ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

ایلان ماسک شکایت جدیدی علیه بنیان‌گذاران OpenAI به‌دلیل خیانت سودمحور مطرح کرد

2024/08/06
10:14
23

ایلان ماسک شکایت جدیدی علیه OpenAI و بنیان‌گذاران آن، سام آلتمن و گرگ بروکمن، مطرح کرده است. این اقدام کمتر از دو ماه پس از انصراف از یک شکایت ابتدایی که در مارس علیه این استارتاپ هوش مصنوعی مطرح کرده بود، انجام می‌شود.

در تاریخ ۵ اوت، تیم حقوقی ماسک شکایت جدیدی را ثبت کرد که در آن آلتمن و بروکمن به نقض توافق‌نامه تأسیس متهم شده‌اند و به اولویت دادن به سود شخصی به‌جای منفعت عمومی متهم شده‌اند. ماسک ادعا می‌کند که بنیان‌گذاران او را با سوءاستفاده از نگرانی‌هایش درباره خطرات هوش مصنوعی به تأسیس OpenAI ترغیب کردند و این منازعه را به‌عنوان تقابل کلاسیک بین «نوع‌دوستی و حرص» توصیف کرده است.

شکایت مطرح شده می‌گوید: «آلتمن به ماسک این‌طور فروخته بود که یک سازمان غیرانتفاعی، تأمین‌شده و پشتیبانی‌شده توسط ماسک، قادر به جذب دانشمندان برجسته و انجام تحقیقات و توسعه پیشرو در زمینه هوش مصنوعی خواهد بود و به‌عنوان یک ضد وزنه معنادار در برابر DeepMind گوگل در رقابت برای هوش مصنوعی عمومی (AGI) عمل خواهد کرد.»

با این حال، ماسک ادعا می‌کند که آلتمن و بروکمن تمرکز OpenAI را از مأموریت خیرخواهانه اولیه به سوی غنی‌سازی شخصی تغییر داده‌اند، که با شراکت سودآور با مایکروسافت نمایان شده است. سال گذشته، مایکروسافت پس از اخراج موقت و بازگشت مجدد آلتمن، کرسی نظارت غیررای‌دهنده‌ای را در OpenAI به‌دست آورد.

با این حال، مایکروسافت در ژوئیه به‌دلیل نظارت شدید قانونی در چندین حوزه قضائی، از کرسی نظارتی خود صرف‌نظر کرد.

این شکایت جدید که در دادگاه فدرال شمال کالیفرنیا ثبت شده، شامل اتهامات اضافی از جمله جُرم سازمان‌یافته و نقض تعهد OpenAI به حفظ فناوری خود به‌صورت منبع‌باز است. ماسک اظهار داشته که این شکایت را برای «حذف سودهای به‌دست‌آمده ناعادلانه متهمین» ارائه کرده است.

ماسک OpenAI را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کرد و به‌طور قابل توجهی بر رشد اولیه آن از طریق تأمین مالی کلان، راهنمایی‌های تحقیقاتی و جذب استعدادهای برجسته تأثیر گذاشت، اما در سال ۲۰۱۸ از شرکت خارج شد. از آن زمان، ماسک نگرانی‌های مکرری درباره خطرات هوش مصنوعی برای بشریت ابراز کرده و یک شرکت خصوصی سودآور به نام x.AI تأسیس کرده است که در حال حاضر بر روی مدل هوش مصنوعی منبع‌باز، Grok، کار می‌کند.


منبع : Cryptoslate