ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

فراخوان زاکربرگ به سوی هوش مصنوعی متن‌باز: متا مدل Llama 3.1 را منتشر کرد

2024/07/24
10:48
28

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا، همزمان با انتشار جدیدترین مدل هوش مصنوعی این شرکت با نام Llama 3.1، بر اهمیت «هوش مصنوعی متن‌باز» صحه گذاشت و آن را به عنوان «مسیر پیشرفت» صنعت هوش مصنوعی معرفی کرد.

در تاریخ 23 جولای، زاکربرگ اعلام نمود که شرکت متا با انتشار Llama 3.1 که به گفته‌ی او اولین «مدل هوش مصنوعی متن‌باز در سطح پیشرفته» به شمار می‌رود، «گام‌های مهمی برای تبدیل هوش مصنوعی متن‌باز به استاندارد این صنعت» برمی‌دارد.

مدیرعامل متا با ترسیم شباهتی میان تکامل نرم‌افزار متن‌باز لینوکس از سیستم عامل اولیه‌ی یونیکس با کد بسته، آینده‌ی بالقوه‌ی هوش مصنوعی را پیش‌بینی می‌کند و عنوان می‌دارد که هوش مصنوعی متن‌باز به استاندارد این صنعت تبدیل خواهد شد.

«اعتقاد من بر این است که هوش مصنوعی نیز مسیری مشابه را طی خواهد کرد. امروزه، چندین شرکت فناوری در حال توسعه‌ی مدل‌های پیشرفته‌ی اختصاصی هستند. اما رویکرد متن‌باز به سرعت در حال کم کردن فاصله با این مدل‌ها است.»

این رهبر فناوری با تمجید از جدیدترین دستاورد هوش مصنوعی شرکت متا، اذعان داشت که Llama 3.1 از نظر قابلیت رقابت با پیشرفته‌ترین مدل‌ها در جایگاه مناسبی قرار دارد و حتی در برخی زمینه‌ها پیشتاز است.

مدل جدید می‌تواند به زبان‌های مختلف مکالمه کند، کد رایانه‌ای با کیفیت بالا بنویسد و مسائل ریاضی پیچیده‌تری را حل کند. Llama 3.1 همچنین دارای 405 میلیارد پارامتر است که اگرچه از نسخه‌های قبلی بسیار بیشتر است، اما همچنان از رقبایی مانند GPT-4 شرکت OpenAI با یک تریلیون پارامتر تخمینی، عقب‌تر است.

زاکربرگ اظهار داشت که متا انتظار دارد مدل‌های آینده‌ی Llama از سال آینده به «پیشرفته‌ترین مدل‌های این صنعت» تبدیل شوند، اما پیش از آن، این مدل‌ها «در زمینه‌های متن‌باز بودن، قابلیت تغییر، و مقرون‌به‌صرفه بودن پیشرو هستند.»

وی پیش از برشمردن مزایای متعددی از جمله قابلیت شخصی‌سازی، استقلال از فروشندگان اختصاصی، حفاظت از داده‌ها و صرفه‌جویی در هزینه برای توسعه‌دهندگان، گفت: «متا متعهد به هوش مصنوعی متن‌باز است.»

مدیرعامل متا همچنین خاطرنشان کرد که متن‌باز کردن این فناوری به نفع شرکت خواهد بود، زیرا دسترسی به بهترین فناوری را تضمین می‌کند و از وابستگی به اکوسیستم‌های رقیب جلوگیری می‌نماید.

زاکربرگ استدلال کرد که هوش مصنوعی متن‌باز به دلیل شفافیت و امکان بررسی گسترده‌تر، می‌تواند از جایگزین‌های اختصاصی امن‌تر باشد. وی همچنین بر این باور است که این رویکرد از نظر راهبردی برای ایالات متحده و متحدانش در مواجهه با «تهدید کشورهایی با منابع عظیم مانند چین» مفید خواهد بود.

زاکربرگ در پایان با این استدلال که هوش مصنوعی متن‌باز برای آینده‌ی مثبت هوش مصنوعی ضروری است، نتیجه‌گیری کرد: «متن‌باز اطمینان می‌دهد که افراد بیشتری در سراسر جهان به مزایا و فرصت‌های هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند، قدرت در دست تعداد محدودی از شرکت‌ها متمرکز نشود و این فناوری به طور گسترده‌تر و ایمن‌تر در کل جامعه به کار گرفته شود.»

وی انتشار Llama 3.1 را «نقطه‌ی عطفی در این صنعت» خواند که در آن اکثر توسعه‌دهندگان شروع به استفاده‌ی اولیه از هوش مصنوعی متن‌باز می‌کنند.


منبع : Cointelegraph