون دلار رسید و در نهایت هفته را با ارزش سهام ۴۷۰ میلیون دلار به پایان رساند. شرکت Hive Digital (با نماد HIVE) نیز در همین بازه زمانی، شاهد افزایش ارزش سهام از ۳۹۲ میلیون دلار به ۴۲۷.۹ میلیون دلار بوده است. شرکت‌های Canaan و BIT Mining هم با افزایش‌هایی مواجه شده‌اند، هرچند میزان آن نسبت به همتایان بزرگ‌ترشان کمتر است.

تعیین عوامل محرک تغییرات بازار همواره با چالش‌هایی همراه است، اما نمی‌توان تأثیر تحولات سیاسی اخیر بر حوزه‌ی رمزارز را نادیده گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، در تاریخ ۱۳ جولای در جریان یک تجمع انتخاباتی هدف سوءقصد قرار گرفت. ترامپ در ماه‌های اخیر، خود را به عنوان شخصیتی طرفدار رمزارز معرفی کرده است و حتی اخیراً اعلام کرد که می‌خواهد تمام استخراج‌های آتی بیت‌کوین در ایالات متحده انجام شود.

لازم به ذکر است که مهم‌ترین افزایش‌ها در سهام شرکت‌های ماینر بیت‌کوین بین ۸ جولای تا ۱۵ جولای، یعنی بازه‌ی زمانی شامل تاریخ سوءقصد و اظهارات ترامپ در مورد استخراج، رخ داده است. در حالی که همبستگی به معنای علیت نیست، اما زمان‌بندی این اتفاقات قطعا قابل تأمل است.

بازار رمزارز، به‌ویژه بخش استخراج، ممکن است به بقای ترامپ در عرصه‌ی سیاست پاسخی مثبت داده باشد. حضور مداوم او می‌تواند به معنای تداوم حمایت از سیاست‌های طرفدار رمزارز، از جمله توجه بیشتر به استخراج داخلی بیت‌کوین باشد.


منبع : The block