ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

افزایش درخواست‌های مجوز از سوی شرکت‌های رمزارزی در ترکیه

2024/08/09
17:54
24

ترکیه با قرار گرفتن در رتبه چهارم بزرگ‌ترین بازارهای رمزارزی جهان، شاهد افزایش چشمگیر علاقه از سوی شرکت‌های رمزارزی برای فعالیت در این کشور است.

بر اساس گزارش‌های اخیر، هیئت بازارهای سرمایه ترکیه (CMB) اعلام کرد که ۴۷ شرکت رمزارزی برای دریافت مجوز تحت مقررات جدید، درخواست داده‌اند. در میان این درخواست‌کنندگان، صرافی‌های معروفی همچون بیتفینکس، بایننس TR و OKX TR به چشم می‌خورند. با این حال، پلتفرم‌های بزرگی مانند کوین‌بیس، بای‌بیت، کوکوین، ام‌ایکس‌سی و گیت‌دات‌آی‌او هنوز وارد فرآیند دریافت مجوز نشده‌اند.

اجرای قانون جدید رمزارزها در ترکیه

افزایش درخواست‌ها به دنبال اجرایی شدن «قانون اصلاحات قانون بازارهای سرمایه» است که از ۲ ژوئیه به رسمیت درآمد. این قانون به منظور ایجاد چارچوبی نظارتی برای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزارزی در ترکیه طراحی شده است.

بر اساس اطلاعیه اخیر CMB، سه شرکت اعلام ورشکستگی کرده‌اند و شرکت‌هایی که اطلاعات درخواستشان ناقص یا ناکافی است، در حال بررسی هستند. هیئت نظارت تأکید کرده است که قرار گرفتن در «لیست فعالین» به معنای تأیید رسمی نیست و شرکت‌ها باید پس از اجرای قوانین تکمیلی، مجوز رسمی را دریافت کنند.

مقررات و وضعیت بازار رمزارز ترکیه

ترکیه همچنین دو مقرره اصلی رمزارزی را به تصویب رسانده است: نخستین مقرره، که توسط بانک مرکزی جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۱ وضع شد، استفاده از رمزارزهایی مانند بیت‌کوین برای تراکنش‌ها را به دلیل عدم شناسایی به عنوان پول قانونی ممنوع کرده است. دومین مقرره مربوط به پروتکل‌های ضد پولشویی است که تحت نظارت هیئت تحقیقات جرایم مالی قرار دارد و صرافی‌ها را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات «شناخت مشتری» می‌کند تا با فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی و تأمین مالی تروریسم مقابله کنند.

ترکیه به عنوان چهارمین بازار بزرگ رمزارزهای جهان با حجم معاملاتی تخمینی ۱۷۰ میلیارد دلار، از بازارهای شناخته‌شده‌ای همچون روسیه، کانادا، ویتنام، تایلند و آلمان پیشی گرفته است.

در اوایل امسال، بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی ترکیه، BtcTurk، مورد حمله سایبری قرار گرفت و ۵۴ میلیون دلار از موجودی‌ها به سرقت رفت. این حمله که در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۴ رخ داد، تنها بر برخی موجودی‌ها در کیف‌پول‌های داغ تأثیر گذاشت و دارایی‌های اصلی که در کیف‌پول‌های سرد نگهداری می‌شد، ایمن باقی ماند.


منبع : Cryptonews