ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

تأخیر در بهره‌برداری بین‌المللی روبل دیجیتال: امکان استفاده برون مرزی تا سال ۲۰۲۶ منتفی شد

2024/07/24
10:41
21

بر اساس اظهارات یک مقام ارشد قانون‌گذار روسیه، راه‌اندازی کامل روبل دیجیتال، ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور، برای استفاده در تراکنش‌های بین‌المللی با تأخیر مواجه شده است و بهره‌برداری برون مرزی از این ارز تا سال ۲۰۲۶ عملیاتی نخواهد شد.

آنتولی آکساکوف، رئیس کمیته بازارهای مالی مجلس دومای روسیه، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی تاس اعلام کرد: «اتباع روس زودتر از دو سال دیگر قادر به انجام تراکنش‌های برون‌مرزی با روبل دیجیتال نخواهند بود.»

این اظهارات نشان‌دهنده‌ی تأخیر در جدول زمانی اولیه‌ی پیش‌بینی‌شده توسط مقامات روس است. برای نمونه، وزیر دارایی روسیه در اواخر سال ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که امکان استفاده از کیف پول‌های روبل دیجیتال برای انجام تراکنش‌های داخلی برای تمامی شهروندان روس تا سال ۲۰۲۴ فراهم خواهد شد. همچنین، کارشناسان روس در همان بازه زمانی، سال ۲۰۲۴ را «سال مهمی» برای پیشرفت در حوزه ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC) و به‌ویژه امکان استفاده‌ی آن‌ها در مبادلات بین‌المللی، پیش‌بینی کرده بودند.

با این حال، به نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌ها با توجه به سخنان اخیر آکساکوف، دیگر محتمل نیستند. علی‌رغم این تأخیر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بر لزوم تسریع روند توسعه و پذیرش روبل دیجیتال تأکید کرده است. وی خواستار استفاده‌ی گسترده‌تر از «دارایی‌های دیجیتال، هم در داخل کشور و هم در روابط با شرکای خارجی» شده است.

در حال حاضر، بانک مرکزی روسیه در حال اجرای یک پروژه‌ی آزمایشی برای ارزیابی روبل دیجیتال است. این پروژه با مشارکت ۱۲ بانک و گروهی متشکل از ۶۰۰ شهروند در ۱۱ شهر مختلف روسیه در حال اجرا می‌باشد. با توجه به اعلام بانک مرکزی، قرار است این پروژه‌ی آزمایشی از اول سپتامبر ۲۰۲۴ گسترش یابد و حدود ۲۰ بانک دیگر و ۹۰۰۰ شهروند جدید نیز به آن ملحق شوند.

آکساکوف ضمن تأکید بر لزوم احتیاط در توسعه‌ی این ارز دیجیتال جدید، خاطر نشان کرد:

«فکر می‌کنم برای آغاز استفاده از CBDC در پرداخت‌های برون مرزی به چند سال زمان نیاز باشد. در وهله‌ی اول، نیازمند برقراری نظام تسویه حساب‌های متقابل در داخل روسیه هستیم. به نظر من سال ۲۰۲۵ باید صرف ترویج پذیرش روبل دیجیتال در سطح داخلی شود و سال ۲۰۲۶ زمان مناسبی برای گسترش استفاده از آن در کل کشور خواهد بود.»

وی همچنین بر اهمیت رویکرد تدریجی در این فرآیند برای «به حداقل رساندن خطرات» ناشی از معرفی یک «ویژگی جدید» به نظام مالی و اقتصادی روسیه تأکید کرد.

تاکنون، شرکت‌کنندگان در پروژه‌ی آزمایشی روبل دیجیتال موفق به انجام بیش از ۳۰ هزار تراکنش با این ارز دیجیتال شده‌اند. بر اساس آمار رسمی، شهروندان روس توانسته‌اند از این ارز برای انجام بیش از ۲۷ هزار تراکنش انتقال وجه بین فردی و همچنین پرداخت هزینه‌ی بیش از ۷ هزار کالا و خدمت استفاده نمایند.


منبع : Cryptonews