ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

سقوط بیت‌کوین به کمترین سطح شش ماهه در سایه فرار سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرخطر

2024/08/05
15:29
23

کاهش ۱۳ درصدی قیمت بیت‌کوین موجب تشدید وحشت بازار و منجر به لیکوئید شدن به ارزش یک میلیارد دلار شد. سرمایه‌گذاران در واکنش به محیط اقتصادی چالش‌برانگیز، از دارایی‌های درک‌شده پرخطر مانند بیت‌کوین دور می‌شوند که این امر تأثیر شدیدی بر بازار ارزهای دیجیتال گذاشته است.

قیمت بیت‌کوین در میان فروش گسترده در بازار ارزهای دیجیتال که منجر به بیش از یک میلیارد دلار لیکوئید شدن شد، به پایین‌ترین سطح شش ماهه خود یعنی زیر ۵۰ هزار دلار سقوط کرد. این دارایی دیجیتال شاخص در روز گذشته سطوح حمایتی حیاتی خود را از دست داد و روند نزولی آخر هفته را تا ساعات معاملاتی آسیایی ۵ آگوست تمدید کرد. بیت‌کوین تا سطح ۴۹ هزار و ۱۲۱ دلار کاهش یافت که نشان‌دهنده افت ۱۳ درصدی در عرض ۲۴ ساعت است.

به طور مشابه، اتریوم با کاهش تقریباً ۲۰ درصدی به ۲۱۰۰ دلار، پایین‌ترین قیمت خود از دسامبر ۲۰۲۳ را تجربه کرد که در میان گمانه‌زنی‌ها درباره فروش دارایی‌های نهادی رخ داد.

در همین حال، سایر ارزهای دیجیتال عمده به استثنای استیبل‌کوین‌ها نیز متحمل ضررهای قابل توجهی شدند. سولانا، ریپل، بایننس کوین، کاردانو و دوج‌کوین همگی در طول دوره گزارش‌دهی بیش از ۱۵ درصد کاهش یافتند.

بر اساس داده‌های کریپتو اسلیت، کاهش قیمت دارایی‌ها منجر به کاهش تقریبی ۱۶.۵۷ درصدی کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال به حدود ۱.۸۸ تریلیون دلار شد. این نشان‌دهنده پایین‌ترین ارزش بازار از ماه فوریه است که زیر ۲ تریلیون دلار بود.

علاوه بر این، این فروش گسترده منجر به لیکوئید شدن به ارزش ۱.۰۵ میلیارد دلار شد. بزرگترین تسویه حساب واحد با یک تراکنش BTC-USD به ارزش ۲۷ میلیون دلار در صرافی هووبی رخ داد. معامله‌گران لانگ که انتظار افزایش قیمت داشتند، تقریباً ۹۰۲ میلیون دلار و معامله‌گران شورت ۱۵۳ میلیون دلار از دست دادند.

چرا بازار ارزهای دیجیتال سقوط کرد؟

تحلیلگران بازار این فروش گسترده را به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی کلان نسبت می‌دهند و گمانه‌زنی‌هایی در مورد ریسک سیستمیک بازار مرتبط با یک بازیگر صنعت وجود دارد.

آرتور هیز، هم‌بنیانگذار بیت‌مکس، پیشنهاد کرد که ممکن است بازیگران بزرگ بازار در حال تخلیه دارایی‌های دیجیتال خود باشند. او گفت: «پرنده‌های من از ترادی‌فی به من می‌گویند که کسی بزرگ ضربه خورده و همه ارزهای دیجیتال را در حال تخلیه است. نمی‌دانم این درست است یا نه، اما اگر شما هم همین را می‌شنوید به خانواده اطلاع دهید.»

شایعات قبلی حاکی از آن بود که جاستین سان، بنیانگذار ترون، لیکوئید شدن شده است، اما سان این ادعاها را رد کرده است. او گفت که شرکت او به دلیل عدم سودآوری برای بازار، درگیر استراتژی‌های معاملاتی لوریج نمی‌شود. او افزود: «ما ترجیح می‌دهیم در فعالیت‌هایی که از صنعت و کارآفرینان حمایت بیشتری می‌کنند، مانند استیکینگ، راه‌اندازی نود، کار روی پروژه‌ها و کمک به تیم‌های پروژه برای تامین نقدینگی، مشارکت کنیم.»

در همین حال، برخی دیگر رکود ارزهای دیجیتال را به عوامل اقتصادی گسترده‌تر مرتبط کرده‌اند. مارکوس تیلن، بنیانگذار ۱۰ ایکس ریسرچ، گفت که اقتصاد ایالات متحده ظاهراً ضعیف‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد است. او احتمال رکود در سال ۲۰۲۵ را بالا می‌داند و می‌گوید که بازار سهام اغلب چنین رکودهایی را از قبل پیش‌بینی می‌کند.

تیلن هشدار داد که اگر بازار سهام به روند نزولی خود ادامه دهد، قیمت بیت‌کوین ممکن است دوباره به سطح ۵۰ هزار دلار بازگردد و احتمالاً بیشتر کاهش یابد.

به همین ترتیب، گریسی چن، مدیرعامل بیت‌گت، خاطرنشان کرد که قیمت بیت‌کوین ممکن است به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی، نگرانی‌ها درباره رکود ایالات متحده و کاهش بازارهای سهام ایالات متحده و ژاپن همچنان کاهش یابد.


منبع : Cryptoslate