ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

سولانا در درآمد هفتگی کارمزد از اتریوم پیشی گرفت

2024/07/30
10:14
22

شبکه سولانا شاهد افزایش قابل توجهی در فعالیت بوده است که منجر به ثبت بالاترین درآمد کارمزد تراکنش در سه ماه گذشته، به میزان ۵.۵ میلیون دلار در تاریخ ۲۸ جولای شده است.

برای اولین بار از زمان راه‌اندازی، سولانا در یک دوره هفتگی از اتریوم، پیشرو بلاکچین قراردادهای هوشمند، در مجموع کارمزد و انعام MEV (حداکثر ارزش قابل استخراج) پیشی گرفت. طبق تحقیقات Blockworks، درآمد سولانا در هفته منتهی به ۲۲ جولای، حدود ۲۵ میلیون دلار بوده که از رقم ۲۱ میلیون دلاری اتریوم بیشتر است.

تحلیل درآمد سولانا

دن اسمیت، تحلیلگر Blockworks، تاکید کرد که داده‌های کارمزد کلی، شامل تمام اشکال درآمد برای اعتبارسنج‌های سولانا، مانند انعام‌ها و حداکثر ارزش قابل استخراج (MEV) می‌شود. وی جزئیات بیشتری ارائه کرد که ۵۸ درصد از درآمد کارمزد از انعام‌های MEV و ۳۷ درصد از کارمزد تراکنش‌های با اولویت بالا به دست آمده است.

شبکه سولانا با درآمد روزانه ۵.۵ میلیون دلاری در تاریخ ۲۸ جولای، به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته دست یافت. این دستاورد قابل توجه، نشان‌دهنده افزایش قابل توجه تعامل کاربران در شبکه سولانا است.

مرت متاز، مدیرعامل Helius Labs، خاطرنشان کرد که بدون در نظر گرفتن انعام‌های MEV، درآمد شبکه سولانا در تاریخ ۲۸ جولای از مجموع درآمد اتریوم، آربیتروم و بیس بیشتر بوده است.

با وجود این، او همچنین اشاره کرد که حجم معاملات بالا در صرافی‌های غیرمتمرکز سولانا (DEX) ممکن است کاملاً واقعی نباشد و بخش قابل توجهی از آن به «معاملات خودفروشانه» (wash trading) مرتبط باشد.

مقایسه سولانا با اتریوم

با وجود پیشرفت‌های اخیر سولانا، اتریوم همچنان پیشتاز در مجموع ارزش قفل‌شده (TVL) است. طبق DefiLlama، اتریوم با در اختیار داشتن نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار، همچنان برتری قابل توجهی (بیش از ۱۰ برابر) نسبت به رقم ۵.۵ میلیارد دلاری سولانا دارد.

تاثیر میم‌کوین‌ها بر فعالیت سولانا

افزایش کارمزد در سولانا را می‌توان تا حد زیادی به فعالیت بیشتر در پلتفرم‌های معاملات میم‌کوین مانند پامپ.فان و مون‌شات نسبت داد. این پلتفرم‌ها شاهد حجم قابل توجهی از معاملات میم‌کوین بوده‌اند که به طور موقت حضور سولانا را در بازار تقویت کرده است.

سهولت دسترسی و امکان راه‌اندازی توکن شخصی برای هرکسی، از اواخر سال ۲۰۲۲ منجر به افزایش قابل توجه معاملات میم‌کوین شده است. این روند با ظهور توکن‌هایی مانند Bonk آغاز شد و به فرهنگی از میم‌کوین‌ها با نام سیاستمداران، افراد مشهور و غیره گسترش یافته است.

با وجود محبوبیت اولیه، بسیاری از این میم‌کوین‌ها ظرف چند هفته پس از راه‌اندازی، بخش عمده یا حتی تمام ارزش خود را از دست داده‌اند. همچنین، به نظر می‌رسد بسیاری از افراد مشهور مرتبط با این پروژه‌ها، آن‌ها را رها کرده‌اند.


منبع : Cryptoslate