ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

سهم بازار صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در اوج است

2024/07/31
07:25
30

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در حال حاضر بالاترین نسبت حجم معاملات را نسبت به صرافی‌های متمرکز (CEX) تجربه می‌کنند. هایدن آدامز، بنیانگذار یونی‌سواپ، در 29 جولای با تأکید بر این دستاورد، گفت: "سهم بازار صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز در بالاترین سطح خود قرار دارد."

آدامز به نموداری از وبسایت The Block اشاره کرد که نشان می‌دهد حجم معاملات DEX از ابتدای سال در حال افزایش بوده است. این روند با رونق کلی بازار همسو است که تا حد زیادی ناشی از تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین و اتریوم توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) است.

علاوه بر این، افزایش فعالیت در DEX همزمان با افزایش علاقه نهادها و سیاستمداران به بازار ارزهای دیجیتال، به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ایالات متحده، رخ داده است.

افزایش چشمگیر حجم معاملات DEX

یافته‌های گزارش اخیر کوین‌گکو برای سه ماهه دوم این موضوع را تأیید می‌کند. این گزارش نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در الگوهای معاملات ارزهای دیجیتال است. داده‌ها حاکی از کاهش حجم معاملات اسپات (خرید و فروش آنی) در صرافی‌های متمرکز است، در حالی که DEXها شاهد افزایش قابل توجهی بوده‌اند.

در سه ماهه دوم، حجم معاملات در 10 صرافی غیرمتمرکز برتر نسبت به سه ماهه قبل 15.7 درصد افزایش یافت و به 370.7 میلیارد دلار رسید. این رشد عمدتاً به افزایش محبوبیت میم‌کوین‌ها و توزیع گسترده توکن‌های رایگان (ایردراپ) در این دوره نسبت داده می‌شود.

یونی‌سواپ همچنان با در اختیار داشتن 48 درصد از سهم بازار تا پایان ماه ژوئن، به‌عنوان رهبر این حوزه باقی ماند. بازیگران جدیدی مانند Thruster و Aerodrome نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده‌اند و به چالش کشیدن بازیگران تثبیت شده در رده پایین‌تر بازار DEX می‌پردازند.

در نقطه مقابل، صرافی‌های متمرکز شاهد کاهش 12.2 درصدی در حجم معاملات اسپات بودند که در مجموع به 3.4 تریلیون دلار در این سه ماهه رسید. با وجود این کاهش، بایننس همچنان با سهم 45 درصدی بازار پیشرو باقی ماند، در حالی که سایر صرافی‌هایی مانند Bybit، Gate.io، Bitget و HTX عملکرد خوبی از خود نشان دادند.


منبع : Cryptoslate